به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ساخت هواپیما باعث شد تا تحولی عظیم در صحنه نبرد ایجاد شود، به نحوی که تا امروز بخش بسیار زیادی از بودجه کشورها در این زمینه خرج شده است و هر روز پرندههای پیشرفتهتری تولید شدند.
طراحان در زمینه تجهیزات هوایی با شروع کار خود در چند زمینه توانستند انواع جنگندههای پشتیبانی، بمب افکنها و رهگیر هوایی را طراحی کرده و بسازند، اما پیشرفت پرسرعت تکنولوژی باعث شد تا این ساختههای دست بشر هم با تحولی بزرگ روبهرو شوند، تغییراتی از زیرسامانهها و بدنه گرفته تا موشک و تسلیحات که همگی نقس بسیار ویژه در میدان نبرد دارند.
این تغییر باعث شد تا جهان دو قطبی شود و در اختیار ابرقدرتهای شرق یعنی شوروی و غرب یعنی آمریکا قرار بگیرد و همین موضوع موجبِ ایجاد یک رقابت تسلیحاتی شد که در آن هر روز یک سلاح جدید رونمایی میشد.
شروع این رقابت باعث شد تولیدات این دو ابرقدرت در سراسر جهان خریداران فراوانی پیدا کند و ایران هم که در حکومت پهلوی وابستگی شدیدی به آمریکا داشت فرآیند خرید تجهیزات این کشور را با سرعت آغاز کرد که یکی از این موارد خرید انواع جنگندهها بود تا آسمان ایران در برابر تجاوزهای احتمالی شوروی امن بماند.
ایالات متحده آمریکا که در حکومت پهلوی منافع زیادی را از ایران به دست میآورد؛ در راستای مقابله با نفوذ اتحاد جماهیر شوروی ادواتی را به خصوص در حوزه هوایی به محمدرضا پهلوی پیشنهاد داد که F-۱۴ تامکت و F-۱۵ ایگل دو گزینه اصلی و نهایی برای خرید توسط رژیم پهلوی بودند.
جنگنده F-۱۴ یکی از گرانترین و پیشرفتهترین سلاحهای جهان و ساخت شرکت گرومن ایالات متحده آمریکاست که در سال ۱۹۷۰ میلادی اولین پرواز خود را انجام داد و ۴ سال بعد برای خدمت وارد نیروی دریایی آمریکا شد. طرح این جنگنده در زمانی ارائه شد که طرح جنگنده F-۱۱۱ روی کاغذ آمده بود و بروز مشکل در این پروژه طرح F-۱۴ به مرحله اجرا رسید.
ارتش ایالات متحده آمریکا قصد داشت از این پرنده در جهت مقابله با پرندههای شوروی استفاده کند و از این رو جنگنده رهگیر هوایی F-۱۴ ملقب به تامکت را ساخت تا بتواند قدرت هوایی بالایی را بدست آورد، این پرنده جنگندهای پرهزینه بود، اما توانست با سلاحهای مدرن و رادار فوقالعاده خود هر هدفی را به سرعت منهدم کند.
این هواپیما طولی بیش از ۱۸ متر، عرضی بالغ بر ۲۰ متر در حالت بال باز، ارتفاع نزدیک به ۵ متر، سرعتی بیش از ۲ ماخ، سقف پرواز ۵۰۰۰۰ پایی و برد پروازی ۳۲۰۰ کیلومتر دارد، اما نکته جالب که تامکت را به خطرناکترین پرنده هوایی تبدیل میکند، سلاح اختصاصی آن است.
موشک فونیکس سلاح اختصاصی F-۱۴ است که فقط با کامپیوتر این پرنده سازگاری دارد و میتواند هر هدفی را در فاصله ۲۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد، این موضوع هنگامی جذاب میشود که بدانیم این پرنده میتواند ۲۵ فروند انواع هواپیماها را شناسایی کرده و همزمان با ۶ فروند درگیر شود و این جدای از موشکهای اسپارو، سایدوایندر و توپ ۲۰ میلیمتری است.
نیروی هوایی ارتش آمریکا به یک جنگنده رهگیر هوایی پیشرفته نیاز داشت، نکته جالب این بود که دو پرنده F-۱۴ و F-۱۵ تفریبا در یک زمان تولید و به پرواز در آمدند و هر دو توجه فرماندهان و مقامات آمریکا را جلب کردند، اما به خاطر هزینه سنگین کنگره، آمریکا قصد داشت تا فقط یکی از دو نمونه تولید شود.
اما نیروهای نظامی اعتقاد داشتند که تامکت برای نیروی دریایی ساخته شده و نیروی هوایی هم نیاز به یک پرنده رهگیر هوایی اختصاصی دارد و این گونه شد که اولین نمونه ایگل یک سال پس از پرواز تامکت به پرواز درآمد تا سلاح اختصاصی نیروی هوایی هم ساخته شود.
F-۱۵ در سال ۱۹۷۶ پس از تستهای میدانی و انجام چند ماموریت با لقب ایگل به صورت انبوه تولید شد، اما هزینه تولید و نگهداری آن بسیار زیاد بود به حدی که در آن سالها تامکت که گران قیمتترین جنگنده جهان بود را پشت سر گذاشت، اما نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا هم چارهای جز تولید آن برای مقابله با میگهای پرسرعت ۲۵ شوروی نداشت.
این جنگنده پر سرعت قادر است با دو موتور پرات و ویتنی اف ۱۰۰ به بیش از ۲/۵ ماخ سرعت برسد، این جنگنده بردی بیش از ۵ هزار کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی، وزنی خالی بیش از ۱۲ هزار کیلوگرم، وزن با محموله بیش از حدود ۲۰ هزار کیلوگرم و نرخ صعودی در حدود ۲۵۰ متر بر ثانیه دارد.
F-۱۵ هم مانند F-۱۴ قادر است انواع سلاحها از جمله موشکهای اسپارو، سایدوایندر را حمل و شلیک کند و یا در بمباران هوایی شرکت کند، اما باز هم به تامکت نمیرسد، چرا که رادار فوق پیشرفته تامکت و موشک فونیکس دست برتر این پرنده در برابر هر هواپیمایی هستند.
کار بررسی دو هواپیما در ابتدای سال ۱۹۷۰ انجام شد و قبل از انتخاب تامکت توسط ایران، متخصصان مطالعات زیادی بر روی تامکت و ایگل انجام دادند و تحت تاثیر تواناییهای هر دو جنگنده قرار گرفتند. نیروهای ایرانی در مقایسه آنها خود متوجه برتری فاحش تامکت بر ایگل شدند.
F-۱۵ به همراه موشک اسپارو یک سلاح کشنده بود، اما نه به اندازه تامکتی که به فینیکس مجهز بود، جالب این بود که برای ایرانیها مسجل شد که ترکیب رادار آگ ۹(AWG-9) و موشک فینیکس در جهان بینظیر است و میتواند حداقل تا چند دهه بعد نیز جوابگو باشد.
،
از طرف دیگر خلبانان تامکت میتوانستند موشکهای اسپارو و سایدوایندر که سلاح مشترک هر دو جنگنده بود را در فواصل دورتری شلیک کنند. نیروهای نظامی ایران متوجه شدند F-۱۴ علیرغم پیچیدگی برای خلبانان بسیار راحت و پرواز با آن آسان بود، اما ایگل حجم و فشار زیادی بر خلبان وارد میکرد که تا اواسط ۱۹۸۰ هم این مشکل برطرف نشد.
نقطه مشترک هر دو جنگنده برخورداری از موتورهای قوی بودند که پرواز راحتی را برای خلبانان فراهم میکردند، اما تامکت به لطف طراحی بینظیر و بالهای متغیر در ارتفاع پست و سرعتهای زیر صوت همتا نداشت و در آزمایشهای انجام شده بر روی این دو جنگنده با خلبانانی همسطح و با تجربه یکسان تامکت پیروز درگیریهای شبیهسازی شده بود.
همین پیشدستی تامکت باعث شد تا محمدرضا پهلوی در اواخر سال ۴۹ برای خرید این پرنده سفری به آمریکا داشته باشد، سفری که با خفت همراه بود، چرا که در این سفر ایتدا رئیس جمهور آمریکا قبول نمیکرد تا به ایران F-۱۴ بفروشد، چون آن را سلاحی محرمانه برای خود میخواست، اما مشاوران رئیس جمهور با طرح مسائلی، چون استفاده از آسمان ایران برای رصد تحرکات شوروی با این پرنده، طرح فروش تامکت به محمدرضا شاه به نتیجه رسید که در نتیجه آن ۸۰ فروند F-۱۴ با قیمت گران خریداری شد.
قرار بود تا بین سالهای ۵۴ تا ۵۷ این هشتاد فروند وارد ایران شوند که با پیروزی انقلاب و قطع روابط دو کشور آخرین فروند که یک مدل ویژه بود در آمریکا ماند و هرگز تحویل کشورمان داده نشد.
یکی دیگر از جنگندههایی که پس از F-۱۴ تصمیم خرید آن توسط محمدرضا از آمریکا گرفته شد F-۱۶ بود که در آن زمان با هزینهای زیاد خریداری شد؛ فرماندهان نظامی به ظاهر معتقد بودند که هنوز نیروی هوایی برای پشتیبانی هوایی نیاز به یک چابک دارد و برای همین طرح خرید آن نیز مانند تامکت ارائه شد.
محمدرضا در راستای گسترش نیروی هوایی طرحی مبنی بر خرید ۱۶۰ فروند F-۱۶ و همچنین طرح خرید گزینشی ۱۴۰ فروند دیگر به ارزش ۳/۴ میلیادر دلار را به آمریکا ارائه کرد که ابتدا کنگره این کشور با آن مخالفت کرد، اما با درخواست فراوان دستنشانده آنها فروش فالکن به ایران مورد موافقت قرار گرفت و قرار بود تا بین سالها ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ این پرنده وارد ایران شود که طبق معمول با بدعهدی واشنگتن و لغو یک جانبه توسط بختیار حتی یک فروند F-۱۶ هم وارد ایران نشد.
فالکن یک جنگنده با قدرت مانور بالا است که قادر بود نیاز نیروی هوایی ایالات متحده را تا حد زیادی برطرف کند، این جنگنده برتر هوایی که توسط لاکهید مارتین ساخته شده توسط یک نفر به عنوان خلبان هدایت میشود و با طول بیش از ۱۵ متر و ارتفاع حدود ۵ متر به واسطه موتور اف ۱۰۰ خود قادر است با سرعت ۲ ماخ پرواز کند.
F-۱۶ با تسلیحاتی که با خود حمل میکند میتواند با سرعت و چالاکی هر هدفی را منهدم کند، تسلیحات این پرنده مانند فانتوم است و میتواند تا سقف پروازی ۱۸ هزار متر پرواز کند.
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تمامی قراردادهای نظامی ایران توسط باقی ماندههای رژیم پهلوی لغو شد تا نیروهای نظامی ایران قوی نشوند، البته تا آن زمان ۷۹ فروند از تامکتها تحویل داده شده بودند و از طرف دیگر هم در زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از کشور قطعات بسیاری از روی F-۱۴ باز شد تا این پرندهها زمینگیر شوند؛ چرا که خوب از توان رزم این پرنده آشنا بودند.
با وجود سرعت بالا و وزن کمتر فالکن و ایگل نسبت به تامکت، اما F-۱۴ به واسطه رادار بسیار قوی خود میتوانست اهداف را در دور دست شناسایی و با ۶ فروند به صورت همزمان درگیر شود، از طرف دیگر موشک اختصاصی این پرنده یعنی فونیکس که به قاتل هوایی مشهور است هم میتواند اهداف را در فاصله ۲۵۰ کیلومتری نابود کند و ترکیب آن با رادار F-۱۴ باعث ایجاد یک قاتل فوق پیشرفته شده است.
بین تامکت، ایگل و فالکن دو موشک اسپرو و سایندواندر مشترک است، اما موضوع وقتی جالب میشود که بدانیم F-۱۴ میتواند با رادار پیشرفته خود هر دو موشک را دورتر از نسبت به F-۱۵ و F-۱۶ شلیک کند و این یعنی پیش از قفل راداری ایگل و فالکن، خلبان F-۱۴ میتواند پیشدستی کند.
از طرف دیگر سرعت مانور تامکت نسبت به دو هواپیمای دیگر بسیار بیشتر است، شعاع مانور گردش برای ایگل و فالکن در حدود ۴ هزار فوت است و در حالی که این عدد برای F-۱۴ نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ فوت است، شاید در ظاهر شعاع مانور جنگنده چندان مهم نباشد، اما وقتی بحث نبرد هوایی، تعقیب جنگنده دشمن و فرار از دست موشکها مطرح میشود این عدد هم مهم میشود.
این اعداد نشان میدهد تامکت برای مانور به شعاع کمتری در تعقیب هوایی لازم دارد و از طرفی وقتی به سمت آن موشک شلیک شود این پرنده میتواند با سرعت و دقت لازم هر نوع موشکی را رد کند و این یعنی دست برتر هوایی که امروز فقط در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از طرف دیگر وجود بال متغیر در تامکت باعث شده تا این پرنده بتواند در سرعت پایین و نزدیک به سطح پرواز کند.
۴۱ سال پیش تامکت که با دانش غربی ساخته شده بود وارد ایران شد و در دوران دفاع مقدس هم به واسطه خلبانان سلحشور کشور از آسمان این سرزمین اسلامی حراست کرد، اما با پایان جنگ این نیاز به وجود آمد تا F-۱۴ مورد بازطراحی و اورهال قرار بگیرد؛ پس متخصصان ایرانی دست به کار شدند.
تامکتها که امروز فقط در ایران به کار گرفته میشوند به همت متخصصان جوان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت کلی اورهال شده و دیگر خبری از تجهیزات آمریکایی روی آنها نیست و جای آنها را قطعاتی گرفتند که کاملا بومی بوده و در داخل کشور تولید میشوند.
نکته بارز F-۱۴ رادار آن است، روزی که این جنگنده وارد ایران شد از رادار پیشرفته آمریکایی استفاده میکرد، اما امروز به واسطه اورهال، بر روی آن رادارِ ملی نصب شده که از بعد رنج و مسافت کشفها و یا پارامترهایی که از هدفها میگیرند کیفیتی بهتر از رادارهای اصلی دارند و در زمینه سایر تجهیزات به خصوص ادوات دیگر گربه ایرانی هیچ شباهتی به نمونه وارد شده ندارد.
وجود این پرنده آن هم وقتی با تکنولوژی روز جهان و با تجهیزات ایرانی به روز شده است تضمینی برای امنیت آسمان کشور در برابر هر تجاوزی خواهد بود که میتواند تهدیدات را در لحظه خنثی و دشمن را پشیمان از اقدام خود کند.
انتهای پیام/
به نظرم بهترین و اقتصادی ترین جنگنده ای که ایران میتونه بخره J17 و سوخو35 هستش
جنگنده ای نوین و مدرن در حد نسل 5
اگر همین چیزها هم از زمان اون خدا بیامرز نمونده بود الان چند تا خواهر برادر عرب داشتی
زمان جنگ که تو به سیب زمینی میگفتی دیب دمینی میلیون ها جوان بسیجی از کشور دفاع کردند و صدها هزار نفر شهید شدند
سوم بخاطر این تسلیحات قدیمی نیست که امریکا و رژیم صهیونیستی حمله نکردند
بخاطر موشک های دوربرد و دقیق و پدافند های پیشرفته و پهپاد های قدرتمند ایران و تانک ها و ناوشکن های مدرن و موشک انداز های جدید و..... هستش که حتی اسقاطیل هم جرعت حمله نداره
حیف که حوصله جواب دادن به دری وری هاتون ندارم
حیف وقت که هدر بده آدم
کوثر وصاعقه کپی مزخرف از اف ۵ هستن که آیرودینامیکش بهم خورده با قدرت مانور کمتر و همون موتور
هواپیماهای روسی که تو جنگ اوکراین معلومه چه بلایی داره سرشون میاد
حالا میگ ۲۹ آشغالی که روسیه برا صادرات میزنه اونم مال ایران اولین نسلشه و حتی دفترچه راهنماشو نداده به ایران بیشرف خفنه ؟ اف ۱۶ غراضه
میراژ ها که ۴ تا دله از عراق فرار کردن اومدن ایران نشستن زمان صدام کی شد ۴۰ فروند که یه پیچش هم کسی به ایران نمیده ، در حقیقت ماکت هستن
ولی با حرف مفد زدن که واقعیت تغییر نمیکنه
بزودی جنگ تایوان و چین شروع خواهد شد
نیروی هوایی تایوان یکی کشور هایی که بیشترین F16 رو خریده (بیش از 180 فروند F16 خریده تازه بروز رسانی شده) 66 فروند دیگه هم سفارش داده
حالا میبینیم که حریف جنگنده های چین میشود یا خیر
که به احتمال زیاد کمتر از 1 هفته شکست خواهد خورد
یک بانک پول سازی برای امریکاست این قدر از فروش این جنگنده ثروتی به دست آورد که گفتن رقمش هم سخته
طبق لو رفتن اسناد محرمانه هزینه ساخت هر فروند F16 نهایت 7 میلیون دلاره ولی هر فروندش به 80 میلیون دلار فروخته میشه !!!!
الان شما نقشه های جهانی رو هم نگاه کنید همه چی راحت دستتون میاد آمریکا به هیچ کشوری پیشرفته ترین جنگنده خودش F22 رو نفروخت و فقط F35 رو هم به 3 تا از متحدان درجه یکش فروخت
ولی هرکسی سفارش F16 رو بفرسته سریع 100 تا 100 تا میفروشه و سریع تحویل میده
الان چرا با اینکه تایوان حدود 200 یا 250 فروند F16 داره ولی چین جرعت حمله داره؟
چون این جنگنده F16 یک هواپیمای آهن قراضه ناکارآمد و آشغاله که حتی جنگنده بدردنخور چین (J10) هم 2 برابر ازش بهتره
دیگه نیازی به جنگنده داره؟
ایران 24 فروند سوخو 35 خریده که زمان تحویلش بعد از پایان جنگ روسیه و اوکراین هستش
و قراردادی برای خرید 50 فروند جنگنده J10 از چین مطرح هستش
جنگنده های حاضر در ناوگان ایران :
65 فروند F14 مدرن و اورهال (بروز رسانی شده) همراه با موشک ها و جنگ افزار های جدید ساخت خود ایران
45 فروند جنگنده تهاجمی پیشرفته MIG29
حدود 30 فروند میراژ فرانسوی
در آینده هم 74 فروند جنگنده چینی و روسی
تاره کی گفته اف ۱۴ ایرانیزه شده ؟ کل قطعاتش از طریق دلال های بین المللی که خیلی هاشون آمریکایی ها هستن از بیتبان های آریزونا و از روی اف ۱۴ های بازنشسته نیوی آمریکا دارن کانابلایز میشن و به ایران میرسند. اونا هم مثل ما دلال دارن و دنبال نون. در ضمن دروغی بزرگتر از اینکه ایران رادار قوی تر از آگ ۹ ساخته نشنیده بودم. حتی از زبان فرماندهان نیرو هوایی. نهاجا ۲۰ ساله نتونسته فیوز فونیکس رو کپی سازی کنه. چه برسه رادار پالس داپلر یا آریه فازی ... . البته من با ایرانیزه شدن اف ۱۴ ها موافقم. چرا که دیگه این جنگنده ها حتی نمیتونند سوپر سونیک کنند. سورتی ۱ پرواز اف ۱۴ در ماه در پایگاه هشتم که پایگاه مادر این هواپیماست موید و بازگو توان عملیاتی و آموزشی این هواپیما و اسکادران های اون هست.... . خفت بزرگتر از اینکه دروغ بگید و عملکرد مزخرف حکومت را در ابن مسئله وارونه جلوه بدید وجود نخواهد داشت.
خط تولید جنگنده F5 و F4 با نام های کوثر و صاعقه و شفق و..... درسته در ایران راه افتاده
ولی اول کاری که جنگنده ای در حد نسل 4 ساختیم واقعا عالی است و تقدیر و تشکر داره
شرکت هواپیماسازی آمریکا لاکهید و مارتین حدود 100 ساله که تاسیس شده
ولی خط تولید جنگنده در ایران تازه حدود 5 تا 8 ساله که شروع شده و اول راهی بدون کمک از هیچ کشوری واقعا شاهکاره
درضمن شما هم بجای اینکه دنبال بهانه و چرت و پرت گفتن باشی بهتره یکم سواد خودت رو بالاتر ببری و برای قضاوت انصاف داشته باشی
یا اینکه منافق و مزدوی که خب این تمسخر و حرف های چرند در ذات شماست
ممنونم ازتون
لطفا با علم بیشتر گزارش بنویسید
ولی در کل گزارش جالبی بود ممنونیم yjc
ما تو تولید ی خودروی ساده ک به استاندارهای جهانی نزدیک باشه هم تزارم نه فقط نزدیکبه استانداردهاباشه موندیم نمیتونیم تولید کنیم
چجوری باور کنیم که داریم هواپیمای جنگی و هلی کوپترمیسازیم
اونم هم تراز با جنگنده های امریکایی
جدی یکی منو منطقی بدور از تعصب قانعم کنه
سپاس
موضوع اقتصادي بودن در مورد نظامي اصلا مطرح يست بلکه قابل اتکابودن و دقيق بودن مطرحه
به نظرت مدیران دو شرکت خودروساز هم همین هدف را دارند؟
اون دیگه چیه ؟
اون شکستگی رو نوک بالهاش
جای سوال شده
حتی برای طراحان جنگنده های پیشرفته آمریکایی
چون میگن همچین طرحی هیچ مبنای علمی وعملیاتی نداره
انشالله اگه زنده موندیم وپروازش رو دیدیم
واقعا باورمیکنیم که ایرانی واقعا توجهان نظیرنداره وطراحیهاشم خاص خاص هست
به امیداون روز
و بمحض ورود این جنگنده به نیروی هوایی ایران مزاحمت های جنگده های شوروی سابق که در آسمان شمال ایران جولان می دادند قطع شد چون جنگنده های شوروی توان مقابله با اف 14 ها را نداشتند . ولی بعد از 40 سال استفاده و فرسودگی و نداشتن قطعات یدکی حتما توان اولیه را ندارند و علاوه در مقابل جنگنده های بروز شرق و غرب کم می آورند . اضافه کنم که حتی در زمان فروش اف 14 به ایران نوع سی را به ایران دادند که از نظر موتور و الکترونیکی در سطحی پایین تر نسبت به همتایان استفاده شده در امریکا را دارند .
شاه بالاخره تامکت ها را خرید اما شما آخرش نتونستین اس 300 ها را از روسیه بگیرید حالا کدومش خفت داره؟
ما جنگنده ندیدیم که به F14 می گیم فوق العاده. امروز این هواپیما یه طعمه ی ساده بیش نیست
همه این موارد که گفته شد درسته ماهم انکار نمیکنیم اما قبول کنید با توجه به شرایط موجود و سن بالای این پرنده ها که باعث تحمیل هزینه های زیادی میشود لازم است که حداقل 300 فروند جنگنده سبک و تهاجمی که توانایی زیادی داشته باشه خریداری شود.باتوجه به اینکه تحریم هستیم و غرب و آمریکا سلاحی به ما نمیدن بهترین گزینه جنگنده سوخو 30 هست که توانایی بالایی داره و اثبات شده هست که اونم روسیه شاید بزور بفروشه به ما.
به امید نزدیک شدن هر چه زودتر آنروز و به امید دیدن آن روزهایی که جهان به دست ساخته ها و اندیشه ما ایرانیان هزاران آفرین بگوید.
همکاری دانشجویان الکترونیک و ارتباطات با مکانیک در پیشبرد اهداف بلندتر و خودکفایی در این صنعت مهم و راهبردی
افزایش دانشجویان و دانشگاههای صنعت هوانوردی و فضایی.
و جهاد قطعه سازی مکانیکی و الکترونیکی.
و موارد دیگر میتوانند هر روز ما را بهتر از دیروز و وابستگی ما را به جهان کم و کمتر سازند.
منم همینا میگم وهیچکی قبولدار نیست
فقط بیزحمت بگو این نسل پنجم رو ازکجا جورش کنیم
نمیرفتن سراغ اف۵ وخلق اعجوبه ای بنام کوثر
خخخخخ
نیروی هوایی آمریکا حتی یک عدد هم تامکت تحویل نگرفت
بنابراین نمیشه گفت f14 از f15 بهتره
بخصوص موتور f14 های دراختیار ایران به دلیل مشکلات فنی به درد درگیری نزدیک هوایی نمیخوره. از طرف دیگه نقطه قوت f14 موشک فینیکس بوده که درحال حاضر موجودیش به اتمام رسیده.
لذا f14 در درگیری هوایی با هواپیماهای در اختیار کشورهای همسایه هیچ شانسی نداره
بنا بر روایاتی شاه با خرید تامکت کارخونه اون رو از ورشکستگی نجات داد چون نیروی هوایی امریکا حاضر نشد اونو بخره
درمقابل نجات ازورشکستگی کارخانه آمریکایی
همین اف۱۴ تونست توجنگ باعراق حدود۱۶۰ جنگنده رو نابود کنه
ودرمقابل فقط۸فروند اف۱۴ازبین بره
بگم که خیلی به خودت فشارنیار
چونکه اگه نخبه هامون میتونستن حداقل یه کپی از اف۱۴نسل سومی میساختن
چون نمونه حی وحاضر جلو چشمشون هست
لطفا خیلی جوگیر نشیم
یه پراید ترمزبریده از غیب رسیده وکلا قاهر رو ازصفحه روزگار قایم کرده
ملت خوشباوری داریم کدوم جنگنده نسل ۵
اگه واقعیت داشت
تا الان مثل همون جنگنده مافوق صوت نسل هفتم کوثر(کپی برابراصل اف ۵)البته بدنه اف ۵ وموتور بینظیر پراید
یه چنتایی تولیدشده وتحویل نیروی هوایی شده بود
خخخخخ
خدا قوت ،خسته نباشید .
امیدواریم آسمان کشورمان ایران هیچگاه تهی از شیران و پرنده های بروزشان نباشد.
آنچه خودمان ایرانیان میسازیم و به تولید انبوه میرسانیم ارزشش هزار برابر است.
بر اندیشه خوب و دست همه شما بزرگواران بوسه میزنیم.
واولا تحریم تسلیحاتی هستیم وثانیا روسیه عمرا بده
وبرفرض محالم که بده
مزخرفترینش رو میده
دقیقا مثل قضیه اس۳۰۰
که با وجود قرارداد وگرفتن تمام پولهانمیخواست تحویل بده
که ایران ازطریق تهدید به شکایت در سازمان ملل
تونست باچندسال تآخیر تحویل بگیره
ولی ای کاش بتونیم ۲۰۰ الی ۵۰۰ فروند جنگنده برتر هوایی،نظیر سوخو ۳۵ و ۵۷ بدست بیاریم.البته با احترام به جنگنده های بومی و در دست تحقیق کوثر و قاهر ۳۱۳ خودمون...
ولی اینو هم نباید یادمون بره که در عصر حال حاضر پدافندها بسیار بسیار مهمتر هستن.جنگنده ها و بمب افکن ها دردنیای امروز فقط توان عملیات بر روی آسمان کشور های ضعیف و بدون پدافند را دارند.مانند افغانستان، عراق،سوریه ،یمن،لبنان،ترکمنستان،لیبی و غیره.
عملا بروی آسمان کشورهای دارای پدافند محکم و کوبنده نظیر ایران ،هیچ کارایی ندارن.
جنگ های امروزی جنگ های پهباد ها ، موشک ها ، جنگ سخت الکترونیک و پدافن هاست...به امید ایران قوی
اولا مدیریت واحددتصمیم گیری لحظه ای که در هواپیما بسیار متمرکز وسریع ودر دستان افراد نخبه وبسیار باهوش است که نحوه گزینش انان نیز نشانگر این موضوع است البته توانمندی کاربران سیستمهای پدافندی دور از چشم نیست
دوما سرعت بالا و واکنش سریع که در شکاری ها کاملا مبرهن است به نسبت سیستمهای ثابت زمینی با محدودیتهای عوارض زمین
ثالثا انعطاف پذیری خصوصا در عملیات واستفدهدازدتمامی عوامل موثر در عملیات های طراحی شده برای ان سیستم تسلیحاتی که هواپیما حتی قادر است از عوارض زمینی که برای پدافند ثابت منفی است استفاده بهینه کند وقدذت مانور شکاری که بسیار بالاست امکان ضربه زدن را بیشتر میکند
رابعا دید بهتر چشمی وحتی راداری در ارتفاعات به منظور مقابله با تهدیدات هوایی
خامسا مخفی کاری شکاری ها بعلت نیاز به ثبات زمینی وجغرافیایی در سیستمهای پدافندی زمینی که در شکاریها کمتر است
البته درذاین بین دوام پدافند توسط سیستم های زمینی وپایه ای بودن انها وکار۲۴ ساعته تجهیزات زمینی وهزینه های کمتر و عدم نیاز به امکانات فرودگاهی و در مجموع هزینه های کمتر ودوام بیشتر مولفهدهای مثبت پدافند زمینی است که وجود هر دو مجموعه پروازی وزمینی را برای یک پدافند وخصوصا افند هوایی وزمینی الزامی میکند
کشور ما بعلت عدم امکان تخصیص بودجه های سنگین وقیمت بالای پرنده های شکاری که بخاطر فن اوری بالای انهاست ، مجبور به سرمایه گذاری اولیه در پدافند زمینی داشت که اکنون با توجه به بومی سازی مجموعه های پدافند زمینی ، هدایت برنامه های نظامی بسمت بومی سازی وخرید وبومی سازی موارد خریداری شده ، در بخش هوایی بسیار ضروری است تا در این بخش جذاب برای نخبگان ودستان بلندتر نیروهای نظامی نیز خوش درخشند وترس را بر دل دشمنان خصوصا غربی ها ( بعلت دکترین نظامی هوا محور انان) بیاندازند