به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عبدالرسول آقاهادی معاون بیمهای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: در پی شیوع کرونا آخرین اطلاعات و آماری که با کمک اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی به دست آمد بیش از ۴۰ هزار نفر در استان اصفهان متقاضی بیمه بیکاری شدند که این تعداد در ستاد مرکزی پایش و پس از بررسیها مشمولان واقعی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار میگیرند.
او با بیان اینکه هنوز لیستی از ستاد مرکزی ابلاغ نشده که بتوانیم تعداد متقاضیان واقعی را اعلام کنیم، افزود: در بخش اجباری بیمه شدگان استان اصفهان حدود ۷۰۰ هزار بیمه شده داریم که این ۴۰ هزار نفر درصد زیادی از این تعداد نیست و خوشبختانه کارفرمایان همکاری لازم را با جامعه کارگری داشتند و تلاش کردند تا تعدیل نیروی کمتری انجام شود، قول مساعدتهایی از طرف دولت در جهت تسهیلات به کارفرمایان بوده که امیدواریم عملیاتی شود تا حداقل ریزش در بخش کارگری را داشته باشیم.
معاون بیمهای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در خصوص تعداد دریافت کنندگان بیمه بیکاری قبل از شیوع کرونا، تصریح کرد: بر اساس قانون بیمه بیکاری در حال حاضر حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر دریافت کننده بیمه بیکاری پرداختی مقرری بیکاری بر اساس شرایط عادی قبل از کرونا شامل فسخ قرارداد یا انقطاع رابطه مزدی بین کارفرما و کارگر صورت گرفته است و این تعداد جدای از ۴۰ هزار درخواست جدید است.
او در خصوص روند استفاده از بیمه بیکاری، گفت: قانون بیمه بیکاری در سال ۶۹ آغاز شد و مشمولین قانون بیمه بیکاری باید از بیمه شدگان اجباری باشند و صاحبان مشاغل آزاد، مستمری بگیران، بیمه شدگان توافقی، کارفرمایان و بخش دولتی شامل این قانون نمیشوند و صرفا مشمولین قانون کار و تامین اجتماعی را شامل میشود و بر اساس آن کارفرما مکلف است ۳ درصد حق بیمه تنها به واسطه قانون بیمه بیکاری به انضمام حق بیمه ماهیانه بیمه شده را به تامین اجتماعی پرداخت کند.
آقاهادی در خصوص تخلفات صورت گرفته کارفرما یا کارگر دربخش بیمه بیکاری، اظهار کرد: قانون بیمه بیکاری دایره شمولی دارد که اشخاص خاصی میتوانند از آن استفاده کنند و اگر شرایط پیش بینی شده در قانون بیمه بیکاری داشته باشند بر اساس معرفی ادارات کار به تامین اجتماعی پس از بررسی در شورای هماهنگی واجدین شرایط مشخص میشوند و کارفرما دراین بخش نمیتواند چندان نقش متقلبانهای ایفا کنند مگر اینکه استثنائا اشخاصی که ازبیمه بیکاری استفاده میکنند اشتغال خود را کتمان کنند که بر اساس فرآیند سازمان تامین اجتماعی و اداره کار بازرسان هر دو اداره این موارد را رصد میکنند و اشتغال پنهان گزارش و پرداخت مقرری آنها قطع میشود.
او در خصوص چالشهای تامین اجتماعی در تامین منابع مالی پرداخت بیمه بیکاری، گفت: پرداخت مقرری بیکاری بستگی به مجرد یا متاهل بودن و تعداد عایله تحت تکفل و میزان حقوق قبلی و مدت بیمه پردازی آنها دارد و در کنار آن درمان بیمه شده به طور رایگان بوده و این دوران بیکاری هم در سوابق فرد محسوب میشود بنابراین این نوع بیمه جذابیت خاصی برای بیمه شده دارد تا از آن استفاده کند در صورتی که اگر تنها افراد نیازمند به آن استفاده کنند این قانون، قانون خوبی است و میتواند با همان ۳ درصد کارفرما در مدت طولانی این سرویس را ارائه دهد، اما مواردی، چون درمان و احتساب سوابق در کنار مقرری به دلیل هزینههای بالای آن در درازمدت منابع درآمدی سازمان را دچار اشکال میکند و ما نمیتوانیم در بلندمدت به این افراد سرویس دهیم و تامین مالی این صندوق بزرگترین چالش تامین اجتماعی است.
معاون بیمهای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در توصیه به بیمه شدگان، اظهار کرد: بیمه شدگان به عنوان یک ذخیره و حساب پس انداز به این موضوع نگاه کنند و در جایی که واقعا نیاز هست و توان یا شرایط اشتغال را ندارند از این بیمه استفاده کنند چرا که این مبالغ از اندوخته آنها کمک میکند و بر اساس قانون بیمه بیکاری ما بین شش تا ۵۰ ماه بیمه بیکاری پرداخت میکنیم و اگر افراد در دفعات مختلف از این بیمه استفاده کند از میزان استحقاق مقرری او کاسته میشود و در شرایط واقعی شاید نتواند از این مزیت استفاده کند همچنین استفاده بیش از حد در متوسط دستمزد و میانگین حقوق بازنشستگی آنها تاثیرگذار است و آن را کاهش میدهد پس تا زمانی که نیاز به این مزیت ندارند به اشتغال خود ادامه دهند و از بیمه بیکاری استفاده نکنند و استفاده از آن را به زمانی واگذار کنند که اصلا امکان اشتغال نباشد.
او در خصوص خدمات الکترونیک و غیرحضوری تامین اجتماعی و لزوم استفاده از آن، گفت: تمام بیمه شدگان برای خدمات کوتاه مدت و دفترچه میتوانند با سایت تامین اجتماعی tamin.ir مراجعه کنند و درخواستهای خود را در این سایت ثبت کنند و در خصوص بیمه شدگان مشاغل خاص، حِرَف و مشاغل آزاد و اختیاری مانند رانندگان، کارگران ساختمانی امکان پرداخت حق بیمه هم مهیاست و میتوانند بدون مراجعه به شعب اجرایی یا کارگزاریها برگههای پرداخت را در فضای الکترونیکی را دریافت کنند و در چنین شرایطی یا حتی در شرایط عادی مراجعهای صورت نگیرد و حتی انواع دیگر خدمات تامین اجتماعی از طریق سایت تامین اجتماعی انجام میشود و بهتر است بیمه شدگان از این خدمات الکترونیک استفاده کنند و مراجعه حضوری نداشته باشند.
منبع:ایمنا
انتهای پیام//م