"حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا " امشب ۲ اردیبشهت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور نائب رئیس مجلس بررسی شد.

مصری: مرغداری‌ها به دلیل کاهش تقاضا با عدم خرید مواجه شده‌اندبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شواری اسلامی و سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت امشب ۲ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداختند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شواری اسلامی با اشاره به اینکه اگر ما می‌توانیم تسهیلاتی بدهیم فردا یا پس فردا و حتی یک هفته بعد بدهیم گفت: کشور‌های مختلف حمایت‌های را از واحد‌های آسیب‌دیده از کرونا انجام داده‌اند، در کشور ما هم مشاغل آسیب دیده اند و حتی در برخی از موارد حدود ۷۰ درصد میزان آسیب ارزیابی شده است، در کشور ما مشاغلی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند مشخص شده است به عنوان مثال مرغداری‌ها به دلیل کاهش تقاضا با عدم خرید مواجه شده‌اند.

او با اشاره به اینکه بنده با هر صنفی که صحبت می‌کردم متوجه شدم که هیچ گونه تسهیلات و یا ارفاقی در خصوص مشاغل انجام نشده است گفت: طی تماس‌های متعدد که انجام دادم متوجه شدم که حتی یک مورد از تسهیلات به دست مردم نرسیده است به طوری که حتی بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی محقق نشده است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه اگر قولی به مردم می دهیم ، دیگر قول نیست بلکه طلبی است که باید به مردم بدهیم افزود: به نسبت کشور‌های دیگر در مقابله با کرونا توفیقاتی داشتیم به طوری که انبوهی از کالا‌ها را داریم و تنظیم بازار به خوبی صورت گرفته است، به دلیل کمبود، قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است.  انصافاً چیزی به عنوان کمبود حس نکرده ایم و فروشگاه‌ها خالی نشده‌اند، اما بحث ما این است که چه لزومی دارد که موضوعی را رسانه‌ای کنیم در حالی‌که هنوز نهایی نشده است؛ لذا موضوع وقتی نهایی شد باید آن را رسانه‌ای و بلافاصله اجرایی کرد، عدم اجرا برای مردم تلخ است.

او با اشاره به اینکه نماینده باید پیگیر باشد و  ابزار پیگیری نماینده تذکر، سوال و یا استیضاح وزیر است عنوان کرد: ۱۵ یا ۲۰ روز پیش تماس گرفتم و وضعیت مرغداری‌ها را به مسئولین توضیح دادم، بنده گفتم که مرغ داران ضرر می‌کنند و لذا با بحران جدی مواجه خواهند شد، اما توجه نشده تا پیش وزیر مربوطه رفتم و همه موارد را به ایشان توضیح دادم و حتی پیشنهاد دادم تا خرید تضمینی در مورد مرغ انجام شود به طوری که در ماه رمضان مصرف مرغ بالا می‌رود در این صورت بازار را هم می‌توان کنترل کرد، اما متاسفانه شاهد وقوع وقایع مربوطه با مرغداران شدیم.

او عنوان کرد: اکنون که واحد‌های تولیدی بازگشایی شده اند شاهدیم که خیلی از هزینه‌ها به آن‌ها تحمیل شده است، چون باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که برای آن‌ها به وجود آمده هزینه هایشان افزایش یافته است.

مصری با بیان اینکه آنچه که دولت از اسفند ماه قول داده هنوز به دست تولیدکننده یا اصناف نرسیده و بهتر است که تعجیل صورت گیرد افزود: ۱۶۰-۱۷۰ هزار میلیارد تومان تامین اجتماعی از دولت طلبکار است اگر چوب کبریت با این پول خرید بود الان پول کارگران بیچاره ۶ الی ۷ برابر شده بود.

او با اشاره به اینکه تامین اجتماعی انصافاً همکاری‌های لازم را انجام داده است؛ گفت: ساندویچ فروشی رسته‌ای است که گفته شده پرداخت حق بیمه به چه صورت باشد، لذا اعلام شده ۳۰ درصد را پرداخت کند و بقیه آن را تا پایان پرداخت کند؛ کارخانه تولیدی که سوسیس و کالباس را تولید می‌کند و باید به ساندویچ فروش سفارش بدهند آن هم با ۱۰ الی ۲۰ کارگر، اما مشمول طرح نمی‌شود و می‌گویند که شما باید سر ماه حق بیمه خود را پرداخت کنید.

مصری بیان کرد: در خصوص پایین بودن قیمت مرغ بار‌ها گفتم اگر هوای تولیدکننده و حتی خرید تضمینی نداشته باشیم با بحرانی جدی روبرو می‌شویم، دولت از تخصیص ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌گوید در صورتی که باید عنوان کنم که ما اینطور پولی در قانون بودجه نداریم.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به اینکه ویروس کرونا در همه حوز‌ها هم عرضه و هم تقاضا تاثیرات جدی برجای گذاشته است ادامه داد: حمایت‌های متعددی از واحد‌های صنعتی و تولیدی صورت پذیرفته است که می‌توان به حمایت‌های مالیاتی برای سه ماهه اخیر اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود اقتصاد چین تا سه و هفت دهم درصد افت پیدا کند؛ افزود: کشور‌های مختلف متناسب با توانشان حمایت‌هایی را داشتند، در کشور ما هم نیز تصمیم گرفته شد تا ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقتصاد در نظر بگیریم به طوری که بعد از حمایت‌هایی که در حوزه تسهیلات صورت گرفت.

او با اشاره به اینکه ۱۴ رسته بیشترین تاثیر را از بحث کرونا داشته‌اند؛ افزود: آن چیزی که در حد دولت مقدور بود انجام شد، در موضوعات دیگر هم به غیر از موضوعات کلان تغییراتی اعمال شده است مثلاً در داخل وزارت صنایع همه مجوز‌ها تا آخر خرداد تمدید شده است.

او با اشاره به اینکه قبل از موضوع کرونا شاهد بودیم که حتی در سال گذشته برای خیلی از واحد‌های کوچک حمایت‌هایی صورت گرفته است گفت: در برخی اوقات در تصمیم گیری‌ها می‌توان از روش‌های میان بری استفاده کرد به طوری که قوانین سختگیرانه‌ای برای برخی از حوزه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده که باید تسهیل پیدا کند.

زرندی با اشاره به اینکه متناسب شرایط اقتصادی کشور و درآمد‌هایی که داشته ایم برنامه ریزی صورت گرفته است افزود: ایران جزء بالاترین سهم بیمه کارفرمایی در بین کشور‌ها است، در موضوع کرونا اتفاقات خوبی رخ داده است، با همه سختی‌ها و مسائلی که کرونا داشت می‌توان به فرصت‌هایی که ایجاد کرده اشاره کرد.

او ادامه داد: یک سری اتفاقاتی افتاده که شاید می‌بایستی سال‌ها برای آن تلاش می‌کردیم، یکی از موارد آن می‌توان به جلسات ویدئوکنفرانس اشاره کرد، به طوری که همه پذیرفتند تا همه جلسات با کمترین هزینه به صورت ویدیو کنفرانس تشکیل شود.

زرندی با اشاره به اینکه ما باید از این فضا نگاه فرصت ساز داشته باشیم بیان کرد: الان موعد تغییر رفتار بنگاه‌ها است تا از بحث فناوری‌های جدید و حوزه الکترونیک استفاده کنند، باید روش‌های سنتی را کنار گذاشت و از روش‌های جدید استفاده کرد.

او افزود: کرونا نشان داد که می‌توان از راه‌های میانبر برای رفع مشکلات استفاده کرد، تسهیلات از منابع بودجه عمومی نبوده است بلکه ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها تکلیف شده است که در اختیار واحد‌های تولیدی قرار گیرد بخشی هم از کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تامین شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به اینکه هدف از این تسهیلات حفظ اشتغال نیروی کار است گفت: به همین علت شرایطی برای ارائه این تسهیلات در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار