رژیم صهیونیستی با نقض آشکار قوانین بین‌المللی به دنبال الحاق بخشی از کرانه باختری و حرم ابراهیمی است.

زمین‌دزدی نتانیاهو در بحران کرونابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم صهیونیستی که از سال ۱۹۴۸ تاکنون بیش از ۸۵ درصد از خاک فلسطین تاریخی را به اشغال خود درآورده است، امروز نیز با سوء‌استفاده از مشغول بودن جهان به مسأله کرونا به دنبال الحاق بخش‌های دیگری از فلسطین شامل دره اردن و شمال «بحرالمیت» به اراضی اشغالی است.


تفاهم جدید در کابینه رژیم صهیونیستی

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رییس ائتلاف آبی و سفید پس از اعتراضات گسترده خیابانی شهرک‌نشینان، سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آن‌ها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از ماه ژوئیه است. حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو و ائتلاف «آبی سفید» به ریاست «بنی گانتز» روی حاکمیت اسرائیلی بر اراضی فلسطینی در تابستان آینده توافق کرده‌اند. نتانیاهو نیز هفته گذشته به اطلاع رؤسای شهرک نشینان این رژیم رساند که در ارتباط با الحاق این منطقه، به تفاهماتی با ائتلاف آبی-سفید دست یافته است.

او گفته است که در ۶ ماه نخست از تشکیل کابینه جدید، برای تحمیل حاکمیت این رژیم بر «غور اردن» اقدام خواهد کرد. پیشتر کانال «۱۳» تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که مساله تحمیل حاکمیت و فرایند الحاق، یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف میان حزب «لیکود» و حزب آبی-سفید برای تشکیل کابینه جدید است؛ اما آنطور که به نظر می‌رسد دو طرف در ارتباط با الحاق منطقه یادشده به تفاهماتی دست پیدا کرده‌اند.

نقشه نتانیاهو برای اراضی فلسطین

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دو ماه پیش شروع به تدوین نقشه‌ای کرده است که بر اساس آن بخش‌هایی از اراضی کرانه باختری (منطقه الاغوار و شهرک‌های کرانه باختری) به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه می‌شود. این اقدام در راستای طرح ترامپ موسوم به «معامله قرن» است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در روز ۲۸ ژانویه گذشته طی نشست خبری مشترک با نتانیاهو، از طرح به اصطلاح «صلح خاورمیانه» رونمایی کرد و شهر قدس را پایتخت این کشور خواند.

«رونن پرتز» مدیرکل دفتر نتانیاهو از نزدیک بودن توافق نهایی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای الحاق مناطق ذکرشده در کرانه باختری سخن گفت و اعلام کرد: تیم آمریکایی-اسرائیلی که «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی و «یاریف لیوین» وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی رهبری آن را بر عهده دارند این روز‌ها در حال ادامه کار برای نهایی شدن توافق هستند. پرتز به نشریه صهیونیستی «مکو ریشون» گفت که دو طرف در حال بررسی برخی اصلاحات هستند که از نظر تل‌آویو باید در نقشه اصلی ذکرشده در طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» وارد شود. وی ادامه داد، صحبت از برخی اصلاحات جزئی مربوط به مسیر خیابان‌هایی است که شهرک‌نشینان صهیونیست از آن‌ها عبور می‌کنند. تل‌آویو پس از مشورت با رؤسای شورا‌های شهرک‌های صهیونیستی، این اصلاحات را ارائه کرده است.

چه بخش‌هایی به اراضی اشغالی اضافه می‌شود

فلسطینی‌ها و بسیاری از کشور‌ها با رد این طرح آن را در راستای مشروعیت‌بخشی به اشغالگری رژیم صهیونیستی دانستند و گفتند که این طرحی برای ضمیمه کردن زمین‌های فلسطین به سرزمین‌های اشغالی است. بر همین اساس، سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) با انتشار گزارشی اعلام کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی با سوء‌استفاده از مشغول بودن جهان به مسأله کرونا در آستانه توافق درباره نقشه‌های الحاق اراضی فلسطینی به اسرائیل هستند. بر اساس این گزارش، توافق مذکور شامل الحاق دره اردن و شمال «بحرالمیت» به فلسطین اشغالی از طریق گفتگو با دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی بوده و صحبت از اعلام تاریخ دهم ژوئیه برای الحاق اراضی است. همچنین مصادره اراضی متعلق به اوقاف اسلامی در حرم ابراهیمی در شهر الخلیل که در جنوب کرانه باختری است، جزئی از این الحاق است. حرم ابراهیمی در بخش قدیمی شهر الخلیل واقع است که تحت کنترل رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده و حدود ۴۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست با پشتیبانی یک‌هزار و ۵۰۰ نظامی صهیونیست در آنجا زندگی می‌کنند. «آویخای مندلبلیت» مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه با تصرف اراضی متعلق به مسجد ابراهیمی در الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری و به‌کارگیری آن‌ها برای پروژه‌های یهودی سازی و شهرک سازی به بهانه توسعه موافقت کرد. اراضی مذکور تحت اداره اوقاف فلسطین بوده است و دست‌اندازی بر آن به بهانه نو سازی محل و قابل استفاده بودن برای معلولان صهیونیست و گردشگران خارجی تصویب شده است.

اداره اوقاف فلسطین بهانه‌های رژیم صهیونیستی را رد و اعلام کرده است که تصویب این طرح تجاوز آشکار به مالکیت ویژه مسلمانان بر مسجد ابراهیمی و موقوفات متعلق به آن است و در ادامه از یونسکو درخواست کرد جلوی این تجاوز‌های رژیم صهیونیستی را که با سوءاستفاده از شیوع کرونا صورت می‌گیرد، بگیرد.

