حمید کاویانی نویسنده و کارگردان سینما، درباره احتمال نمایش آنلاین فیلم سینمایی «بن بست وثوق» به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای نمایش آنلاین «بن بست وثوق» مذاکراتی انجام شد؛ اما به شخصه با توجه به ساختار بصری و فضاسازی آن ترجیح میدهم، به احترام مخاطب فیلم را در زمان و شرایط مناسب روی پرده سینما ببرم.
وی افزود: تردید ندارم سینمای ما یک اکران درست، سالم و محترمانه به «بن بست وثوق» بدهکار است؛ چرا که ماهیت فیلم و زحمتی که برای خلق لحظههای آن کشیده شده می طلبد، فیلم در ابعاد و استاندارد درست و در فضای تعریف شده سینمایی نمایش داده شود.
این کارگردان ادامه داد: در ایام قرنطینه کرونایی، از طریق شبکههای وی. اُ. دی موجود در بستر اینترنت، بسیاری از فیلمهای ایرانی که پیشتر اکران شده اند را تماشا کردم. شوربختانه در اکثر آنها نه احترامی به مخاطب سینما برقرار بود و نه نگاهِ کارگردانها در قالب استانداردهای سینمایی تعریف شده بود. انگار بخش وسیعی از تولیدات به اصطلاح سینمایی ما را تنها باید در ابعاد مانیتور و تلویزیون تماشا کرد؛ البته بعضی آثار خارجی هم چنین وضعیتی را دارند.
کاویانی عنوان کرد: بنابراین فیلمهایی که فیلمسازانشان در پیشگاه و ساحت سینما متعهدانه عمل کرده اند و با نگاهی سینمایی و برای نمایش آن بر پرده سینما قدم برداشته اند، اگر در فضای آنلاین پخش شوند جذابیتشان را از دست می دهند.
این کارگردان بیان کرد: فیلم «بن بست وثوق» هم بیش از اینکه داستان گو باشد، اتمسفر محور است و مخاطب در آن با یک فضاسازی متفاوت مواجه می شود. جهانِ بصری، نوع پلان بندی، صحنه آرایی، صدا و بازیهای آن برای پرده عریض و نمایش در سینما طراحی شده است. در نتیجه مخاطب در مانیتور و تلویزیون و ابزارهای این چنینی نمی تواند جهانِ آن را به درستی درک کند.
کاویانی در پایان درباره جدیدترین فعالیت هنری خود هم گفت: بیش از شصت درصد فیلمنامه «مردگان رسمی» نوشته شده است. گویی خود فیلمنامه از من می خواهد زمان بیشتری را با آن نفس بکشم و کنارش باشم؛ شخصیتهای خلق شده آن پویا هستند و دست از سرم بر نمی دارند. هر رویدادی از قصه بارها پیش از نگارش تغییر می کند و البته این تغییر به معنای تردید در خلقشان نیست؛ بلکه خود شخصیتها و شکل روایت می طلبد گونههای مختلف مواجهه و فضاسازی را در ذهنم به عنوان نویسنده تجسم کنم و بعد روی کاغذ بیاورم.
انتهای پیام/