رضوی گفت: در پنج سد استان تهران بخصوص در ۳ سد ماملو، لیتیان و امیرکبیر میانگین هزار و ۵۰۰ تن زباله وارد سد‌ها می‌شود که قالب این زباله‌ها بطری‌های آب است.

دردسر عظیم انباشت زباله در پشت سد‌ها/ حجم مخازن آب سد‌های تهران ۷۹۲ میلیون متر مکعب استسید حسن رضوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خوشبختانه طی دو سال گذشته نسبت به ۱۰ سال قبل شرایط خوبی را از نظر آب پشت مخازن سد‌ها داریم، آنچه که در سال ۹۸ اتفاق افتاد سیل در برخی از مناطق کشور رخ داد که این باعث شد امسال وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای تهران که وظیفه اصلی دو شهر کلان تهران و کرج را دارد با برنامه جدید مبنی بر مدیریت مخزن و جلوگیری از سیلاب احتمالی در بهار در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد:  حجم مخازن آب سد‌های تهران ۷۹۲ میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۶۰ میلیون متر مکعب کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: با توجه به بارندگی‌های بهاری و وقوع سیلاب در تهران ما ۶ میلیون از مخازن سد‌های پایتخت را برای بروز احتمالی سیل خالی نگه داشته ایم که بتوانیم مدیریت سیلاب را انجام دهیم،  سد لیتیان سال گذشته و امسال هم ۵۱ میلیون مترمکعب آب دارد ولی تنظیم کننده آب ما در جاجرود سد ماملو است که نسبت به سال گذشته ۳۰ میلیومن مترمکعب متاسفانه کمتر است.


بیشتر بخوانید: قدمت برخی از سد‌های تهران بیش از ۵۰ سال است


رضوی افزود: طبق جلسات برگزار شده ما همه ساله از نخستین روز‌های بهار آمادگی برای مبارزه با سیلاب‌ها را داریم در فروردین سال گذشته بارش‌های شدیدی در کشور رخ داد، ولی این پیش بینی را می‌کنیم که میزان بارش‌های شدید در اردیبهشت امسال اتفاق بیفتد خوشبختانه میزان ذخیره سازی آبریز در ارتفاعات به نحوه‌ای است که تمامی سد‌های ما پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه با اشاره به ظرفیت سد امیرکبیر برای میزان ذخیر سیلاب در بهار امسال گفت: در حال حاضر سد امیرکبیر ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد که حدود ۴۰ میلیون متر مکعب برای سیلاب حجم سد را خالی گذاشته ایم و همچنین سد طالقان هم ۱۳۰ میلیون متر مکعب برای جلوگیری از سیلاب بهاری خالی نگه داشته ایم.

رضوی افزود: پیش بینی ما این است که با مدیریت کشور و با توجه به تجارب سال گذشته مشکل خاصی در دریافت سیلاب و مدیریت سد‌های پنچگانه استان تهران نخواهیم داشت.

افزایش بی رویه مصرف آب در تهران با شروع  ویروس کرونا

او در ادامه به مصرف آب باتوجه به ویروس کرونا اضافه کرد: همیشه شعار ما مصرف بهینه بوده است وزارت نیرو هیچ موقع مردم را از مصرف آب منع نکرده است در حال حاضر باتوجه به ویروس کرونا در کشور ویروس کرونا ۳۰ درصد افزایش یافته است ما از مردم خواهش کرده ایم که این مصرف بهینه را مدنظر قرار دهند

رضوی گفت: خوشبختانه ما از نظر تامین آب هیچ کمبود و مشکلی در تهران نداریم اگر با اطمینان می‌گویم که سد‌های ما هیچگونه کمبودی ندارند این حکایت از مصرف بی رویه نیست حتما باید مصرف معقول در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به وضعیت بحرانی سفره آب زیرزمینی گفت: دشت تهران به‌دلیل اُفت سطح آب زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه از آبخوان، گفت: به منظور امکان مدیریت منابع آب، کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشت ضروری است تمامی چاه‌های پروانه‌دار به کنتور حجمی هوشمند مجهز شوند.

نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های غیر مجاز

او افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده نسبت به نصب کنتور هوشمند توسط مالکان روی چاه‌های مجاز با مصارف صنعتی، خدماتی، کشاورزی و خانگی اقدام و به این ترتیب مدیریت دقیق مصرف منابع آب زیرزمینی در این محدوده امکان‌پذیر شد. نصب کنتور هوشمند روی چاه‌ها یکی از پروژه‌های مهم طرح تعادل‌بخشی بوده که امور آب تهران بزرگ این پروژه را جهت مدیریت منابع آب شهرستان پیگیری ویژه خواهد کرد.

رضوی ادامه داد: در استان تهران هم  حدود ۵۰ هزار حلقه چاه آب داریم که امسال هم در دستور کار است که حدود ۶ هزار حلقه را مسدود کنیم.

سالیانه  یک هزار و ۵۰۰ تن زباله وارد سد‌ها می‌شود

او افزود: تمامی سد‌های تهران در نقاطی هستند که در حاشیه رودخانه هایشان ییلاق نشینی اتفاق افتاده در چند سال گذشته باتوجه به روز‌های تعطیل برای اتراق کنار رودخانه متاسفانه نکات بهداشتی را کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

رضوی بیان کرد: این اتفاق باعث شده است که در پنج سد استان تهران بخصوص در ۳ سد ماملو، لیتیان و امیرکبیر میانگین هزار و ۵۰۰ تن زباله وارد سد‌ها می‌شود که قالب این زباله ها بطری‌های آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بیان کرد: هزینه جمع آوری این زباله‌ها ۱.۲ میلیارد تومان خواهد بود، این حجم زباله در سال آبی گذشته (۹۷-۹۸) و با بروز سیلاب تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی ایجاد شده در مخزن سد‌های تهران غیر قابل کنترل شده است، گفت: باید با توزیع پلاستیک جمع آوری زباله و احداث مکان‌هایی برای جمع آوری زباله، مردم را برای جلوگیری از آلودگی آب در سرشاخه‌ها و تفرج گاه‌ها تشویق کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های گردشگری آب روش مناسبی برای کنترل آلودگی آب سد‌ها است، ادامه داد: وقتی مردم مکان استراحت و تفریح خود را انتخاب می‌کنند، ​آسیب به منابع آبی را در پی دارد بنابراین ما برای سد‌ها باید ساماندهی را انجام دهیم که مردم علاوه بر استفاده از تفرج گاه‌های سد به موضوع ایمنی، کیفیت آب و آلودگی نیز توجه داشته باشند.

رضوی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه پاک سازی مخازن سد‌ها می‌شود و این رقم امسال به ۱.۲ میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: پلاستیک، بطری‌های آب از جمله زباله‌های جامانده در محل تفرج مردم در مجاورت رودخانه هاست که در اثر بارندگی به مخازن سد‌ها وارد می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، سد مخزنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار