این روز‌ها مردم خوشاب، عزم راسخ دارند تا کرونا را از دیار کاریز‌های کهن بیرون کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهرستان خوشاب به دلیل قرار گرفتن در شاه راه ابریشم و ترانزیت روزانه بیش از ۵۰۰دستگاه تریلر سنگین از کشور‌های خارجی و همچنین واقع شدن ایستگاه قطار شهرستان سبزوار بزرگ در مرکز شهر خوشاب، نگرانی‌های زیادی را درباره شیوع کرونا بوجود آورد.

روزگار مردم دیار کاریز‌های کهن چگونه می گذرد؟

بوی عید و نگرانی کرونا

بخشی از مردم خوشاب در شهر‌های تهران و قم زندگی می‌کنند. با فرا رسیدن نوروز و سفر این دسته از شهروندان به خوشاب نگرانی‌های زیادی درباره شیوع بیماری وجود داشت.

از همان روز‌های ابتدایی نوروز نام خوشاب در بین شهرستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی سبزوار بزرگ در صدر جدول رفت و به دلیل کوچکی شهرستان تراکم بیماران هم تقریبا یکنواخت بود.

روزگار مردم دیار کاریز‌های کهن

وضعیت قرمز شهرستان در نوروز

با وجود تلاش تمام دستگاه‌ها و نهاد‌های مردمی، دولتی در پیشگیری از کرونا، همچنان خوشاب وضعیت قرمز و بیشترین آمار ابتلا را در شهرستان‌های غرب خراسان رضوی با وجود جمعیت کم به خود اختصاص داده بود.

امان الله خدمتگزار فرماندار شهرستان خوشاب می‌گوید: با هدف پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، مبادی اصلی ورودی به شهرستان پایش شد که حاصل اقدامات این تیم ها، کنترل و غربالگری ۵هزار و ۶۸۱خودرو و ۱۵هزار و ۶۹۴نفر مسافر است، در این میان ۱۵هزار ۶۸۷نفر بدون علامت و ۷نفر تب دار و ۶نفر هم ارجاعی به درمانگاه داشته ایم.

او بیان می‌کند: برای کنترل بهتر از همان ابتدا بنا به تصمیم ستاد کرونای شهرستان در تمام روستا‌ها تیم‌های جهادی سلامت و پیشگیری از شیوع کرونا تشکیل داده شد. این تیم ها، ستاد مبارزه با کرونای شهرستان را در اجرای بهتر دستورالعمل‌ها همراهی می‌کنند، بطوری که مردم را به رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی راهنمایی و از برگزاری مراسم شادی، عزا و تجمع‌های ورزشی و اقتصادی مانند بازارچه‌های محلی و ... منع می‌کنند، که تا به امروز بسیار عالی اقدام کرده اند.

روزگار مردم دیار کاریز‌های کهن

تاثیر کرونا بر وضعیت کشاورزی شهرستان خوشاب

ابراهیم رودسرابی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب می‌گوید: شیوع ویروس کرونا تاثیر زیادی بر روی واحد‌های مختلف صنفی گذاشته است که در این میان واحد‌های وابسته به جهاد کشاورزی هم از این مهم مستثناء نیستند.

او ادامه می‌دهد: برخی واحد‌های تولیدی و بسته بندی صنعتی شهرستان به طور کامل در همین راستا تعطیل شد اند و برخی دیگر که به صورت خانگی و یا کارگاه‌های نیمه صنعتی فعالیت داشتند با رعایت اصول بهداشتی و پرتکل‌های ابلاغی از سوز ستاد مبارزه با کرونا با توان کمتری مشغول به کار هستند.


تعطیلی بازار‌های دام برای جلوگیری از شیوع کرونا

این مقام مسئول می‌افزاید: به دلیل ناشناخته بودن برخی رفتار‌های این ویروس از ابتدای مبارزه و کنترل شیوع بیماری، بازار‌های دام سبک و سنگین شهرستان خوشاب و شهرستان‌های همجوار کاملا تعطیل شدند که باعث بروز مشکلاتی برای دامداران و کشاورزان عزیز شده است، امیدواریم با تمهیداتی در آینده شاهد جبران قسمتی از این مشکلات باشیم.

کشاورزان هم پای کار آمدند

رودسرابی بیان می‌کند: تراکتورداران و باغدارانی که ادوات محلول پاشی داشته اند بدون هیچ چشم داشتی با وجود کمبود سوخت آن هم در فصل کاشت، اما دلسوزانه پای کار عموم مردم بوده اند و تمام اماکن و معابر عمومی پرتردد در تمام سطح شهرستان از شهر‌ها تا روستا‌های پر جمعیت را در چندین نوبت به طور کامل ضدعفونی کرده اند.

روزگار مردم دیار کاریز‌های کهن

دردسرهای توزیع کود در روزهای کرونا

او تصریح می‌کند: برای راحتی مردم و نیز در راستای رعایت فاصله گذاری اجتماعی تمام روند ثبت نام و توزیع سهمیه سوخت تراکتور داران را بصورت اینترنتی و غیر حضوری انجام می‌دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در رابطه با توزیع سهمیه کود باغداران و کشاورزان تصریح می‌گوید: مجموعه جهاد کشاورزی با همکاری شرکت‌های طرف قرارداد خود برای تهیه و توزیع سهمیه کود کشاورزان با تمهیداتی مانع حضور مردم در انبار‌های جهاد شده است، بطوری که مسئولان امر خود در روستا‌ها حاضر می‌شوند و ثبت نام را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌دهند و عمل توزیع کود‌ها را هم  به نمایندگان کشاورزان در روستا‌ها تحویل می‌دهند.

رودسرابی ادامه می‌دهد: مدیریت جهاد کشاورزی هم در حد توان با خرید محلول‌های ضدعفونی و پارچه‌های مخصوص ماسک و هدیه به کارگاه‌های تولیدی و یا نهاد‌هایی که وظیفه تهیه ملزومات و اقلام بهداشتی را دارند، اقدام به کمک کرده و خواهد کرد.

روزگار مردم دیار کاریز‌های کهن

جهادگران در میدان مبارزه با کرونا

محمود حامد فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان خوشاب می‌گوید: به میدان آمدن زنان برای دوخت ماسک با چرخ‌های قدیمی دستی در روستا‌های شهرستان خوشاب، کمک به مستمندان و ضد عفونی کردن کوچه‌ها و معابر در روز و نیمه شب‌ها از بزرگترین کار‌های نیرو‌های انقلابی و جهادی حاضر در میدان است.

او ادامه می‌دهد: در لبیک به ندای رهبری تا کنون هزار و ۱۹۷ بسته معیشتی در شهرستان خوشاب با کمک خیرین، اوقاف و گروه‌های جهادی تهیه و توزیع شده است که ارزش ریالی این بسته‌های غذایی ۱۰۵ میلیون تومان بود.

این مقام مسئول می‌افزاید: ۵۶ هزار ماسک توسط نیرو‌های جهادی و مردمی در کمتر از یک ماه در شهرستان توزیع شد. همچنین ۲۱ هزار بسته بهداشتی نیز به ارزش ۱۱۰ میلیون تومان به همراه ماسک‌های تولیدی و ۱۰هزار بروشور راهنمای جلوگیری از کرونا و مواد ضد عفونی و دستکش بین مردم شهرستان خوشاب توزیع شد.

حامد بیان می‌کند: ۲۴۵ گروه جهادی برای ضد عفونی معابر و کوچه‌های روستا‌های شهرستان خوشاب و شهر‌های سلطان آباد و مشکان، پای کار آمدند و کار ضد عفونی معابر و کوچه‌ها همچنان ادامه دارد.


انتهای پیام//ع. ظ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.