کارشناس مسائل بین الملل گفت: پس از شیوع کرونا، نظم جدیدی در جهان در حال شکل گیری است که آمریکایی‌ها نقش کم‌تری خواهند داشت.

آمریکایی‌ها نقش کم تری در نظم نوین جهانی خواهند داشتمحمد ساجدی کارشناس مسائل بین المل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح جهانی مبارزه با کرونا که بدون حضور ایالات متحده آغاز شده است، گفت: آمریکایی‌ها با شیوع ویروس کرونا بیشترین تلفات را داده‌اند.

او افزود: این کشور با تمام ادعایی که داشت بیش از پنجاه هزار کشته و نزدیک به هفتصد هزار نفر مبتلا به کرونا داشت؛ پس از شیوع کرونا نظم جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است که در این نظم آمریکایی‌ها نقش کم تری دارند و همانگونه که پیش‌تر هم پیش بینی شده بود، احتمالا شاهد حضور قدرت‌های جدیدتری در دنیا خواهیم بود.

ساجدی با بیان اینکه از جمله پیامدهای نظم نوین جهانی، عدم انتخاب ترامپ در ایالات متحده خواهد بود، اظهار کرد: بنابراین بحرانی که با شیوع بیماری کرونا ایجاد شده، می‌تواند آغازی برای این روند باشد؛ حتی کسینجر نیز در این زمینه هشدار داده است.

این کارشناس مسائل بین المل ادامه داد: اکنون به نظر می‌رسد اروپایی‌ها با شکستی که در برجام به دلیل عدم استقلالشان از ایالات متحده خورده‌اند، آرام آرام از رویه سابق خود فاصله می‌گیرند؛ ولی در مجموع باید ببینیم تا چه اندازه در تصمیمات خود مصمم هستند، در کل این اقدامات منجر به تغییر در نظم نوین جهانی می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد این نظم نوین شامل قدرت‌های جدیدتری در دنیاست و آمریکایی‌ها به شرایط خود در پیش از جنگ جهانی باز می‌گردند.


بیشتر بخوانید: اروپا فقط برای منافع خود اصرار به ماندن ایران در برجام دارد


گفتنی است؛ رویترزد رگزارشی نوشت، رهبران جهان، در غیاب آمریکا، از طرح ابتکاری سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کرونا حمایت کرده و متعهد شدند تا تلاش‌ها برای تسریع آزمایش‌ها و یافتن دارو و واکسن این ویروس را افزایش دهند. ایجاد دسترسی برابر کشور‌های فقیر و غنی به این دارو‌ها از جمله دیگر اهداف این طرح ابتکاری است؛ در همین راستا امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و سیریل رامافوزا رییس جمهوری آفریقای جنوبی از جمله رهبرانی بودند که از طریق ویدیوکنفرانس در مراسم آغاز طرح مشارکت تاریخی برای مبارزه با کرونا شرکت کردند.

هدف از این طرح که از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده، تسریع در توسعه دارو‌های ایمن و موثر، آزمایش و واکسن برای تشخیص، درمان و جلوگیری از انتشار کروناست و همچنین ایجاد دسترسی برابر کشور‌های فقیر و غنی به این دارو‌ها از جمله دیگر اهداف این طرح ابتکاری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه تضمینی هست که آمریکا بعد از این تغییر ها یه جنگ جهانی دیگه رو شروع نکنه ؟
آخرین اخبار