شب قدر بهترین فرصت برای گرفتن حاجت‌ها از خداوند و طلب بخشش و مغفرت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شب قدر، شب امیدواری است. حدیث قدسی از پیامبر (ص) هست که فرمودند: همّ و غم شیطان آن است که ما را به وادی یاس و نا امیدی بکشاند. خداوند در این باره فرموده است، من شش کار انجام می‌دهم و‌ ای انسان تو هم در مقابل شش کار انجام بده. اما این کارها چه هستند؟ خداوند می‌گوید:

۱) «من می‌بخشم؛ شما توبه کنید.»

۲) «من به شما بهشت عطا می‌کنم؛ شما هم مرا اطاعت کنید»؛ نکته‌ای که در اینجا باید خدمت عزیزان عرض کنم این مطلب است که بهشت و جهنم فقط در آخرت نیست. ما در همین دنیا هم می‌توانیم به بهشت برسیم. در روایت داریم که حرم امام رضا (ع) یکی از باغ‌های بهشتی بر روی زمین است. آدمی دنبال آرامش است. انسان در همین دنیا هم می‌تواند به آرامش و آسایش برسد؛ لذا گمان نکنید که وعده‌ها فقط برای آخرت است.

۳) «من رزق را تضمین می‌کنم و شما نیز شکرگزار باشید»؛ در روایت داریم حضرت زهرا با یک دست بچه بغل و با یک دست گندم آرد می‌کردند. در این هنگام حضرت رسول (ص) وارد خانه می‌شوند و این صحنه را می‌بینند و می‌فرمایند: دخترم، سختی دنیا را برای خود گوارا کن؛ حضرت زهرا فرمودند خدا را شکر؛ نسبت به تمام نعمت‌هایی که به من داده است در سختی و راحتی شکر خدا را بجا می‌آورم.

۴) «حکم الهی از من است؛ شما راضی باشید»؛ ما باید به آنچه که خدا برای ما مقدر کرده راضی باشیم و بدانیم خداوند برای بندگانش بد رقم نمی‌زند.

۵) «بلا از طرف من است، ولی شما صبوری کنید»؛ در بلا‌ها خداوند از بندگان دو مطلب را توقع دارد؛ یکی توکل کردن و دیگری بالا بردن ایمان نسبت به خودش.

۶) «اجابت دعا از من است؛ دعا کردن وظیفه شما»؛ لحظاتی به آسمان بنگریم و با خدا نجوا کنیم که خدایا راهی جز خانه تو نداریم و کسی جز تو را شفیع خود نمی‌دانیم پس ما را مأیوس و ناامید نکن.

فیلم کامل صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی سخنران و کارشناس مذهبی درباره قدم‌های رسیدن به بندگی خداوند را در ادامه ببینید:

بخشش خداوند قطعی است

حجت الاسلام مومنی در مورد اینکه خداوند می‌فرماید شما توبه کنید و من می‌بخشم، گفت: در روایت داریم که اگر بندگان فراری خدا بدانند که خداوند چقدر مشتاق آنهاست، از این شوق می‌میرند. اگر جوانی پیش پدر برود بگوید من اشتباه کردم؛ پدر چگونه با او برخورد می‌کند؟ در جواب باید گفت با جان و دل قبول می‌کند. حال آن که خدا از پدر و مادر هم مهربان‌تر است.


بیشتر بخوانید : آثار سودمند ماه رمضان بر فرد روزه‌دار + فیلم


وی ادامه داد: شب‌های قدر فقط شب خوبان نیست. به خدا و اهل بیت (ع) با نا امیدیمان پشت نکنیم؛ زیرا شیطان دنبال نا امید کردن ماست. شخصی با یاس و ناامیدی از درگاه الهی خدمت حضرت رسول (ص) رفت و گفت: گناهی انجام داده ام، حضرت فرمودند: گناه تو بزرگتر است یا این کوه؟ گفت گناه من. حضرت دوباره فرمودند: گناه تو بزرگتر است یا رحمت واسعه الهی. وی گفت در مقابل عظمت رحمت خداوند دیگر حرفی ندارم. در نتیجه این شب‌ها شب رجوع است و ما باید با یقین به بخشش خدا به درگاه او برویم و از او طلب مغفرت کنیم.

ویدئوی کامل این صحبت‌ها را در ادامه ببینید:

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا گناهان ما رو ببخش و هدایت مان کن و دعای مان رو مستجاب گردان بحق صلوات
آخرین اخبار