حماس: تشکیلات خودگردان به روابط با اشغالگران پایان دهد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به توافق نتانیاهو و گانتز برای تشکیل دولت و الحاق اراضی کرانه باختری به مناطق اشغالی، بر ضرورت وحدت همه گروه‌های فلسطینی برای مقابله با توطئه‌ها تاکید کرد. حازم قاسم سخنگوی حماس گفت: اجماع صهیونیستی برای هدف قرار دادن کرانه باختری مستلزم وحدت همه گروه‌های فلسطینی برای مقابله با این تحرکات است و اینکه تشکیلات خودگردان هم باید به روابط با اشغالگران پایان دهد. قاسم تاکید کرد تمام این مواضع و تحرکات خصمانه طیف‌های مختلف صهیونیستی، هرگز مبارزه ملت ما برای اخراج اشغالگران و ریشه‌کنی شهرک‌هایش را متوقف نخواهد کرد.

اتحادیه عرب تصمیم رژیم صهیونیستی برای تصرف اراضی وابسته به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل را با هدف یهودی سازی بخش قدیمی این شهر و مغایر قوانین بین‌المللی خواند و از جامعه جهانی خواست فورا جلوی این اقدامات اشغالگران را بگیرند. اتحادیه عرب تاکید کرد که این تصمیم نظیر دیگر تصمیم‌ها و اقدامات باطل رژیم صهیونیستی است که قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی را خیلی آشکار نقض می‌کند، زیرا بر اساس قوانین بین‌المللی، شهرک سازی جنایتی است که باید در برابر دیوان بین‌المللی برای آن پاسخگو بود.

اتحادیه عرب از جامعه بین‌المللی و شورای امنیت خواست به مسوولیت خود در ممانعت از عملی شدن چنین تصمیم‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی عمل کنند و تدابیر لازم را برای توقف فوری آن به کار گیرند، چرا که پیامد‌های آن خطری برای فرصت تحقق صلح و اصل راه‌حل دودولتی است.

واکنش فرانسه و روسیه

فرانسه نیز به رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری هشدار داد. وزارت خارجه فرانسه در این زمینه اعلام کرد: «اقدام اسرائیل در الحاق کرانه باختری نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. چنین اقداماتی در صورتی که محقق شوند، چالش‌بر‌انگیز خواهند بود.» وزارت خارجه روسیه برنامه رژیم صهیونیستی برای الحاق بخشی از کرانه باختری به خاک سرزمین‌های اشغالی را موجب نابودی راه‌حل  دو دولت و امید‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی خواند و از صهیونیست‌ها خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.


۸۵ درصد از خاک فلسطین در اشغال صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ تاکنون بیش از ۸۵ درصد از خاک فلسطین تاریخی را به اشغال خود درآورده و شمار شهرک‌نشینان در کرانه باختری امروز به ۶۷۱ هزار نفر رسیده است که قریب به ۴۷ درصد آن‌ها یعنی بالغ بر ۳۱۱ هزار و ۴۶۲ نفر آن‌ها در استان قدس ساکن هستند. این در حالی است که ۹۰ هزار فلسطینی قدس شرقی در حال حاضر در ساختمان‌هایی در معرض تخریب زندگی می‌کنند. در کرانه باختری نسبت جمعیت شهرک‌نشینان به ازای هر یکصد فلسطینی ۲۳ شهرک‌نشین است، در حالی که در آستان قدس به ازای هر یکصد فلسطینی ۷۰ شهرک‌نشین ساکن است. در سال ۲۰۱۹ ساخت‌وساز شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری سرعت شدیدی داشته است و رژیم اشغالگر ساخت هشت هزار و ۴۵۷ واحد مسکونی جدید و همچنین ۱۳ کانون صهیونیست‌نشین را تصویب کرد.

رژیم اشغالگر بیش از ۸۵ درصد از خاک فلسطین تاریخی را به کنترل خود در آورده است، در حالی که صهیونیست‌ها در زمان اعلام پایان قیمومیت انگلیس و تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ فقط ۱/۶۸۲ کیلومتر یعنی ۶.۲ درصد از خاک فلسطین تاریخی را در سیطره خود داشتند. تا پایان سال ۲۰۱۹ شمار فلسطینی‌ها ۱۳ میلیون نفر برآورد شده که قریب به پنج میلیون نفر آن‌ها در کشور فلسطین و ۱.۵۷۹ میلیون نفر در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ ساکن هستند و شمار فلسطینی‌ها در کشور‌های عربی هم قریب به ۶ میلیون نفر است و تعداد فلسطینی‌ها در کشور‌های خارجی به ۷۲۷ هزار نفر می‌رسد.

رژیم صهیونیستی ۱۸ درصد از خاک کرانه باختری را برای پایگاه‌های نظامی و مواضع آموزش‌های نظامی غصب کرده و بیش از ۱۰ درصد کرانه باختری را برای ساخت دیوار حائل گرفته است. همچنین رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ قریب به ۵۰ هزار منزل مسکونی را در سرزمین‌های فلسطینی به طور کلی و صد هزار مسکن دیگر را به طور جزئی تخریب کرده و بیش از ۱۱۰ هزار فلسطینی نیز طی یک دهه گذشته در مناطق مختلف فلسطین اشغالی آواره شده‌اند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار