احتمال به خطر افتادن امنیت کاربران با استفاده از برنامه ردیاب کرونا

با توسعه برنامه‌های ردیاب ویروس کرونا، برخی از متخصصین امنیت سایبری از احتمال به خطر افتادن کاربران این نرم افزارها خبر دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که یسیاری از دولت‌ها سعی دارند تا جوامع را به استفاده از برنامه‌های ردیابی ویروس کرونا راضی کنند، متخصصان سرویس امنیت سایبری تلاش دارند تا افراد را در جریان احتمال خطرات حمله‌های بلوتوثی بگذارند.

آن‌ها همواره به برنامه نویسان چنین نرم‌افزار‌های اظهار می‌کنند که حواس خود را به ایرادات موجود در برنامه‌هایشان جمع کنند. همچنین متخصصین از دولت‌ها انتظار دارند تا آگاهی لازم از نحوه دریافت و استفاده از داده‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد.

خطرات احتمالی به دنبال سرویس ردیابی ویروس کرونا

بر اساس گفته‌های استاس پروتاسو، مدیر عامل یک شرکت تحقیقاتی امنیت سایبری، فناوری بلوتوث ایرادات بسیاری را تا به حال داشته که با گذر زمان شناسایی و برطرف شده و این امر نشانگر کشف موارد مشابه احتمالی در آینده نیز است. طبق نظرات وی، فناوری بلوتوث به گونه‌ای است که در صورت وجود کوچک‌ترین ایراد نرم افزاری، حکر‌ها قادر خواهند بود تا به راحتی به دستگاه کاربران نفوذ کرده و اطلاعات شخصی آن‌ها را استخراج کنند. پروتاسو در ادامه به تمامی کاربران سراسر دنیا پیشنهاد داد تا حتما قبل از دریافت و استفاده برنامه‌های ردیاب ویروس کرونا سیستم عامل گوشی هوشمند خود را بروزرسانی کنند تا به این صورت از برطرف شدن مشکلات قدیمی فناوری بلوتوث مطمئن شوند.

احتمال به خطر افتادن امنیت کاربران با استفاده از برنامه ردیاب کرونا

وی همچنین تاکید کرد که افراد می‌بایست از دسترسی‌های برنامه خود به درستی مطلع باشند و در صورت نیاز آن‌ها را محدودسازی کنند. بسیاری از این برنامه‌های ردیابی، همانند نرم افزار گوگل و اپل، در زمان‌هایی که کاربر به فردی دیگر نزدیک می‌شود از فناوری بلوتوث استفاده می‌کنند که این امر باعث می‌شود حساسیت گوشی‌های هوشمند به ویروس‌های احتمالی و حملات هکر‌ها افزایش پیدا کند.

در حالی که پروتاسو از بر طرف شدن ایرادات پیشین ابراز رضایت کرد، نیلز شویشلم، مدیر فنی شرکت امنیت سایبری هکر وان اظهار داشت که چنین شرایطی هیچ ضمانتی برای برطرف شدن تمامی مشکلات این سرویس نیست و خطرات احتمالی همواره وجود دارند. وی افزود به دلیل آن که در سال‌های گذشته تمرکز دنیای فناوری بیش‌تر بر روی برطرف ساختن ایرادات فناوری وای‌فای بوده، در نتیجه خیلی از مشکلات بلوتوث مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

احتمال به خطر افتادن امنیت کاربران با استفاده از برنامه ردیاب کرونا

وی پیشنهاد داد برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، نه تنها برنامه‌ها به صورت مداوم باید از بروزرسانی برخوردار شوند، بلکه سازنده‌های برنامه و دولت‌ها باید امنیت لازم را برای کد‌های پس زمینه و بک‌اند خود فراهم سازند. گفتنی است که کشور سنگاپور که برنامه TraceTogether را با هدفی مشابه عرضه کرده، برای پیشگیری از انتظار اطلاعات محل استقرار افراد تنها مشخصات گوشی، زمان برقراری ارتباط فرد با شخص دیگر و اطلاعات قدرت بلوتوث را ضبط می‌کند تا به این صورت از انتشار گزارشات دقیق و دسترسی هکرها به آن‌ها جلوگیری کند.


بیشتر بخوانید: معرفی برترین موتور‌های بازی سازی در سال ۲۰۲۰


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار