فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان این‌که ماهواره نور -۱، اولین گام در راستای پروژه‌های فضایی سپاه است گفت: این کاری که در سپاه انجام شده یک ابرپروژه است.

نور، سپاه، حرکت/ واکنش‌ها به پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا ادامه داردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سپاه پاسداران در حالی روز چهارشنبه با موفقیت توانست اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران را در فضا قرار دهد که ملت ایران در ماه‌های گذشته یکی دو بار اخباری درباره شکست برخی طرح‌های فضایی شنیده بودند.

شهریورسال گذشته بود که رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار تصویری در توییتر از شکست یک آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران در سمنان خبر داد و مقامات کشورمان هم این مساله را تایید کردند.

چند ماه قبل هم وزیر ارتباطات از پرتاب یک ماهواره به فضا خبر داد که البته نتوانست به صورت موفقیت‌آمیز در مدار قرار بگیرد. پس از این اتفاقات، انتشار خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور- ۱ به فضا و قرار گرفتن آن در مدار، فضای رسانه‌ای داخل و خارج کشور را به کلی دگرگون کرد.

آمریکا و اروپا همچنان در کنار آمدن با این مساله مشکل دارند و تلاش کرده‌اند با ربط دادن آن به قطعنامه شورای امنیت، اقدام ایران را زیر سوال ببرند که البته مقامات کشورمان این ارتباط را نادرست دانسته و سایر کشور‌ها نظیر روسیه نیز تاکید کرده‌اند آزمایش موشکی ایران مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

در چنین فضایی کاری که فعلا از سوی کشور‌های مخالف فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران برآمده این است که بنشینند و نظاره‌گر عبور این ماهواره ایرانی از فضای کشورشان باشند.

چرا استفاده از ماهواره نظامی؟
نیرو‌های مسلح برای انجام فعالیت‌های خود در حوزه دفاعی باید آگاهی موقعیتی و وضعیتی از پیرامون خود داشته باشند و بتوانند فعالیت‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کنند. نحوه توزیع و تجمیع کار میان یگان‌های عمل‌کننده زمانی می‌تواند به حداکثر کارآمدی برسد که متکی به زیرساختی باشد که داده‌های نظامی را میان بخش‌های عملیات و اطلاعات به‌سرعت به چرخش دربیاورد و نهایتا به کارآمدی حداکثری انهدام یگان‌های دشمن بینجامد.

حسگر‌هایی که روی ماهواره نور-۱ نصب شده‌اند می‌توانند بخشی از این ماموریت را انجام دهند و قطعا با تکمیل این ماموریت در قالب ماهواره‌های بعدی، تمام بخش‌های نیرو‌های مسلح از هواپیما‌های در آسمان تا رزمندگان روی زمین و ناوشکن‌های داخل دریا با هم هماهنگ عمل خواهند کرد.

همچنین در حوزه‌های غیردفاعی در مخاطرات طبیعی با توجه به نقش فعالی که نیرو‌های مسلح و سپاه دارند به‌کارگیری ماهواره نظامی می‌تواند به پشتیبانی این فعالیت‌ها کمک کند. در جا‌هایی که امکان پرواز بالگرد یا پهپاد وجود نداشته باشد، این ماهواره‌ها هستند که از ارتفاع چند صد کیلومتری دید وسیعی دارند. مثلا در سیل خوزستان آن‌قدر حجم سیل وسیع بود که امکان رصد تمام مناطق درگیر سیل با پهپاد وجود نداشت و وجود ماهواره در آنجا کاملا احساس می‌شد.

عبور از فراز سرزمین‌های اشغالی
بر اساس تصاویری که تحلیلگران از مسیر‌های عبور ماهواره نور منتشر کرده‌اند این ماهواره تاکنون حداقل یک‌بار از فراز سرزمین‌های اشغالی عبور کرده است. البته با توجه به این‌که اولین عبور ماهواره در ساعت‌های اولیه فعالیت آن بوده، هنوز عملکرد‌های آن کامل نیست، اما احتمالا در دفعات بعدی عبورش از فضای سرزمین‌های اشغالی با توجه به این‌که تمام حسگر‌ها و دوربین‌های آن فعال خواهند شد می‌تواند نقاط حساس این سرزمین‌ها را رصد کند.

تقابل با دشمن در فضای جدید
رویارویی نیرو‌های مسلح کشور‌ها در مقابل هم در عرصه‌های مختلفی می‌تواند انجام شود. در گذشته و به طور سنتی، زمین، هوا و دریا سه عرصه شناخته شده‌ای هستند که نیرو‌های نظامی کشور‌ها با یکدیگر رو در رو می‌شوند. اما در دهه‌های اخیر عرصه‌های جدیدی اضافه شده که از جمله این‌ها می‌توان به فضا یا نبرد‌های سایبری و الکترونیک اشاره کرد.

فضا یکی از عرصه‌های راهبردی با ظرفیت بالاست که نیرو‌های مسلح باید در آن ایفای نقش کنند و سپاه پاسداران به‌عنوان یک‌نیروی راهبردی دفاعی این ماموریت را در دستور کار خود قرار داده و اولین گام از این ماموریت را روز چهارشنبه عملیاتی کرد.

البته همان‌طور که گفته شد پرتاب این ماهواره، اولین گام از این ماموریت است و به منزله قطعه‌ای از یک پازل به‌هم‌پیوسته می‌ماند.

آن‌طور که مقامات سپاه اعلام کرد‌ه‌اند ماموریت ماهواره نور، شناسایی است و باید در آینده با انجام پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری، سایر قطعات این پازل تکمیل شود.

پرتاب نور در بحبوحه تحریم و کرونا
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور و قرار گرفتن آن در فاصله ۴۲۵ کیلومتری مدار زمین این واقعیت را آشکار کرد که با وجود تحریم‌های مختلفی که در طول چهار‌ دهه از پیروزی انقلاب از سوی قدرت‌های غربی علیه جمهوری اسلامی تحمیل شد، اما ایران خود را برای چالش‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی آماده کرده است.

سپاه از مدت‌ها پیش در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی وزارت خارجه آمریکا قرار داشت و آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که هرچه بر میزان و حجم فشار‌ها بیفزایند ایران به زانو در خواهد آمد، اما این سیاست نتیجه معکوس داشت.

گذشته از این شیوع بیماری کرونا و فراگیری آن در عرصه جهانی و فعالیت تمام بخش‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله سپاه برای عبور از این بحران باعث این ذهنیت در برخی محافل بین‌المللی شد که از کارآمدی نهاد‌های نظامی در بخش‌های نظامی کاسته شده است، اما نظام جمهوری اسلامی نشان داد که از پس بحران‌ها به‌خوبی برمی‌آید و کارآمدتر و تاثیرگذارتر از گذشته ظاهر خواهد شد.

ماهواره نور-۲، گام بعدی سپاه
سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان این‌که ماهواره نور -۱، اولین گام در راستای پروژه‌های فضایی سپاه است گفت: این کاری که در سپاه انجام شده یک ابرپروژه است که شامل ماهواره، ماهواره‌بر و ایستگاه‌های زمینی و مرکز کنترل ماهواره است که طی نقشه راه جامع و معینی پیش می‌رود. ماهواره نور-۱ اولین ماهواره بوده. ما در نقشه راهمان ماهواره‌هایی با مقیاس بزرگ‌تر و مدار‌های بالاتر را داریم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان این‌که برای ماموریت‌های ناوبری نیاز به مدار‌ها و ماهواره‌های ارتفاع بالاتر داریم، گفت: در حوزه‌های ارتباطی لازم است به مدار‌های مئو و ژئو دست پیدا کنیم. ماهواره فعلی برای شناسایی است و ما در حوزه‌های ناوبری و ارتباطی هم ورود پیدا خواهیم کرد. جعفرآبادی تاکید کرد: گام بعدی ما هم این است که ماهواره نور -۲ را در مدار زمین قرار دهیم.

سردار جعفرآبادی گفت: در دنیا ابتدا پایدارسازی ماهواره را انجام می‌دهند و بعد هم حسگر‌های ماموریتی ماهواره را ظرف یک هفته تا ده روز آینده راه‌اندازی خواهیم کرد و خبر‌های بعدی را هم به اطلاع ملت شریف ایران خواهیم رساند.

ماهواره نور در چه حالی است؟
این ماهواره هر ۹۰ دقیقه یک‌بار به دور کره زمین می‌چرخد و بدین ترتیب روزانه ۱۶ بار، محیط کره زمین را می‌پیماید.
ماهواره نور از کویر مرکزی به سمت دریای عمان پرتاب شد و از آنجا حرکت خود را در مدار آغاز کرد.

دومین سیگنال ماهواره نور در شمال غرب کشور (تبریز) دریافت شد و دریافت این سیگنال، موفقیت‌آمیز بودن این پروژه را مسجل کرد.

در کنار سفیر و سیمرغ، کشورمان حالا یک پرتابگر مدرن و جدید در اختیار دارد که قاصد نام دارد که البته ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است.

ماهواره‌بر قاصد در مرحله اول خود از سوخت مایع و در دو مرحله دیگر نیز از سوخت جامد بهره می‌برد.
تاکتیک و اقدام سریع سپاه، سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان را در یک شرایط غافلگیری شدید قرار داد به گونه‌ای که آن‌ها هیچ اطلاعی از این پرتاب و فعالیت‌های مقدماتی نداشتند که شاهکار اطلاعاتی بسیار مهمی محسوب می‌شود.

ماهواره‌ای در مدار لئو
ماهواره نور- ۱ در کلاس ماهواره‌های لئو است که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار دارد. مدار‌های زمین به سه دسته کلی لئو، مئو و ژئو تقسیم می‌شوند. ماهواره‌های مدار لئو در فاصله نسبتاً کمی از سطح زمین قرار دارند (بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر)، مدار ژئو ۳۶۰۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود و به حدفاصل مدار‌های لئو و ژئو، مئو می‌گویند که اغلب ماهواره‌های سامانه‌های موقعیت‌یاب در جهان در این مدار قرار دارند.

استقبال مقامات از پروژه سپاه
آیت‌ا... جنتی، دبیر شورای نگهبان: دشمنان انقلاب اسلامی بدانند که این تازه آغاز حرکت سپاه در حوزه فضایی است و قطعا در آینده، سپاهیان اسلام با دریافت خدمات فضایی از این ماهواره و ان‌شاءا... سایر ماهواره‌ها، بیش از پیش آن‌ها را ناامید خواهند کرد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور: موفقیت‌هایی از این دست یادآور خدمات بی‌ادعا، ولی درخشان شهیدانی، چون سردار حسن تهرانی مقدم و امثال اوست. یادشان گرامی باد.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل: اگر برجام موشکی رقم خورده بود امروز معلوم نبود با کدام توان می‌توانستیم پاسخ شرارت‌ها و جنگ‌طلبی ترامپ را بدهیم. درخشش امروز نور نتیجه نه، به برجام موشکی است.

علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور در مقطع حساس کنونی در مقابله همزمان با شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ملت شریف ایران، نشانه دیگری از اقتدار و عزم ایران اسلامی برای حفظ استقلال و توسعه کشور در گام دوم انقلاب محسوب می‌شود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه: توسعه علم و فناوری بویژه در عرصه هوا - فضا حق قانونی ملت ایران است و پرتاب موفق و غرورانگیز ماهواره نور با اهداف صلح‌آمیز و در راستای سیاست دفاعی ایران صورت گرفته است.

منبع: جام جم 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار