این روزها با وجود سایه کووید- ۱۹ بر جهان، کسب‌وکار‌ها با برخی ملاحظات بازگشایی می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در طی ماه‌های اخیر به دنبال بسته شدن مراکز تجاری، کسب‌وکار‌های غیرضروری و اعمال قرنطینه کامل در بسیار از کشورها، کسب‌وکار‌ها در سراسر دنیا با آسیب‌های زیادی رو‌به‌رو شدند.

در این دوران بسیاری از کسب‌وکار‌هایی که می‌توانستند به روش‌های آنلاین و دورکاری کار خود را دنبال کنند، تلاش کردند تا حدی از رکود ناگزیر پیش آمده جلوگیری کنند. اما بسیاری از کسب‌وکار‌ها که راهی جز حضور افراد در محل نداشتند با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه شدند. به همین علت با توجه به این‌که به گفته کارشناسان فعلا مشخص نیست که تا چه زمانی این همه‌گیری به پایان رسیده و شرایط زندگی به حالت قبل بازگردد، بیشتر کشور‌ها به‌تدریج ممنوعیت‌های ترددی را تقلیل داده و در تلاش‌اند تا با رعایت اصول بهداشتی لازم، خون را به رگ کسب‌وکار‌ها بازگردانند. در کشور ما نیز این طرح به صورت تدریجی از ۲۳ فروردین ۹۸ آغاز شد و براساس ضوابط اعلام شده کسب‌وکار‌ها به ترتیب اولویت و با رعایت اصول بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. اما کارآفرینان در شرایط کنونی باید چه راهکار‌هایی را به‌کار بندند تا بتوانند هرچه سریع‌تر دوباره در جریان پرسرعت دنیای کسب و کار قرار بگیرند؟ در ادامه پنج توصیه مهم کارشناسان برای بازگشایی کسب‌وکار‌ها را بررسی خواهیم کرد. 

۱- کاهش منطقی هزینه‌ها
معمولا در زمان بروز بحران‌های اقتصادی، اولین اقدامی که کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار‌ها به آن دست می‌زنند کاهش چشمگیر هزینه‌ها و قطع بخش‌های جانبی و اضافی است. اما براساس توصیه کارشناسان برای شرایط کنونی بهتر است پیش از هر کاهش هزینه یا تعدیل برخی از فعالیت‌های مجموعه اثرات بعدی آن به صورت کامل بررسی شود. زیرا این محدود شدن فعالیت‌ها در خط سیر کسب‌وکار برای توسعه‌های آتی و پس از این همه‌گیری بسیار اثرگذار خواهد بود. درست است که محدود کردن فعالیت‌های مجموعه می‌تواند اثر زیادی در کاهش مقطعی هزینه‌های جاری کسب‌وکار داشته باشد.

اما هر مجموعه‌ای برای این‌که بتواند زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد و توسعه تدریجی خود را فراهم کند، زمان، انرژی و هزینه زیادی صرف می‌کند. به همین جهت اگر به محض قرار گرفتن در شرایط بحرانی بخواهید همه زحمت‌هایی را که برای بسط و توسعه کشیده بودید صرفا برای پایین آوردن هزینه‌هایش از بین ببرید، در ادامه و دوران پس از عبور از بحران ظرفیت کافی برای فعالیت کامل و همه‌جانبه مورد نیاز برای تداوم فعالیت در رقابت با سایر رقبای موجود در بازار را نخواهید داشت. از طرفی هر شاخه‌ای که از بدنه اصلی کسب‌وکارتان جدا کنید، به معنای از دست دادن ظرفیتی برای به دست آوردن سود بیشتر یا پیشبرد اهدافتان در جهت ادامه مسیر کسب‌وکار خواهد بود.

۲- به خواسته‌های کنونی مشتریان توجه کنید
شیوع کرونا همه مردم سراسر دنیا را تحت‌تأثیر قرار داده و مشتریان شما هم از این قاعده مستثنا نبوده‌اند؛ بنابراین به عنوان صاحب کسب‌وکار باید توجه داشته باشید که نیاز‌های مشتریان‌تان در شرایط کنونی به چه شکلی تغییر پیدا کرده است و کسب‌وکار شما به چه صورت می‌تواند این نیاز‌ها را برآورده کند.

علاوه‌بر شکل ارائه خدمات که به آن اشاره شد، نوع محصول تولیدی نیز می‌تواند براساس تقاضا‌های کنونی تغییر پیدا کند. حتی نحوه آماده‌سازی و ارسال محصولات به صورت کاملا بهداشتی می‌تواند به مزیت رقابتی مهمی در شرایط کنونی تبدیل شود. بهتر است خود را جای مشتریان‌تان قرار دهید و ببینید در شرایط کنونی چه انتظاری از مجموعه‌های تولیدی و خدماتی مشابه خودتان دارید.

۳- کارمندان‌تان را بازگردانید
بسیاری از کارکنانی که بر اثر شرایط به‌وجود آمده تعدیل شده بودند ممکن است این روز‌ها موفق به دریافت حقوق بیمه بیکاری شده باشند. در این شرایط از آنجا که همه برای حضور در مکان‌های عمومی نگرانی‌هایی دارند، ممکن است کمی بازگردندان افرادی که دچار مشکل درآمدی نشده باشند بر سرکار دشوار باشد. شاید یکی از راهکار‌های مؤثر در شرایط کنونی برای بازگرداندن کارمندان، علاوه‌بر فراهم کردن شرایط کاری تمیز و منطبق با توصیه‌های وزارت بهداشت، ارائه خدمات حمایتی در موارد مرتبط با کووید- ۱۹ باشد. برای مثال امکان مرخصی با حقوق برای کسانی که اعضای خانواده‌شان دچار بیماری شده‌اند، یا ارائه خدمات بیمه تکمیلی به کارکنان و خانواده‌های آن‌ها می‌تواند تا حدی انگیزه کافی برای بازگشت به محل کار را برای افراد به دنبال داشته باشد.

۴- مدل کسب‌وکارتان را بازبینی کنید
شاید یکی از پرچالش‌ترین و نخواستنی‌ترین کار‌ها برای کارآفرینان در زمان بازگشایی بازبینی مدل کسب‌وکارشان باشد. اما باید بدانید که این یکی از الزامات برای بقای کسب‌وکار در شرایط جدید کنونی خواهد بود و هرچقدر هم که حوصله این بررسی‌ها را نداشته باشید، باز چاره‌ای جز بررسی و بازنگری نخواهید داشت. برای ساده شدن این کار می‌توانید چند سوال از خودتان بپرسید:

- زمانی که بحران کرونا تمام شود چه مدل کسب‌وکاری برای ادامه فعالیت مجموعه خواهید داشت؟
- آیا مدل کسب‌وکارتان در شرایط کنونی نیز قابل اجرا هست؟ اگر نیست، چطور می‌توانید شرایط را تا زمانی که این مدل قابل اجرا شود مدیریت کنید؟
- آیا راه‌های دیگری برای این که بتوانید از همه توانمندی‌ها و ظرفیتتان در جهت کسب درآمد بیشتر استفاده کنید، می‌شناسید؟
براساس پاسخ سوال آخر ممکن است نیاز باشد تا مدل کسب‌وکارتان را در یکی از موارد زیر تغییر دهید:
- چه محصول یا خدماتی ارائه می‌کنید؟
- مشتری هدفتان کیست؟
- روش پخش محصول به چه صورت خواهد بود؟

۵- به دنبال فروشندگان و توزیع‌کنندگان جدید باشید
ممکن است در شرایط جدید شما فعالیت‌های خود را از سر بگیرید، اما توزیع‌کننده یا فروشندگان محصولتان همچنان بر سر کارشان باز نگشته باشند؛ بنابراین براساس شرایط موجود ممکن است نیاز داشته باشید با توزیع‌کننده یا فروشگاه‌های جدیدی برای ارائه محصولاتتان وارد مذاکره شوید. از سوی دیگر بهتر است اگر پیش از این فروش محصول به صورت غیرحضوری را تجربه نکرده‌اید با توجه به تمایل بیشتر مشتریان به خرید‌های آنلاین، زیرساخت‌های مورد نیاز برای این کار را هرچه سریع‌تر در مجموعه خود فراهم کنید. این موضوع داستان‌های جدیدی مانند شیوه و هزینه ارسال و هزینه انبارداری سفارش‌های ثبت شده مشتریان را به همراه خواهد داشت.
اما با توجه به اوضاع کنونی به نظر می‌رسد که باید با این چالش‌ها هرچه سریع‌تر روبه‌رو شده تا بتوانید با موفقیت از بحران حاضر عبور کنید.

۶- از طرح‌های حمایتی دولت مطلع شوید
در حال حاضر نهاد‌های مختلف کشور در حال اعلام تسهیلات و طرح‌های حمایتی از کسب‌وکار‌های کشور هستند. به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان که این روز‌ها با ارائه فناوری و دانش‌فنی مورد نیاز کشور توانسته‌اند گام‌های مهمی را جهت مقابله با این همه‌گیری بردارند، از سوی نهاد‌های مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان مانند معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

در این میان ممکن است برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک‌تر نیز تسهیلاتی را برای حمایت از کسب‌وکار‌ها در دوران کرونا در نظر گرفته باشند، اما از رسانه‌ها در جریان آن‌ها قرار نگرفته باشید، اما دریافتشان به مراتب راحت‌تر از تسهیلات دولتی اعلام شده باشد. حتی ممکن است برخی از موجران در ادامه نیز تسهیلی در اجاره‌بهای صاحبان کسب‌وکار درنظر گرفته باشند یا برای بازپرداخت تسهیلات و چک‌های بانکی تمهیداتی در نظر گرفته شده است که در این شرایط می‌تواند تا حدی کمک‌کننده باشد؛ بنابراین بر اساس ارتباطی که با نهاد‌ها و صنف کاری خود دارید از این طرح‌ها مطلع شده و برای احیای رکود پیش آمده در کسب‌وکارتان کمک بگیرید.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار