یک استاد دانشگاه گفت: مصرف مواد غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار یک مساله بسیار مهم است که باید به آن توجه کافی شود.

محترم یزدانیان مدرس دانشگاه و دکتری فیزیولوژیست ورزشی و تغذیه ورزشکاران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: رعایت اصول غذایی در ماه مبارک رمضان باعث می‌شود که سلامت جسمانی روزه داران حفظ شود و آنان با سلامت کامل به سایر اعمال معنوی این ماه پربرکت بپردازند.

او افزود: مصرف مواد غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار یک مساله بسیار مهم است که باید به آن توجه کافی شود که این مسئله باوجود شیوع کرونا اهمیت دوچندان یافته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توصیه می‌شود روزه دارن وعده افطار را با یک نوشیدنی گرم (نه داغ) مثل چای، شیر یا آب گرم به همراه خرما شروع کنند. در واقع نوشیدنی گرم معده را برای پذیرش غذا آماده می‌کند.
 
مبارکی ماه رمضان در منحوسی کرونا/از سحر تا افطار با چند توصیه غذایی هم خدا را داشته باشید هم خرما
 
یزدانیان بیان کرد: همچنین بهتر است در وعده افطار از سوپ‌های ساده، نان و پنیر و گردو، حلیم کم چرب، فرنی و سبزیجات به مقدار مناسب استفاده کنید.
 
او با اشاره به اهمیت کنترل قند خون در این ماه مبارک، تصریح کرد: مصرف قند‌های طبیعی مثل خرما، کشمش و عسل طبیعی به کنترل قند خون بسیار کمک می‌کند.
 
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار تاکید کرد: در بسیاری از موارد توصیه می‌شود که روزه داران در وعده افطار یک وعده غذای بسیار سبک از موارد ذکر شده استفاده کنند و سپس چند ساعت بعد وعده شام میل کنند.

یزدانیان اظهار کرد: در وعده شام می‌توان از مواد پروتئینی مثل مرغ، ماهی و گوشت یا از پروتئین‌های گیاهی مثل قارچ یا سویا به همراه سبزیجات استفاده کرد. توصیه می‌شود در وعده شام از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل برنج و ماکارونی پرهیز و این مواد غذایی به وعده سحر موکول شود.

او افزود: بین فاصله افطار تا سحر از آب و مایعات کافی و میوه جات استفاده شود. روزه داران می‌توانند به آب کمی خاک شیر یا تخم شربتی به همراه کمی عسل اضافه کنند و این نوشیدنی را به دفعات تا هنگام خواب میل کنند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: مصرف مواد غذایی بسیار شیرین با قند بالا در این دوران توصیه نمی‌شود، زیرا گاهی بر اثر کاهش قند خون در طول روز، مصرف مواد شیرین بی رویه صورت می‌گیرد و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل چاقی و اضافه وزن شود؛ بنابراین نوشیدنی کم شیرین می‌تواند مقدار قند خون را به صورت نرمال حفظ و کنترل کند به شکلی که نیاز به مصرف مواد قندی بسیار شیرین نباشد.
 
مبارکی ماه رمضان در منحوسی کرونا/از سحر تا افطار با چند توصیه غذایی هم خدا را داشته باشید هم خرما

یزدانیان بیان کرد: توصیه می‌شود در وعده سحر حتما از مواد غذایی نشاسته‌ای مثل برنج، ماکارونی و سیب زمینی به همراه انواع خورشت یا مرغ استفاده شود.
 
او تصریح کرد: مصرف نوشیدنی‌های گازدار یا مواد غذایی مثل بادمجان، غذاهی کنسرو شده که حاوی ادویه و فلفل زیاد هستند، در وعده سحر توصیه نمی‌شود، چراکه مشکلات گوارشی و همچنین بروز تشنگی در طول روز را درپی دارند و از سبزیجات و سالاد فصل و آب به مقدار لازم استفاده شود.
 
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار تاکید کرد: در صورتی که روزه داران می‌خواهند فعالیت‌های ورزشی در این ماه داشته باشند، توصیه می‌شود فعالیت بدنی یا نزدیک به زمان افطار باشد که بعد از آن روزه دار بتواند غذا و نوشیدنی میل کند (که معمولا سطح انرژی بدن پایین است و ورزشکار نمی‌تواند کیفیت تمرین را حفظ کن) یا بعد از صرف افطاری سبک باشد که ورزشکار تمرین خود را انجام دهد و سپس وعده شام را میل کند.
 

انتهای پیام//ف.س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.