شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی لغو یکجانبه توافقنامه صخیرات از سوی خلیفه حفتر را کودتایی برای سرپوش گذاشتن و توجیه شکست‌های او دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد اقدام کودتایی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی، و لغو یکجانبه توافقنامه صخیرات، غافلگیر کننده نبود.

دولت وفاق ملی لیبی افزود این اقدام تلاش حفتر برای سرپوش گذاشتن و توجیه شکست‌های او است. حفتر حتی علیه مؤسسات و نهاد‌های سیاسی که خود آن‌ها را تعیین و از آن‌ها حمایت کرده است، کودتا کرد.

پیش از این نیز محمد عماری، عضو شورای ریاستی دولت وفاق لیبی در خصوص نقش تخریبی امارات در لیبی و تلاش‌های ابوظبی برای تجزیه این کشور هشدار داد.


بیشتر بخوانید: حملات هوایی دولت وفاق لیبی به مواضع نیرو‌های حفتر


محمد عماری گفت: «حفتر با اعلام لغو توافقنامه صخیرات تأیید کرد شریک روند سیاسی لیبی نیست.»

ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شبه‌نظامیانی که خود را ارتش ملی لیبی می‌نامند از لغو توافقنامه سیاسی صخیرات خبر داد.

این توافقنامه در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر صخیرات مغرب بین طرف‌های درگیر در لیبی و با حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی، امضا و به تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی منجر شد.

همچنین سفارت آمریکا در لیبی ضمن ابراز تأسف از اظهارات دوشنبه شب ژنرال خلیفه حفتر درباره لغو توافقنامه سیاسی صخیرات و اعمال تغییرات یکجانبه در ساختار سیاسی لیبی، بار دیگر توقف درگیری‌های نظامی در این کشور را با هدف محقق شدن اهداف بشردوستانه خواستار شد.

دولت وفاق ملی لیبی هم اینک با نیرو‌های خلیفه حفتر در حال درگیری نظامی است. نیرو‌های تحت امر خلیفه حفتر که در شرق لیبی مستقر شده‌اند، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا ضمن حمله به طرابلس، پایتخت لیبی، دولت قانونی فائز‌السراج را از قدرت کنار بزنند؛ هرچند طی ماه‌های اخیر در این‌باره موفقیتی کسب نکرده‌اند.

شبه‌نظامیان خلیفه حفتر که از سوی امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند از ۴ آوریل ۲۰۱۹ حملات خود به طرابلس را آغاز و از ۱۲ دسامبر گذشته به منظور تصرف این شهر حملات خود را تشدید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار