صادرات بیش از ۲ میلیون تن کالا از گمرکات کردستان

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: بیش از ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار تُن انواع کالا سال گذشته از طریق گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،بختیار رحمانی‌پور گفت: ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۵۷۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۹ هزار و ۴۹ دلار در این مدت  از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال ۹۷ از نظر وزنی ۱۹ درصد افزایش داشته است.

او افزود: از مجموع صادرات انجام شده یک میلیون و ۲۶۹ هزار تُن کالا به ارزش ۷۰۰ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۹۲۹ دلار صادرات استان و یک میلیون و ۷۴ تُن کالا به ارزش ۶۳۸ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۶۰۵ دلار صادرات اظهار شده در سایر گمرکات کشور بوده است.

رحمانی‌پور با اشاره به اینکه صادرات از گمرکات سیرانبند بانه و باشماق به خارج از کشور انجام شده است، اضافه کرد: مهمترین کشور‌های هدف کالا‌های صادراتی از گمرکات استان عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه و هند بودند.

او به میزان واردات انجام شده از گمرکات استان هم طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت، ۴۰ هزار و ۴۸ تُن کالا به ارزش ۴۳ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۷۲۹ دلار از طریق گمرکات استان کردستان وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرکات کردستان تاکید کرد: میزان واردات انجام شده در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن از نظر ارزش دلاری چهار درصد کاهش داشته است.

رحمانی‌پور یادآور شد: عمده‌ترین کشور‌های هدف کالا‌های وارداتی به گمرکات استان شامل عراق، ایتالیا، سوئیس، بلغارستان و آلمان هستند.

گمرک باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی استان است که هم ترانزیت داخلی و خارجی مبداء و هم ترانزیت خارجی مقصد در آن انجام می‌شود.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار