در حالی که ستاد ملی مبارزه با کرونا مردم را به استفاده از خودروی شخصی تشویق می‌کند، سایر دستگاه‌ها هماهنگی لازم برای سهولت این امر را ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع کرونا در کشور و تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، سیاست‌هایی برای جلوگیری از تجمع مردم در اماکن عمومی وضع شد که از آن جمله لغو اجرای طرح ترافیک برای تشویق شهروندان به استفاده از خودروی شخصی و کاهش حجم مسافران وسایل نقلیه عمومی بود.

حالا در این شرایط که مردم برای در امان ماندن از شر ویروس کرونا، برای همکاری با نهاد‌های سیاستگذار هزینه بیشتر می‌دهند و از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، حداقل انتظار این است که این سیاستگذاری‌ها نصفه و نیمه نباشد.

از بعد از عید نوروز که اجرای طرح ترافیک لغو و فعالیت اصناف مجاز شد، افرادی که دارای خودروی شخصی بودند، به وسیله آن به محل کارشان رفته بودند، با مشکل جای پارک خودرو روبرو شدند.

در پی این وضعیت برخی رانندگان به ناچار خودروی خود را در محل‌های پارک ممنوعی که سد معبری هم به دنبال نداشت، پارک کردند و برخی دیگر هم سرگردان در میان کوچه‌های اطراف تا جای پارکی بیابند.

شهروندان که مدت‌ها بود با استرس و نگرانی ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند، حالا باید استرس‌ها و هزینه‌های دیگری را متحمل شوند.

استرس دیر رسیدن به محل کار و توبیخ از سوی رئیس و مدیر و کارفرما و نگرانی از جریمه یا حمل با جرثقیل خودرو در طول حضور در محل کار از تبعات نبود جای پارک در معابر است.

معابری که می‌توانند موقتا بدون ایجاد سد معبر، محل مناسبی برای خدمت رسانی به مردم باشند، حالا همچون شرایطی که مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، دارای قوانین سختگیرانه هستند.

بی تدبیری در تامین فضای پارک در دوران تشویق به استفاده از خودروی شخصی

لزوم هماهنگی سایر دستگاه‌ها با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا

در شرایطی که بسیاری از قوانین طی یک هماهنگی، آرایشی مناسب برای مقابله با شیوع ویروس کرونا گرفته‌اند، ناهماهنگی‌های کوچک می‌تواند از اثر سایر اقدامات انجام شده بکاهد. تصمیم گیری در مورد محل نصب علایم راهنمایی و رانندگی با نظر پلیس راهور و در شورای ترافیک صورت می‌گیرد.

به همین منظور خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع را از پلیس راهور پیگیری کرد تا مشخص شود چرا برای رعایت حال شهروندان از آزادسازی موقتی معابر پارک ممنوعی که عامل سد معبر هم نیستند، خودداری می‌شود؛ اما مسئولان پلیس راهور تمایلی به پاسخ دادن نداشتند.

مناطق مرکزی تهران مانند ۶، ۱۱ و ۱۲  به دلیل بافت تجاری و اداری که دارند، بیش از سایر مناطق محل مراجعات مردمی هستند.

بی تدبیری در تامین فضای پارک در دوران تشویق به استفاده از خودروی شخصی

استفاده از ظرفیت زمین‌های خالی نیازمند همراهی مالکین

محمد اندلیب معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کمبود فضای پارک خودرو در سطح این منطقه گفت: چند قطعه زمین خالی در سطح منطقه وجود دارد که تلاش کردیم در مواردی که شرایط مناسبی برای پارک خودرو دارند، از آن‌ها استفاده شود، اما برخی به خاطر دوری زمین از مراکز مراجعات مردمی گزینه مناسبی نبودند و در برخی دیگر هم توافقی با مالکان حاصل نشد.

او در خصوص امکان آزادسازی معابر پارک ممنوعی که موجب سد معبر هم نمی‌شوند، اظهار کرد: پلیس راهور به نیرو‌های خود اعلام کرده در این خصوص از اماکنی که امکان پذیر است، چشم پوشی کنند.

اندلیب در پاسخ به این سوال که از چه مواردی چشم پوشی می‌شود؟ گفت: این دستور کلی است و مربوط به معبر خاصی نیست و تشخیص این چشم پوشی هم بر عهده ماموران راهور است.

ظاهرا معیار و خط کش مناسبی وجود ندارد تا شهروندان بدانند در این شرایط کرونایی خودرویشان را در کدام معبر می‌توانند پارک کنند که شامل چشم پوشی ماموران راهور شود.

بی توجهی به ظرفیت پارک حاشیه ای در ساعات کم تردد

یکی دیگر از معابر پر مراجعه که پارک خودرو در آن در ساعات خاصی از روز  مشکلی برای تردد سایر خودرو‌ها از این خیابان ایجاد نمی‌کند، خیابان بهشت در ضلع جنوبی پارک شهر است.

پهنه جنوبی خیابان بهشت محل استقرار ساختمان شهرداری تهران، شورای شهر تهران، اداره آب و فاضلاب، پزشکی قانونی، معاونت مالی شهرداری، دانشکده طب سنتی و روزنامه رسمی قوه قضاییه است.

پهنه جنوبی خیابان بهشت در محدوده‌هایی که همجوار مراکز دولتی و حاکمیتی مانند شهرداری است، پارک ممنوع شده و پهنه شمالی هم به صورت سراسری پارک ممنوع است. مراجعات بالا به این مراکز کوچه‌های اطراف را هم مملو از خودرو کرده و فضایی برای جای پارک خودرو نیست.

در این شرایط آن دسته از شهروندانی که کار طولانی مدت داشته باشند، دقایق طولانی کوچه‌ها را بالا و پایین می‌کنند، تا شاهد از غیب رسد و جای پارک خالی نصیبشان شود.

آن‌هایی هم که کار کوتاه مدت دارند، به ناچار ریسک پارک در محل توقف ممنوع را به جان می‌خرند و خودرویشان را در این فضا‌ها پارک می‌کنند. متاسفانه فضای پارک خودرو در این خیابان، جزء آن دسته از فضا‌هایی نیست که ماموران راهور تشخیص به چشم پوشی از آن دهند.

البته در ساعاتی از روز بین ساعت ۱۱ تا ۱۴ جلوگیری از پارک خودرو در این خیابان به خاطر افزایش ترافیک امری ضروری است، اما در سایر ساعات که بار ترافیک روان است، پارک خودرو هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

در این شرایط می‌توان ممنوعیت پارک خودرو را محدود به همین ساعت کرد تا شهروندان در صورت پارک بدانند که محدودیت زمانی دارند.

ماجرای ریسک پارک در محل توقف ممنوع

یکی از رانندگانی که خودرویش در این محل جریمه شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ساعت ۹ صبح برای انجام یک کار اداری به شهرداری مراجعه کرده بودم. بعد از اینکه چندین بار خیابان‌های اطراف را دور زدم و جای پارکی نیافتم، چون دیدم بسیاری از خودرو‌ها در این محل که پارک ممنوع است، پارک کرده اند، من هم این ریسک را کردم و با خود گفتم، ظرف نیم ساعت بر می‌گردم.

او ادامه داد: کار من ظرف نیم ساعت تمام نشد، به همین خاطر به محل پارک خودرو مراجعه کردم و دیدم که ۴۰ هزار تومان جریمه شده ام. در نهایت قبض را از زیر برف پاک کن برداشتم و با دیدن ساعت جریمه متوجه شدم که تنها چند دقیقه بعد از پارک خودرو جریمه شده ام. در حالی که قصد بازگشت به آن اداره را داشتم، دیدم افسری به سمت خودروی من می‌آید و تصمیم به نوشتن جریمه دارد، به سرعت به سمت او رفتم و با نشان دادن قبض جریمه او را از نوشتن دوباره جریمه منصرف کردم.

البته در این نوشتار به دنبال لغو یا تثبیت ممنوعیت پارک در این خیابان نیستیم، بلکه اصرار بر شناسایی خیابان‌های دارای ظرفیت و کمک به حال این روز‌های شهروندان داریم.

لزوم بازنگری قوانین راهنمایی و رانندگی متناسب با شرایط کرونایی

خودداری از پارک خودرو در محل پارک ممنوع، وظیفه قانونی هر شهروند است و جریمه خودرو‌هایی هم که از این قانون سرپیچی می‌کنند، وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی است.

اما تعیین یا تغییر اینکه در کدام معبر پارک خودرو مجاز یا ممنوع است بر عهده قانونگذار است و حل مسئله نبود جای پارک را فاقد راه حل نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: سندرومی به نام "تصاحب معابر" در پایتخت/ ممنوعیت قراردادن گلدان سیمانی مقابل منازل و ادارات


در شرایط کرونایی بسیاری از قوانین تغییر کرده و یا منعطف شده اند. سال ها است که مدیران شهری مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌کنند و استفاده از خودروی شخصی را برای شهروندان هزینه زا عنوان می‌کنند.

اما با پدیدار شدن شرایط کرونایی، این سیاست معکوس شد و هزینه عوارض استفاده از خودروی شخصی حذف شد و مردم تشویق به استفاده نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی شدند. این موضوع نشان می‌دهد، قوانینی که وضع می‌شوند، مطلق و تغییر ناپذیر نیستند و تغییر وضعیت تابلو‌های پارک ممنوع هم از این موضوع مستثنی نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار