سخنگوی دولت گفت: براساس برنامه دولت، در ماه‌های آینده اشتغال‌هایی که به طور کامل از بین رفته است را احیا خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه اظهار کرد: از خداوند متعال خواهانیم به برکت این ماه همه ما را کمک کند. ضمن اینکه در این ماه تلاش‌هایی را سامان می‌دهیم برای اداره جامعه، زندگی و خانواده و برای اینکه مردم بتوانند راحت‌تر زندگی کنند و با کمک خدا بر این بیماری غلبه کنیم.

او با بیان اینکه این هفته‌ها برای دولت و همه مردم روز‌ها و هفته‌های طاقت فرسایی است، گفت: دولت هفته گذشته در بخش بین الملل، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های آسیب دیده و کاهش تاثیر‌های ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول آسیب دیدند از دستور کار‌های دولت بوده است.

ربیعی اضافه کرد: حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا، تاب آوری اقتصاد، بخصوص حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون فعالیت دولت بوده است. علاوه بر این برنامه ریزی تلاش برای جبران آسیب‌های کرونا در روز‌های پساکرونایی از دستور کار عمده ستاد ملی کرونا و ستاد‌های اقتصاد مقاومتی متعدد به ریاست معاون اول و همچنین هیات وزیران بوده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: بی تردید کرونا هر زمانی که کاهش پیدا کند جامعه به حالت عادی بر می‌گردد امکان اینکه در دنیا هم شرایط جدیدتری یا نظم حتی جدیدتری هم پیش بینی شود، وجود دارد.

قطب‌های اقتصادی‌مان را بازسازی می‌کنیم

او درباره موضوعاتی که در جلسات ستاد اقتصادی و هیات دولت مورد بحث قرار گرفته است، گفت:  آنچنان قطب‌های اقتصادی خودمان را بازسازی کنیم که در روز‌های پساکرونا بتوانیم حتی بازار‌های جدید صادراتی به دست بیاوریم. علاوه بر این جهت گیری‌های تولیدی داخلی‌مان را به سمتی ببریم که علاوه بر نیازمندی‌های داخلی بتواند رشد بیشتری را برای ما داشته باشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای امسال، هم برای تحقق جهش تولید و هم برای تداوم اقتصاد مقاومتی با تک تک دستگاه‌هایی که در زمینه رشد و جهش کشور به طور مستقیم تاثیر دارد فعالیت‌هایشان تفاهم نامه‌های جدا امضا کردند که فکر می‌کنم در اواخر اردیبهشت از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

ربیعی افزود: این تفاهم نامه‌ها و موافقت نامه‌هایی که با دستگاه‌ها امضا شده سهم بخش خدمات سهم بخش کشاورزی بخش صنعت بخش خدمات مولد و حتی گردشگری که آسیب جدی در دوران کرونا خورده برای فروکش کردن کرونا و جهش بخش گردشگری موضوعات مهمی هستند که در این موافقتنامه‌ها قرار گرفتند و مورد مداقه و تصمیم گیری قرار گرفتند.

او ادامه داد: رییس جمهوری در جلسه گذشته هیات وزیران دستور داد تمامی وزارتخانه‌هایی که در بخش تولید، چه در تولید صنعتی چه در تولید خدمات کالا و خدمات توامان فعالیت می‌کنند و همچنین دستگاه‌های حمایت گری مانند بانک‌ها و سازمان‌هایی که تصمیماتشان در مسائل اقتصادی تاثیر دارد، حتی نهاد‌های عمومی یک برنامه مشخص برای افزایش اشتغال و همچنین برنامه‌های جایگزین اشتغال‌های آسیب دیده با رویکرد‌های جدید مشخص و تعیین کنند.

ربیعی خاطرنشان کرد: حتی شهرداری‌ها هم در این زمینه مکلف شدند در بخش مسکن برنامه‌های خود را برای اینکه مسکن بتواند به رونق جدیدی برسد، ارائه کنند که شهردار محترم تهران برنامه و الگوی خود را به شورای شهر ارائه داد که به دولت خواهد آمد و این برای کلان شهر‌ها یک الگو خواهد بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم در تداوم بخش مسکن خود برای جهش در بخش مسکن برنامه خواهد آورد. همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در از جمله موضوعاتی بود که برای ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

ربیعی گفت: بخش کشاورزی هم با توجه به اینکه هم ظرفیت صادراتی ما امروز می‌تواند بهتر از دوران قبل باشد و هم زیرساخت‌های بخش کشاورزی با توجه به طرح‌های آبیاری مفصلی که اجرا شده مورد بحث قرار گرفت.

او ادامه داد: در همه این بخش‌ها دستور به وزارتخانه‌ها صادر شده و ستاد اقتصادی دولت این‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد و به امید خدا به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه‌های آتی بتوانیم بخشی از شغل‌های از بین رفته‌ای که پیش بینی می‌کنیم به زودی احیا شوند، امیدواریم بتوانیم این افراد به کار‌های جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

شیوه پرداخت وام‌ها به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا

ربیعی افزود: هفته گذشته شیوه پرداخت وام‌ها به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا مشخص شد. بنابر گزارش همکاران ما در وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجه بوده و بعضا پیش بینی می‌شود که شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم و این بر خلاف تصوراتی بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ترتیبی داده شده است که وام داده شده فقط معطوف دست مزد نشود و برای صاحبان کارگاه هم پولی در اختیارشان باشد که سرمایه در گردشی داشته باشند. مواد مورد نیاز خود را تامین کنند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند؛ بنابراین ۵۰ درصد وام در بخشی از بنگاه‌ها تعلق قرارمی گیرد و ۳۰ درصد در جا‌هایی که ناگزیر تعطیل شدند سرمایه در گردش خواهد بود.

او اظهار کرد: یکی از موضوعات دیگری که در دولت بررسی شد بحث انبار‌ها و پیش بینی برای ایام ماه رمضان در زمینه کالا‌ها بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده دستور داده شد پیش بینی لازم را بکنند. برخی از اقلام در گمرک‌ها مانده بودند که در چند جلسه در هیات دولت بحث و در جلسه گذشته تاکید قطعی و نهایی شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: رییس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت کالای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور را از کمرگ وارد کردند، مذاکره خواهد کرد و براساس تفاهم و توافق برای تامین ارز کالا‌هایی که آوردند کالاهایشان باید به داخل کشور بیاید اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از جانب وارد کنندگان باشد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

ربیعی افزود: خوشبختانه در گمرک و در کشتی‌های ما نهاده‌های دامی و نهاده‌های مورد نیاز برای تولیدات گوشتی به طور کامل چند ماه ما را پوشش بدهد، این یکی از بحث‌هایی بود که تامین نهاده‌ها برای دانه‌ها برای بخش‌های تولید بخصوص در حوزه مرغ و گوشت و در سایر حوزه‌ها مثل روغن مورد بررسی قرار گرفت.

نشاط در بورس مورد غفلت دولت قرار نخواهد گرفت

او با اشاره به عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس گفت: شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد گفتگو بررسی قرار می‌گیرد؛ تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که مورد غفلت دولت قرار نخواهد گرفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بهترین راه برای هدایت نقدیگی مردم بازار بورس است و این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم نگاه ملی است که کمک می‌کند از محل عرضه سهم مبالغی که از نقدینگی مردم جمع آوری می‌شود مجددا در چرخه سرمایه گذاری‌های جدید قرار بگیرد و به جهش تولید کند و هم اشتغال جدید بوجود بیاورد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رفتن پول به بازار سرمایه به رشد کشور کمک می‌کند، گفت: وزیر امور اقتصاد و دارایی گزارشی از صندوق‌هایی اعلام کرد که قرار است واگذار شوند. یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند. صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تامین اجتماعی هم در راه هستند.

ربیعی اضافه کرد: افراد می‌توانند سهام این صندوق‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند، افزود: این هم کمک خواهد کرد که سرمایه گذاری‌های جدید ادامه داشته باشد همان طور که دقت می‌کردم همه جای دنیا بورس آسیب دیده وقتی در ایران بانشاط است نقدهای بعضا هم غیر منصفانه‌ای صورت می‌گیرد به خصوص شبکه‌های خارجی خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس هستند. به هر حال این امر ملی است در کنار آن مردم هم می‌توانند به سرمایه گذاری و سود آوری خودشان را داشته باشند.


سخنگوی دولت ادامه داد: اخبار و گزارش‌های شبکه‌های خارجی را در این زمینه دنبال می‌کردم، خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس و صندوق‌ها بودند. به اعتقاد من، این یک امر ملی است و مردم هم می‌توانند سرمایه‌گذاری سودآور خودشان را داشته باشند.

نماینده تام الاختیار برای صادرات مرغ اضافه بر نیاز داخلی تعیین می‌شود

ربیعی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در مورد معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اظهار کرد: دولت اقدام به خرید بخشی از مرغ‌ها می‌کند. متاسفانه توازن و تعادل در بازار بهم خورد؛ به علت آنکه رستوران‌ها تعطیل شدند، ادارات غذا نمی‌دهند و سلف‌های دانشجویی تعطیل شد. بهرحال تقاضا برای این نوع از کالا‌ها پایین آمد.

او با بیان اینکه در بحث واردات به موقع نهاده‌ها هم مسائلی ایجاد شده بود، تصریح کرد: وزارت صمت و جهاد کشاورزی در جلسه یکشنبه دولت قرار شد، توامان یک مسئول تام‌الاختیار انتخاب کنند تا با مشارکت یکدیگر، هم ظرفیت صادرات مرغ‌های اضافه شده مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم آن‌ها را صادر کنیم و هم تسهیلاتی برای صادرات آن‌ها بگذاریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در این هفته درخصوص مسائل اجتماعی کرونا، جلسه هماهنگی میان بخش‌ها و نهاد‌ها برای کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا را با حضور معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهاد‌های زیرنظر رهبری در کنار دولت و نظام سلامت قرار گرفتند. در جلسه‌ای که به همین منظور و در ذیل شورای عالی رفاه تشکیل شد. در این جلسه، از دو سامانه سخاوت ایرانیان و سامانه مددجویان برای موسسات خیریه رونمایی شد.

ربیعی یادآورشد: این سامانه‌ها ناهماهنگی‌ها را کاهش خواهد داد، سیستم رفاهی کشور را هدفمند خواهد کرد و این سامانه‌ها کمک می‌کند همپوشانی‌های کمکی از بین برود و بتوانیم به تعداد بیشتری از افراد کمک کنیم.

او با تشریح کمک‌های نهاد‌های عمومی برای مقابله با کرونا تصریح کرد: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان توسط نهاد‌هایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تامین شده است. همچنین کالا‌هایی را به ارزش ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده که به نوعی در ارائه خدمات یکسان‌سازی شده و در اختیار بیش از سه میلیون و نیم نفر از افراد قرار بگیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور اضافه کرد: بسیاری از خیریه‌ها، سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد هم در این زمینه اقداماتی داشتند که از میزان عددی کمک افراد خبری ندارم، ولی قابل تقدیر است.
ربیعی به پویش خیر جمعی اشاره کرد و یادآور شد: در ماه مبارک رمضان از ایرانیان دعوت می‌کنیم که به پویش خیر جمعی بپیوندند و به محقق شدن منویات مقام معظم رهبری کمک کنیم تا جامعه‌ای متعادل داشته باشیم و کسی از کرونا آنچنان آسیبی نبیند که سقوط کند.

طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه دارد؟

او با بیان اینکه یکی از تصمیمات ما در ستاد ملی مقابله با کرونا، تداوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کردیم. این تقسیم‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی اعلام شدن وضعیت شهر‌هایی که سفید اعلام می‌شوند، نیست. این دسته‌بندی‌ها به منظور برنامه‌ریزی و هوشمند کردن طرح فاصله‌گذاری فیزیکی است.

سخنگوی دولت گفت: فاصله‌گذاری فیزیکی در داخل اجتماع و جامعه شکل می‌گیرد و براساس این دسته‌بندی‌ها شهر‌ها می‌توانند خود را متمایز کرده و رفتار‌هایی را در قالب پروتکل سامان دهند تا با رفتار هوشمند بتوانند به وضعیت سفید برسند.

ربیعی با اشاره به برخی از شایعات گفت: من مطالبی را مشاهده می‌کنم که می‌گویند این‌ها می‌خواهند همه چیز را عادی کنند. اساسا همانطور که تاکید کردم ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم. شرایط بهتر داریم، اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد. حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است.

استقبال سخنگو از تداوم‌آتش بس در یمن/ از صلح در منطقه حمایت می‌کنیم

او با استقبال از تداوم آتش بس در یمن در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از صلح در منطقه حمایت می‌کند و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای به خود آمدن در منطقه به خصوص در ایام کرونا و پایه‌ریزی‌های نهادینه‌شده‌ای از صلح و امنیت را پیشنهاد و دنبال می‌کند.

منطقه سفید یعنی شهر‌هایی که فقط یک نفر بستری دارند

ربیعی درباره جزییات طرح منطقه‌بندی کشور بر اساس وضعیت کرونا گفت: منطقه‌بندی بر اساس رنگ‌ها به معنای عادی شردن شرایط نیست؛ رنگ بندی و منطقه بندی، برنامه ریزی برای بازگشایی و تصمیم‌گیری درباره مسایل اقتصادی و بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری اجتماعات است.

سخنگوی دولت با بیان این وضعیت شهر‌ها در زمینه کرونا هر سه روز یک بار رصد می‌شود، گفت: نظام منطقه بندی و رنگ بندی بر اساس وضعیت شیوع، ابتلا و جانباختن کرونا، نوعی هوشمندسازی برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی دولت برای بازگشایی اماکن است.

او اضافه کرد: بر اساس گزارش‌ها در برخی شهر‌ها ۱۴ بیماری بستری (کرونایی) بیشتر ندارند؛ و در برخی شهر‌ها نیز، تعداد جان باخته آمار آن‌ها صفر است. شهر‌هایی که روزی یک نفر بیشتر بستری ندارند؛ جزو مناطق سفید قرار می‌گیرند و بر اساس رصد‌های سه روزه ممکن است وضعیت این شهر‌ها به مناطق زرد یا قرمز تغییر کند؛ این وضعیت‌ها پویا است و به هیچ وجه ایستا نیست و کاملا قابل تغییر است.

ربیعی با بیان این که در وضعیت «رنگ زرد» بازگشایی اماکن نداریم، افزود: شهر‌ها هر چه از زرد رنگ به وضعیت و شرایط سفید نزدیک‌تر شوند به آن‌ها اعلام می‌کنیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر اجرا کنند و آمار جانباختگان کاهش یابد به سمت وضعیت سفید خواهند رفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان شرایط و وضعیت منطقه‌بندی‌ها را به استانداری‌ها اعلام خواهد کرد، در حال حاضر هم شهر‌هایی هستند که گام اول محدود خواهند بود، اما برخی شهر‌ها هم در دو هفته اخیر کمتر از یک نفر بستری داشته اند، شهری که کمتر از ۱۴ بیمار بستری داشته به عنوان «شهر سفید» اعلام می‌شود.

کاهش ۲۰ درصدی اوج کرونا در تهران نسبت به فروردین ماه

سخنگوی دولت با بیان این که دولت مدت‌ها به دنبال شرایط مناسب برای بازگشایی اماکن بود، گفت: بیشتر شهر‌هایی که در وضعیت سفید قرار می‌گیرند شهر‌های کوچکی هستند و تعداد کمی مسجد و فروشگاه در آن‌ها قرار دارد احتمالا از ۱۵ اردیبهشت به آن‌ها اعلام می‌شود.

او با اشاره به گزارش وضعیت کرونا در تهران گفت: آمار اوج کرونا از اول فروردین تا امروز کاهش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد که علامت خوبی است، اما نباید این علامت باعث شود که این روند حاصل کدام اقدامات است؛ باید توجه داشته باشیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، احتمال خیزش بیماری وجود دارد.

ربیعی گفت: تلاش‌های گسترده‌ای برای کنترل بیماری کرونا انجام شده است و آمار به صورت تدریجی کاهشی شده است. اما همچنان وضعیت را غیرعادی اعلام میکنیم؛ اگر چه وضعیت قرمز را نیز اعلام نکردیم؛ ولی با کمی بی‌توجهی رفتن به سمت وضعیت قرمز اتفاق خواهد افتاد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات آمریکا در خلیج فارس و لفاظی‌ها مبنی بر هدف قراردادن قایق‌های سپاه از سوی کشتی‌های آمریکایی، گفت: ما در منطقه نه در پی جنگ بلکه درپی صلح هستیم و به هیچ عنوان ماجراجویی نداریم و این آمریکا است که ماجراجویی می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: هر وقت وضع داخلی آمریکا بهم می‌ریزد نگران یک عملیات در خارج هستیم این موضوع به یک سنت تبدیل شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: آن‌ها اگر اقدام فیزیکی انجام ندهند بیشتر بر روی عملیات روانی تمرکز می‌کنند و مطمئن هستیم چنین اقدامی هم صورت نخواهد گرفت.

او یادآور شد: باتوجه اینکه اعلام کردیم و به ویژه در ماه مبارک رمضان به کشور‌های منطقه پیشنهاد صلح و امنیت دادیم و اساسا در پی حادثه آفرینی در منطقه نیستیم، اما به طور قاطع و مشخص اعلام می‌کنیم هر حرکتی خلاف منافع ما در منطقه باشد پاسخ قاطع و لازم را خواهیم داد. همانطور که اعلام کردم پیشگام در ناامنی نیستیم و آنرا به سود هیچ کس نمی‌دانیم.

زیارتگاه‌های مهم کشور در شهر‌هایی هستند که وضعیت سفیدی ندارند

او در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا دولت برای بازگشایی مساجد در ماه رمضان تحت فشار است و روز گذشته آقای اعرافی مدیر حوزه علمیه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت نکرده است، گفت: خوشبختانه در کنار همه جلوه‌های خوبی که در دوران کرونا تجربه کردیم و در کنار هم ایستادیم و مکمل هم شدیم، یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این مدت رخ داد و روشنفکران کمتر به آن پرداختند این بود که دین و علم در کنار هم بودند و علمای دینی در کنار متخصصین پزشکی قرار گرفتند و حامی آن‌ها بودند. این اتفاق در بسیاری از کشور‌های منطقه نبود و حتی در برخی از کشور‌های توسعه یافته نیز زمزمه‌هایی از این تقابل شنیده شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در کنار هم قرار گرفتن متخصصین دین و پزشکی نتیجه سنت و زحماتی است که بزرگانی همچون استاد مطهری و مرحوم یدالله سحابی در این زمینه کشیدند. مطالب نادرست نیز ازسوی برخی جریانات گفته شد که نه دولت را قبول دارند و نه نظام را و نظام را با رودربایستی قبول دارند وخود را برتر می‌دانند که ما با آن‌ها کاری نداریم و درباره جریان غالب صحبت می‌کنیم.

ربیعی افزود: دیدید برخی که ادعای طب اسلامی و سنتی داشتند هیچ ارتباطی با اسلام و بنیاد‌های حوزوی نداشتند و اولین برخورد محکم را حوزه‌ها با افراد شبه شیاد داشتند و فردی که چند وقت پیش او را کنار شتری مشاهده کردید، دیدید نه دانشگاهی رفته بود و نه حوزه‌ای دیده بود. در کنار این مطالب یک مطالبه منطقی وجود داشت که اتفاقاً خود دولت بیش از همه در این زمینه دغدغه داشت و شخص رئیس جمهور به عنوان یک فرد روحانی دغدغه بسیاری در این حوزه داشتند و این موضوع مربوط به این هفته نیست.

او گفت: از آقای اعرافی نیز که ایشان به عنوان نماینده حوزه‌های علمیه در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت کردند تشکر می‌کنیم. آقای اعرافی و آقای نمکی وزیر بهداشت هفته هاست در خصوص چگونگی بازگشایی مساجد در حال صحبت هستند و تاکنون به هر تصمیمی رسیده ایم بر اساس اتفاق نظر بوده است؛ بنابراین فشار از سوی حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی نبوده و این فشار از سوی افرادی بوده که هیچ ارتباطی با حوزه و افراد مسئول نداشته اند.

سخنگوی دولت در خصوص اینکه در تصمیم گیری برای بازگشایی مراکز مذهبی به سمت بازگشایی مراکز زیارتی نرفته اند، اظهار کرد: زیارتگاه‌های مهم ما در شهر‌هایی هستند که وضعیت سفیدی ندارند. بازکردن زیارتگاه تنها باز کردن یک محل نیست، بلکه به طبع باز شدن این زیارتگاه‌ها مسافرین به سمت آن شهر‌ها حرکت می‌کنند و حمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد و به تبع آن بحث اسکان، بازگشایی هتل‌ها و تهیه غذای این افراد وجود دارد که این اتفاقات در بازگشایی مساجد نیست.

ربیعی خاطرنشان کرد: در شهر‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کند مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بازگشایی شود، ما فکر می‌کنیم با استفاده از تجاربی که از این بازگشایی‌ها به دست می‌آوریم می‌توانیم در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی نیز تصمیم گیری کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا استخدام پرستاران افزایش می‌یابد، گفت: به منظور جبران خدمات پشتیبانی و تامین منابع انسانی تصمیماتی گرفته شد که بخشی از آن اجرا شده است. همچنین برای افزایش انگیزه و کارایی و اثربخشی نیروی انسانی در بخش سلامت تصمیماتی گرفته شده است. از تاریخ یکم اردیبهشت  ۹۸ ما امتیازات فصل هشتم آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان را جهت استخدام کلیه کارکنان حوزه سلامت اعم از بهداشتی و درمانی انجام دادیم که ۵۰ درصد افزایش حقوق آن‌ها را به کار گرفتیم.

سخنگوی دولت افزود:  ۳ هزار و ۷۰۰ نفر را از طریق آزمون‌های استخدامی جذب کردیم که الان در مراحل استخدامی و شروع به کار هستند و این اقدام به سرعت و در همان روز‌های ابتدایی انجام گرفت و تعداد ۴ هزار نفر هم قبل از پایان اردیبهشت ماه در مرحله استخدام قرار خواهند گرفت و عدد ۷۷۰۰ نفر را در طول این مدت در مرحله به کار گیری و جذب خواهیم داشت.

ربیعی همچنین گفت: علاوه بر این ما امکان ثبت نام داوطلبانه را نیز فراهم کردیم و برخی از بازنشسته‌ها در طول این مدت توانستند به کار برگردند و فکر می‌کنم بیش از ۲۷ هزار نفر به عنوان داوطلب امداد رسانی به دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی شدند.

او ادامه داد: این‌ها اقداماتی بود که ما در این حوزه انجام دادیم و سعی کردیم کارانه‌ها را بر اساس ۹۰ درصد و ۲۷ و نیم درصد که حرفه‌ای بیمارستانهاست پرداخت کنیم و حتی تلاش کردیم معوقات آن‌ها هم پرداخت شود. با این حال طبق آخرین صحبت‌هایی که من با آقای نمکی داشتم تصمیمات دیگر هم در حال بررسی است که مستلزم هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور است.

تخصیص اینترنت سه ماهه به معلمان

سخنگوی دولت درباره گرانی و بی کیفیتی بسته‌های اینترنتی مورد استفاده دانش آموزان گفت: «شاد» یک پروژه بزرگ و نوپا است و به طور طبیعی مشکلات زیادی دارد و بیش از آن که یک پروژه فنی باشد یک پروژه اجتماعی و تعاملی است؛ یعنی در آن تعاملات بین شبکه‌ای صورت می‌گیرد و به هر حال مشکلاتی هم در آن وجود دارد. بنا بر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا این نحوه آموزش باید مورد حمایت قرار بگیرد و وزارت ارتباطات در زمینه تامین اینترنت این پروژه باید همکاری کند. طبق آخرین خبر‌هایی که من دارم وزارت ارتباطات برای معلمان بسته اینترنتی سه ماهه فعال کرده که ارزش آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان است و به صورت رایگان در اختیار معلمان قرار گرفته است.

او افزود: همچنین درباره خانواده‌ها هم طبق صحبتی که با مهندس جهرمی داشتم، ایشان پیشنهادی را تهیه کردند که به ستاد ملی کرونا ارائه شده و در کمیته اقتصادی این ستاد در دست بررسی است. پیشنهاد‌هایی هست که خانواده‌ها هم بتوانند از اینترنت‌های بهتر استفاده کنند.

ربیعی ادامه داد: گزارش‌هایی به دست ما رسیده بود که به اندازه پولی که پرداخت می‌شد اینترنت در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت که این اقدام از طرف یکی از اپراتور‌ها انجام شده بود. شکایات متعددی در این رابطه واصل شده بود که وزیر ارتباطات دستور پیگیری داد و در حاشیه دولت هم بحث شد که در صورت صحت حقوق مردم بازگردانده خواهد شد. به هر حال ما امیدواریم که بتوانیم هم سرعت اینترنت را در اندازه مطلوبی نگه داریم و هم بتوانیم علاوه بر معلم‌ها اینترنت رایگان را در اختیار خانواده‌ها نیز قرار دهیم و بتوانیم بار مالی آن را تامین کنیم.

او افزود: به همه اپراتور‌ها هم توصیه می‌کنیم که نه در این دوره و نه در هیچ زمان دیگری کم فروشی نکنند. طرح شاد یک پروژه بسیار بزرگی است که اشکالاتی دارد و هر روز اصلاح خواهد شد. از این طرح پس از بازگشایی مدارس نیز می‌توان استفاده کرد و یک طرح ماندگار است.

همسان سازی دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی ناخوشایند است

ربیعی درباره همسان سازی دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: این اتفاق بسیار ناخوشایندی است که ما می‌بینیم بعضی از کسانی که زودتر از ما بازنشسته می‌شوند و استاد ما هستند دریافتی کمتری نسبت به ما دارند. بخشی از این به خاطر دستکاری نامناسبی است که در برخی از قوانین انجام شده است. برای کارکنان دولت بودجه‌ای برای همسان‌سازی دستمزد‌ها اختصاص یافته و این اقدام انجام می‌شود. در قانون اشاره شده، چون تامین اجتماعی از بودجه دولتی استفاده می‌کند، دولت مکلف است سالانه بخشی از بدهی‌های خود را به سازمان پرداخت کند و سازمان تامین اجتماعی از منبع بدهی‌های دریافت شده دولت همسان سازی را انجام دهد.

او افزود: طبق صحبتی که من با رییس سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار و تعاون داشتم برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام گرفته و خوشبختانه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه بخشی از بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرده و امسال هم به محض تخصیص بودجه این اقدام انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: برنامه ریزی‌ها انجام شده تا هزینه سه سال اجرای طرح همسان سازی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی انجام شود. سازمان تامین اجتماعی هم این دارایی‌ها اسناد را به نقدینگی تبدیل می‌کند و یا آن را نزد بانک‌ها توصیه می‌کند و مبالغی را از این طریق بدست می‌آورد و از منبع این مبالغ می‌تواند این همسان سازی را انجام دهد. نگرانی درباره زندگی بازنشستگان همواره در دولت وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه دیدار رئیس جمهور با فعالان بخش اقتصادی و تلاش برای حفظ سرمایه اجتماعی دولت در یک سال پایانی دولت تصریح کرد: اساساً یکی از مشکلات ما در کشور، عدم شکل گیری گفتگوی بین نخبگان و با حکومت است.

ربیعی ادامه داد: اواخر سال ۹۳ و یا اوایل سال ۹۴ بخشنامه‌ای صادر شد تا دستگاه‌ها جلساتی را با نخبگان و صاحبان تفکر آن حوزه برگزار شود. این سنتی در دولت بوده است و من تا ۹۷ گزارشات آن را جمع کرده‌ام. باید بگویم که روز سه شنبه افرادی از ۲۰ انجمن مختلف علمی ملاقاتی با رئیس جمهور خواهند داشت.

او گفت: نمایندگانی از سمن‌ها، برخی فعالان اجتماعی، گروه‌های سیاسی، علما و اندیشمندان و حوزه دفاع مقدس جلساتی با رئیس جمهور برگزار خواهند کرد. گفتگوی اجتماعی پایه نشاط و پایه فهم مشترک در هر جامعه است است و اگر این فهم در جامعه نباشد، دچار مشکل خواهد شد.

کاهش قیمت‌گذاری کالاهای اساسی با بازگشایی مغازه‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه بالا رفتن برخی اقلام خوراکی و یا لوازم الکترونیکی به دلیل بسته بودن مغازه‌ها و برنامه دولت برای تنظیم بازار گفت: ما ۱۰۰ قلم کالا که مهم هستند را تحت کنترل داریم که نامشان نیز در سایت موجود است. ۳۰ قلم از این کالا‌ها رشد قیمتی بالای ۱۵ درصد داشته که تعداد این کالا‌ها به ۲۴ قلم رسیده و باید بگویم که این افزایش قیمت لجام گسیخته نبوده است.

ربیعی عنوان کرد: با باز شدن مغازه‌ها، قیمت گذاری کاذب کاهش پیدا می‌کند. مثلاً در خودرو ما افزایش قیمت از سوی کارخانه نداشتیم و در فضای مجازی گرانی رخ داد. در مورد لوازم الکترونیکی مانند موبایل و لپ تپ نیز به دلیل بسته بودن مراکز فروش، برخی افراد که در بازار‌های دیگری، چون سکه و مسکن بودند، باعث قیمت گذاری کاذب در برخی سایت‌هایی شدند که نمی‌خواهم نامشان را بیاورم.

او  تصریح کرد: با باز شدن فیزیکی مغازه‌ها و بررسی در سامانه برخورد، و نظارت قضائی، قیمت بازخواهد گشت. گزارش‌های خوبی از سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ در برخورد با این مسائل به ما می‌رسد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در ماه رمضان تلاش کردیم قیمت برخی اقلام اساسی را با ثبات کنیم و برخی کالا‌ها مانند شکر ثبات پیدا کرده و در مورد خرما نیز قیمت رو به کاهش است.

ربیعی ادامه داد: در مورد حبوبات شاهد افزایش قیمت بوده ایم که در جلسات ستاد تنظیم بازار در حال بررسی هستند و نتیجه را به مردم خواهیم گفت.

او در مورد گزارش دیوان محاسبات در مورد گم شدن ارز دولتی گفت: آقای همتی اعلام کردند و اسامی همه افراد موجود است. برخی افراد در مرحله واردات هستند و در مرحله گمرک قرار دارند و برخی نیز به تعزیرات و قوه قضائیه معرفی شده اند.

سخنگوی دولت افزود: بالاخره گزارشی از روی دلسوزی آمده و ما احترام قائل هستیم. شیوه بیان طوری بوده که می‌گویند پول گم شده است. نباید این احساس به وجود آید که رقمی گم شده است. ممکن است برخی از رقم اختصاص یافته سوءاستفاده کنند. این اطمینان وجود دارد که از یک سنت این پول دولت نخواهد گذشت و ارزی گم نمی‌شود. ما با جدیت تمام پیگیری می‌کنیم و مردم در این موضوع مطمئن باشند.

ربیعی گفت: خود آقای عادل آذر اعلام کردند که پولی گم نشده است، اما برخی می‌گویند که منظور آقای عادل آذر این بوده است که پول گم شده است. باید بگویم که ارزی نمی‌تواند گم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقاي ربيعي در خصوص همسانسازي گفتيد در زمان وزارت شخص خودت نيز اتفاق نيافتاده است ،
Belize
باقرخان سالار ملی
۱۷:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر آمار کرونا در مساجد و نمازجمعه کم است چون تعطیل است. باز بگذارید تا ببینید چند برابر میشه
آخرین اخبار