براساس آمار خانه کتاب هیچ کتابی در فروردین ماه سال 99 منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس آماری که در سایت موسسه خانه کتاب وجود دارد از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ کتابی منتشر نشده است و برای اولین بار آمار نشر کتاب در این مدت به صفر رسید. در صورتی که سال گذشته در همین مدت ۲ هزار و ۵۹۲ عنوان کتاب منتشر شده بود. آنچه باعث شد هیچ کتابی در این مدت منتشر نشود تعطیلی چاپخانه‌های کشور بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا بنابر دستور ستاد مقابله با این بیماری در کشور اتفاق افتاد. اما آیا منتشر نشدن کتاب از نظر اقتصادی به ضرر ناشر خواهد بود یا نه؟ آیا ناشران در این وضعیت به حمایت نیاز دارند یا باید اینگونه نگاه کرد که منتشر شدن دیرهنگام کتاب ضرری برای ناشر در پی نخواهد داشت.

به طور مسلم نظریه دوم رد می‌شود به دلیل شرایطی که در بازار نشر وجود دارد و مسائلی که ناشران با آن روبه رو هستند از جمله گرانی کاغذ و ملزومات چاپ، تاخیر در انتشار کتاب به ضرر ناشر تمام می‌شود. چون هزینه انتشار آن افزایش می‌یابد و ناشر مجبور می‌شود کتاب را با قیمت بالاتری عرضه کند. مخاطبان کتاب هم به دلیل شرایط اقتصادی اولین کالایی را که از سبد خرید خود خارج می‌کنند، کتاب است. در نتیجه امکان دارد امسال هم مانند سال‌های پیش شاهد کاهش انتشار عناوین کتاب و تعطیلی برخی انتشاراتی‌ها باشیم.

حتی سال گذشته که میزان انتشار کتاب نسبت به سال ۹۷ بنابر اطلاعات سایت موسسه خانه کتاب افزایش یافته بود، در برخی ماه‌ها شاهد کاهش میزان انتشار عناوین کتاب بودیم و در همان سال هم تعدادی از ناشران به دلیل هزینه بالای انتشار کتاب و استقبال کم مخاطبان کتاب، تعطیل شدند یا تصمیم گرفتند کتاب جدیدی منتشر نکنند تا شرایط اقتصادی نشر بهتر شود. همچنین برخی از مولفان هم به دلیل هزینه بالای انتشار کتاب از انتشار کتاب هایشان منصرف شدند و کتابی منتشر نکردند. اگر در این باره چاره‌ای اندیشیده نشود و دولت از ناشران حمایت نکند به طور قطع رکود اقتصادی که نشر هم اکنون تجربه می‌کند ادامه خواهد داشت و این روند باعث تعطیلی بیش از پیش ناشران و کتابفروشی‌ها می‌شود.

به هرحال هرگونه تغییری در زمینه انتشار کتاب روی کار کتابفروشی‌ها هم تاثیر می‌گذارد. کتابی که با قیمت بالایی منتشر می‌شود با قیمت بالایی هم عرضه می‌شود و در نتیجه کتابفروش برای فروش کتاب‌ها با مشکل مواجه می‌شود. علاوه بر حمایت دولت از ناشران، ناشران هم باید برای خود فکری کنند و به انتشار انواع دیگری از کتاب از جمله ایبوک یا کتاب صوتی روی بیاورند. البته انتشار کتاب‌های ایبوک و صوتی هم به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که شاید هر ناشری نتواند به آن سمت برود، ولی به طور قطع می‌تواند بخشی از صنعت نشر را از خطر تعطیل شدن نجات دهد.

حرکت کتابفروشی‌ها به سمت فروش اینترنتی کتاب و ایجاد بستر برای فروش کتاب هایشان در فضای مجازی می‌تواند آن‌ها را از خطر تعطیلی حفظ کند. هرچند انجام این اقدامات توسط ناشران و کتابفروشان نیاز آن‌ها را به حمایت‌های دولتی از بین نمی‌برد و همچنان این صنعت برای بقای خود به این حمایت‌ها نیاز دارد؛ حمایت‌هایی که در شرایط کنونی باید تمام چرخه انتشار تا فروش کتاب را دربربگیرد. حتی از ناشرانی که بخواهند به سمت انتشار کتاب‌های ایبوک یا صوتی بروند هم باید حمایت شود تا امسال شاهد تعطیلی بیش از پیش ناشران نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار