کارشناس مسائل آمریکا گفت: پکن و مسکو علاقه‌مند به همکاری‌های نظامی- تسلیحاتی با ایران هستند و اگر اتفاقی رخ ندهد، تحریم‌های تسلیحاتی به زمان انقضا می‌رسد.

پکن و مسکو هر دو علاقه‌مند به همکاری‌های نظامی- تسلیحاتی با ایران هستندامیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: بحث تحریم‌های تسلیحاتی با برجام ارتباط دارد، اما تماما ذیل آن قرار نمی‌گیرد.

او افزود: تحریم‌های تسلیحاتی پیش از آنکه توافق برجام حاصل شود، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرده بود و با این ادعای که ایران اقدامات غیر صلح آمیز هسته‌ای دارد، تهران را به لحاظ واردات و صادرات سلاح تحریم کرده بود؛ به این معنا که ایران نمی‌تواند سلاح خرید و فروش کند.

ابوالفتح ادامه داد: زمانی که توافق برجام حاصل شد بندی به آن اضافه شد مبنی بر اینکه پنج سال پس از امضای آن قطعنامه‌ای که ایران را تحریم تسلیحاتی می‌کرد منقضی می‌شود؛ زمان لغو این تحریم هم اکتبر سال ۲۰۲۰ تقریبا مصادف با مهر ماه ۱۳۹۹ است؛ بنابراین با فرا رسیدن این تاریخ ایران هم می‌تواند صادرات سلاح داشته باشد و هم واردات آن.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه دولت ایالات متحده در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است، اظهار کرد: تا زمانی که برجام وجود داشته باشد و قطعنامه‌های شورای امنیت دوباره بر ایران اعمال نشود، جدول زمانبندی برجام بر قوت خود باقی است و تحریم‌های تسلیحاتی لغو خواهد شد و باز نمی‌گردد.


بیشتر بخوانید: روسیه و چین هر قطعنامه‌ای علیه ایران را در شورای امنیت وتو خواهند کرد


او ادامه داد: آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا شورای امنیت را وادار کنند قطعنامه‌ای که در اکتبر منقضی می‌شود را برای بار دوم تمدید کنند؛ اما از آنجایی که این درخواست نیازمند رای مثبت و موافقت تمام کشور‌های دارنده حق وتو هست و روسیه و چین هم باید بپذیرند، کمی دور از انتظار است که در شورای امنیت موضوع تحریم‌های تسلیحاتی ایران به بحث گذاشته شود و روسیه و چین وتو نکنند.

ابوالفتح در پایان تاکید کرد: به ویژه اینکه پکن و مسکو هر دو علاقه‌مند به همکاری‌های نظامی- تسلیحاتی با ایران هستند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، احتمالا تحریم‌های تسلیحاتی به زمان انقضا می‌رسد و قطعنامه تمدید نمی‌شود؛ مگر اینکه آمریکا، اروپایی‌ها را وادار کند که مکانیسم ماشه را در قبال ایران فعال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار