معاون عمرانی استاندار قزوین در جلسه شورای فنی گفت: استان قزوین به لحاظ مقاوم سازی ساختمان‌ها در سطح کشور پس از تهران در مقام دوم قرار دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین در نخستین جلسه شورای فنی با بیان اینکه قزوین بعد از تهران دارای مقاومترین ساختمان‌ها است و بیشترین نوسازی‌ها را نیز در بخش شهری داشته، گفت: آن چیزی که بدیهی است اینکه ما باید در ساخت و سازها، چه در بخش شهری و چه روستایی توجه به کیفیت ساختمان از جمله استفاده از بتن، دقت بیشتری داشته باشیم.

فرخزاد افزود: موضوع توجه به ساختمان‌های با اهمیت بالا است که ممنوعیت ساخت و ساز آن‌ها برروی گسل‌ها مورد تاکید قرار گرفته نیز در آیین نامه‌ها مشخص هستند، اما این مساله برای ساختمان‌هایی که با اهمیت کم و متوسط هستند باید رعایت ضوابط استقرار در آن‌ها بیش از گذشته لحاظ شود.

فرخزاد با اشاره به اینکه توسعه قزوین در طرح جامع، بالای گذرگاه شمالی این شهر در نظر گرفته شده، افزود: این موضوع بیانگر آن است که به هر حال هر نوع ساخت و ساز در این محدوده باید متفاوت‌تر از سایر جا‌ها دیده شود، هرچند که در قزوین ساخت و سازی برروی گسل نداشته‌ایم، اما این مساله حقوق مکتسبه‌ای را ایجاد کرده و برابر طرح جامع آن نیز که در سال ۹۴ تصویب و ابلاغ شده، انتظارات زیادی برای مردم ایجاد کرده است و برهمین اساس تمهیدات ویژه و ضوابط استقرار برای ساخت و سازها، حتی برای ساختمان‌های با اهمیت کم و مسکونی نیز باید اعمال شود.

این مسوول اضافه کرد: در عین حال نیز باید سایر گسل‌های موجود در استان از جمله بویین زهرا و آوج مورد توجه جدی قرار گیرد و در حوزه تخصیص اعتبارات لازم در خصوص مطالعات و تهیه نقشه تعیین حریم گسل‌های قزوین و اطراف آن نیز علاوه بر تامین آن از طریق مواد ۱۰ و ۱۲، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از اعتبارات استانی و راه و شهرسازی نیز در بخش اعتبارات ملی کمک کنند.

فرخزاد با اشاره به ورود ۳۰۰ شتاب‌نگار جدید به کشور، اظهار داشت: با توجه به وضعیت خطر استان در حوزه زلزله و اتفاقات ایجاد شده در آن طی دهه‌های گذشته، ما نیازمند استقرار شتاب نگار‌های جدید هستیم و اداره مرکز تحقیقات و راه و شهرسازی استان در این خصوص اقدام جدی را به عمل آورند.

فرخزاد یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری به وجود آمده به خاطر تحریم و تحمیل ۲۰ درصدی اعتبارات کشور به حوزه مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌های استان اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه تمام را مورد بررسی قرار داده و آن‌هایی را که قرارداد دارند و نمی‌توان برای آن‌ها تامین اعتبار کرد، خاتمه داده شوند و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی آن‌ها نیز کمتر ۷۰ درصد هستند، تعطیل شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار