باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آسمان ایران زیر بال‌های جنگنده بمب‌افکن اِف ۴ + فیلم و تصاویر

هواپیما‌های فانتوم اف ۴ یکی از انواع جنگنده‌های شکاری و جزئی از ناوگان نهاجا هستند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر دهه ۴۰ شمسی بود که حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن اف-۴ به نیروی هوایی ایران اضافه شد و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران موقعیتی طلایی برای خودنمایی این جنگنده تازه نفس بود.

جنگنده شکاری بمب افکن اف-۴ مشهور به فانتوم نوعی از هواپیما‌های جنگنده بمب‌افکن دو سرنشینه و دو موتوره مافوق صوت و دوربرد هستند که توانایی عملیات در همه شرایط آب‌وهوایی را دارند. از فانتوم به عنوان یکی از بهترین جنگنده‌های سده بیستم میلادی نام برده می‌شود.

اف ۴

فانتوم اف۴، جنگنده-بمب‌افکن دو سرنشینه‌ای است که به عنوان هواپیمای رهگیر برای پر کردن خلأ موجود در جنگنده‌های دفاعی نیروی دریایی آمریکا طراحی شد. از نوآوری‌های بکار رفته در آن می‌توان به رادار دوپلر پالس پیشرفته آن و نیز بکارگیری گسترده تیتانیوم در بدنه آن اشاره کرد. علاوه بر اندازه و بیشینه وزن برخاست بالای ۲۷تنی آن، اف۴ بیشینه سرعت ۲٬۲۳ ماخ را دارد و سرعت اوج‌گیری اولیه آن بیش از ۴۱ هزار فوت بر دقیقه (۲۱۰ متر بر ثانیه) است. نه محفظه خروجی آن توانایی حمل بیش از ۸۴۸۰ کیلوگرم سلاح، شامل موشک‌های هوابه‌هوا، هوا به زمین، هدایت‌شده، هدایت‌نشده و بمب‌های هسته‌ای را دارد.

زمستان سال ۵۹ در عملیات حمله به "اچ ۳" ؛ ۱۶ فروند فانتوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به خاک عراق حمله کردند و توانستند خسارات زیادی به تاسیسات بعث عراق وارد کنند.

اف ۴

مجله تخصصی میلیتاری واچ آمریکا در بررسی نیروی هوایی ایران می‌نویسد: علیرغم اینکه فانتوم‌ها در وهله نخست برای برتری هوایی طراحی شده بودند، روز به روز از نقش تهاجمی بیشتری در ارتش ایران برخوردار شدند. این نقش تهاجمی شامل انجام حملات متعارف علیه اهداف زمینی - از جمله عملیات نظامی علیه تروریست‌های داعش در عراق- و همچنین مأموریت شکار کشتی در خلیج فارس است.

نشریه «میلیتری واچ» همچنین در گزارش خود درباره توانمندی جنگنده فانتوم ایران نوشته است: جنگنده فانتوم سنگین‌تر و سریع‌تر از جنگنده‌های رقیب از جمله «اف ۱۶» و «اف ۱۸» است که در اختیار دشمنان بالقوه این کشور قرار دارند، و می‌تواند در ارتفاع بالاتری نسبت به آن‌ها به انجام عملیات بپردازد. ضمن اینکه این هواپیمای جنگنده با وجود آنکه متعلق به دوره جنگ ویتنام است، با مدرن‌سازی بومی گسترده‌ای که در ایران روی آن‌ها انجام گرفته، به یک تهدید جدی و قابل اعتنا تبدیل شده است.

داخل کابین جنگنده اف ۴ چه شکلی است؟

این نشریه همچنین می نویسد: فانتوم‌های «اف ۴» ایران می‌توانند در ارتفاع بالا و با سرعت بیش از ۲ ماخ پرواز کنند. این فانتوم‌ها در هنگام پرتاب موشک، انرژی جنبشی قابل توجهی را به موشک‌ها منتقل می‌کنند. آن‌ها همچنین در مقایسه با جنگنده‌های غربی در حال خدمت، از مزیت سرعت قابل توجه و توانایی پرواز در ارتفاع بالا برخوردارند. در حال حاضر، وجود ده‌ها جنگنده فانتوم در نیروی هوایی ایران باعث شده است که این جنگنده‌ها نقش مکمل مؤثری را در کنار سایر سامانه‌های پیشرفته دریایی این کشور ایفا کنند.

بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی، موضوع ارتقا و تجهیز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش به طور رسمی کلید خورد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده برای ارتقا فانتوم‌های نیروی هوایی، تولید موشک‌های نصر و قادر برای این جنگنده بود. موشک قادر؛ یک موشک کروز با برد ۲۰۰ کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را که در این فاصله قرار دارد نابود کند. همچنین این موشک به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند در مواقع جنگ الکترونیک به خوبی از پس ماموریت‌های خود بر آید و اهداف خود را منهدم کند.

اف ۴

یکی از برنامه‌های گروه مهندسی نیروی هوایی، اورهال و یا بازآماد جنگنده‌های آسیب دیده است که به صورت حرفه‌ای در بدنه نیروی هوایی ارتش انجام می‌شود. یکی از بهترین گردان‌های اورهال نیروی هوایی متعلق به "گردان اورهال اف-۴" در پایگاه هوایی مهرآباد است.

در سال‌های بعد از پایان جنگ تحمیلی، تلاش های فراوانی برای ارتقاء ناوگان اف ۴ های نهاجا صورت گرفت که در بخش های مختلفی مثل تعمیر اساسی، سیستم پیشرانه و نصب تسلیحات جدید به جلو رفت اما بحث سامانه های الکترونیکی و خصوصا رادار کنترل آتش جنگنده از جمله مسائل بسیار مهم برای هر هواپیمای رزمی به حساب می آید.

داخل کابین جنگنده اف ۴ چه شکلی است؟

اورهال یا بازآماد چند مرحله دارد که توضیحات آن در ادامه آمده است؛

۱- ورود به آشیانه: انجام کنترل‌های مربوط به بخش‌های مختلف هواپیما برای شناسایی اشکالات احتمالی.

۲- جداسازی قسمت‌ها و قطعات مختلف: قطعات و بخش‌های مختلف هوایپما و همچنین دریچه‌های آن بازگشایی شده و این قطعات و قسمت‌ها جداسازی می‌‌شوند.

۳- بازدید: در این مرحله تمام قسمت‌ها، سیستم‌ها و قطعات بازبینی می‌شوند.

۴- تعمیرات: تمام قطعات هواپیما پس از انجام آزمایش‌های بازبینی، وارد بخش تعمیرات می‌شوند.

۵- نصب مجدد قطعات: قطعات رفع ایراد شده دوباره به قسمت خود متصل شده و یا با قطعات جدید تعویض می‌شوند.

۶- چک و کنترل عملیاتی جنگنده: چک و کنترل‌ موردنیاز بر روی سیستم‌ها و قسمت‌های مختلف هواپیما انجام شده تا از سلامت و عملکرد مناسب آنها اطمینان حاصل شود.

۷- چک زمینی: آمادگی جنگنده برای موتورگردی و انجام آزمایش‌های زمینی از جمله آزمایش موتور، سیستم‌های هشدار و سایر سیستم‌ها.

۸- مرحله نهایی: هواپیما پس از گذارندن مراحل ذکر شده به چرخه عملیاتی خود باز می‌گردد.

اف ۴

در این گردان، مهندسین با تعمیر اف-۴‌های آسیب دیده، آن‌ها را آماده پرواز دوباره می‌کنند. بازآماد فانتوم‌ها ساعات زیادی به طول می‌انجامد و مراحل گوناگونی طی می‌شود تا اشباح نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده پرواز شوند. اما آن چیز که اهمیت بیشتری دارد، استفاده از قطعات کاملا ایرانی و ساخت داخل است که در بازآماد فانتوم‌ها استفاده می‌شود.

اف ۴

امیر نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از زمان بعد از انقلاب بود که نیرو‌های متخصص ما وارد شدند، کار‌ها و تعمیرات را به دست گرفتند و قطعات را در صنایع دفاع ساختند و به مرور تسلط آن‌ها روز به روز بیشتر شد.

اف ۴

در این گزارش تصویری دیده نشده از داخل کابین این جنگنده برای نخستین بار منتشر می شود که در ادامه آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
پرواز با شبح ایران فقط مرد می خواهد ورود بر ارتش
Germany
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
درود فراوان به دانشمندان ایرانی در هر زمینه تخصصی که پایه صنعتی را در ایران گذاشتند هنوز یک کم دیگه مونده که در تمام ضمینه خودکفا بشویم تا از خود دفاع کنیم و به جهان خدمت .
ما از خودمان دفاع میکنیم نه خودنمایی ،چون خودنمایی نابود کننده است .به امید پیروزی تمام .
پاینده سرزمین ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله هواپیماهای پیشرفته مثل قاهر313 انبوه سازی بشه و گرنه F4 خوبه اما توسطح جنگ های هوایی امروز حرفی براگفتن نداره
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۱۱:۴۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.اکنون چهل سال از تولید جنگنده های اف4 و اف14میگذرد،اورهال کردن جنگنده کار پیچیده و خوبی است ولی باید ایران حالا سازنده جنگنده اف14میشد نه اورهال کردن ان،اینهمه منابع عظیم نفتی و معادن در کشور داریم ولی بی مدیریتی و بی تدبیری و دستهای پشت پرده مانع از پیشرفت کشور میشود.نصیروند محسن،دهه شصتی،فوق لیسانس،دوسال سربازمملکت،سه سال کارگری خودکفایی،بااستعدادفراوان،بیکار.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود فراوان برخلبانان رشید وزبده ،وجوانان فداکار نیروی هوایی ارتش ایران زمین
به امید پرواز باشکوه وچشم نواز پزنده های فوق پیشرفته ایرانی همچون عقاب برپهنه ی اسمان جهان وایران عزیز .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
اف ۴!!!!!!!!!!! :-))))
این ابو طیاره ها که مال زمان خدا بیامرز نادر شاه افشاره اینا که پوز دادن نداره
دیگه امریکایی ها هم یادشون رفته که روزی اف ۴ بوده باید اف ۴ گذاشت تو موزه نه اینکه با اون جون خلبان هارو به خطر انداخت
بابا خبر نگارای شما چه اعتماد به سقفی دارن با این گزارش درست کردناشون ی مشت چرندو پرند به خورد آدمای الکی خوش میدن
اف ۴ !!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۳:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بر همه خلبانان جانبرکف ایران که شجاع ترین خلبانان دنیا اند که با این هواپیماهای قدیمی پرواز می کنند . نمونه ندارند خدا پشت و پناهتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای کاش میتونستیم ی چند فروند هواپیما سوخو 57 از روسیه بخریم یا شایدم چند فروند هلکوپتر کاموف 52 ولی حیف....خدا کنه جنگ نشه فقط خدا رحم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
mani
۱۹:۴۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
داداش مگه فرمول یکه که سرعت فانتوم بیشتر باشه مزیته؟ اونا که نمیان با فانتوم کورس بزارن . بهش موشک شلیک میکنن . سرعت موشک هم چهار ماخ هست . پس راحت فانتوم رو میزنه
Iran (Islamic Republic of)
Agahi90
۱۹:۱۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود به سیمرغان آسمان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه فیلم قشنگی واقعا لذت بردم. همش همین بود ، واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دست همه عزیزانی که توی نیروی هوایی زحمت میکشند تا امنیت ایران رو تامین کنند درد نکنه، ولی باید قبول کرد که دیگه این جنگنده‌ها خیلی قدیمی شدند و قطعا توانایی جنگ با انواع جنگنده‌های نسل جدید امروزی رو ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اول روحیه باید داشت وگرنه با مدرنترن صلاح را داشته باشی موفق نمیشی همچنین رهبری خوب هم مهمه
Germany
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آسمان ایران باید زیر بال هواپیماهای ساخت ایران باشد نه ساخت آمریکا به داشتن آن افتخار نکنید و باید به توان داخلی بالید و افتخار کرد به ساخته ها و دست آوردها بها دهید و تبلیغ کنید و به آن افتخار کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ولی
۱۲:۳۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
يك خلبان جنگنده همزمان بايد بالاى ٢٠ عمل انجام بده خوب به حركت سر خلبان دقت كنيد خلبان برعكس انسان هاى عادى كه در ٣ بعد زندگى ميكنند در ٤ بعد زندگى ميكنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی ویروس هوشمند هست موشک سلاح هسته ای ناو و زیردریایی وپایگاه نظامی .. به چه درد می خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خود آمریکا هم دیگه استفاده نمیکنه.بعد با چندتا ابو غراضه(اونم به تعداد کم) می خوان جلوی هواپیما های مدرنی که مدام در حال بروزرسانی اند وایسا... عجیبه واقعا!
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۱:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
امثال شما چون از جنگنده سر در نمیارید ، بهتره حرف الکی نزنید .وقتی تمام تجهیزات بروز هست و قطعات هواپیما هم همه تعویض و ساخت داخل هست و کارایی لازم رو هم داره چرا باید قدر نشناس باشیم در مبارزه با داعش در عراق و سوریه نیز گل کاشتن .سیستم سلاح و رادار همه ی چیز دیگر هست ، نه جنگنده 40 سال پیش !!! اطلاعات خودت رو بروز کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دانشگاههای صنعت هوایی باید رشد و گسترش بسیار بیشتری داشته باشند و نباید همچون صنعت خودروسازی راه رشد و پیشرفت کندی را در پیش بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
اگه بتونیم کنار پهبادهامون،موشک هامون و زیردریایی هامون ،۲۰۰ الی ۴۰۰ جنگنده و بمب افکن پیشرفته روسی بخریم عالی میشد...سوخو ۳۵ عالیه...اگه اون سوخو ۵۷ شون رو هم چند تا بفروشن نور علانور میشه(البته نسل پنجمه و خیلی سخت بشه بفروشنش)...البته با احترام فراوان به کوثر و قاهر خودمون اینارو گفتم ها...ما به صنایع دفاعی بومی خودمون بی نهایت اعتماد داریم.یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۱:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بخریم !!! وقتی خودمون سازنده هستیم چرا باید بخریم .انشا الله جنگنده نسل پنجم ما هم رونمايي خواهد شد . این خودرو که نیست یک عده نزار ن بسازند ! صنایع نظامی ما خدا رو شکر خودکفا هست .فقط بودجه چندانی به آن اختصاص داده نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
صنعت هوایی ایران نیاز به نوسازی و دگرگونی و تنوع و رنگارنگی بیشتر است.به امید هنر نمایی پرندهای ایرانی در آسمان جهان و نمایش هنر دست ایرانیان در نمایشگاههای هوایی جهان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینها هنر دست بشر هستند و همین حالا هم با گذشت نیم قرن از عمرشان جزو برترینهای جهان هستند اینها طرحهای ماندگار و مادر،برای طراحیهای بعدی هستند.
به امید داشتن و طراحی و ساختن تمام پرنده ها با فکر و اندیشه و دستان ما ایرانیها.
Iran (Islamic Republic of)
هادی ترابی .
۱۱:۴۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ب عنوان یک خلبان نظرم این ک درسته ما الان هواپیما های سه دهه پبشو داریم اورهال میکنیم وخدایم خیلی خوب دارن جواب میدن ولی نمیشه بگی ک فقط باید ب همیین تکیه کرد .من نظرم اینه ک باید ما از هواپیما جدید هم استفاده کنیم..الان بهترین گزینه سوخو ۳۱ .میگ ۲۳ و۲۹... ۳۵سوخو بهترین گزینه سوخو۳۱ ..اینم بگم تامکت F14چیز دیگه ایه
Netherlands
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر خلبان بودی از میگ 23 و 29 صحبت نمیکردی آنها هم همرده فانتوم هستند و از رده خارج
Iran (Islamic Republic of)
امان الله
۰۵:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا جنابعالی خلبانی یا آرزو داری خلبان بشی
اولااین جنگنده ها مال ۵ دهه پیشه نه سه دهه
درثانی
میگ ۲۳ ارزش نگهداری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب هستن ولی قدیمی وفرسوده
Iran (Islamic Republic of)
فرزندی از زاگرس میهن
۱۱:۳۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر خلبانان و جوانان رشید و فداکار ارتش ایران و اسلام که این جنگنده ها را بیشتر از توانشان به نمایش جهانیان درآوردند.
روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.
به امید برتری ایران در صنعت هوایی و فضایی.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۱:۳۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهترین کار اینه که از رویشان نمونه های کاملا ایرانی بسازیم هر دو جنگنده اف چهار و اف چهارده همین حالا هم از جنگنده های خوبن ولی پروژه ایرانی عمود پرواز و قاهر ۳۱۳ و پرنده‌هایی با هنر دست و اندیشه ایرانی و نسل پنجم بسیار شادمانمان میکند.
درود بر نیروی هوایی ارتش پرقدرت ایران.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۲۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
طبق برنامه زمان خرید، سال 61 باید از رده خارج میشدن!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۰:۵۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
جهت اطلاع دوستان این جنگنده الان در کشورهای ترکیه وآلمان و .. در حال خدمت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آلمان از رده خارج کرد. ترکیه هم با به روز سانی سنگین به کار می گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
استاد المان بازنشسته کرده.
استرالیا، ایران، کره جنوبی، یونان و ترکیه مشغول به خدمتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اون جنگندها کلا زیر و رو شدن تماما دیجیتال و باعوض کردن رادار و سیم کشیهای جدید و اضافه شدن محلهای تسلیحات جدید و فقط از نظر بدنه شاید قابل قیاس باشند ونسبت به قبل ۷۵۰ کیلو وزن آنها کم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای آموزش نه رزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیز اونایی که الآن توی آلمان و ترکیه دارن خدمت می کنن خیلی با نسخه های ایران فرق دارن!
Germany
آرمان
۱۴:۱۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله برای آموزشی و موزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونا مدلای پیشرفته تر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئولان عزیز عنایت کنندجنگنده یک عمر مفید دارد مثل مسئولان نیست که تا پایان عمر قادر به خدمت باشد و این جنگنده در دوران جوانی آن عزیزان بهترین نوع خود بوده است
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۳:۵۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیز دلم مگر شما خبر نداری تحریم هستیم مسعولین چکار کنند همین الانشم با مصیبت دارن قطعات رو تامین میکنن
Bulgaria
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی موشک هست جنگنده به چه کار میاد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
جنگنده و موشک هر کدام در نبرد نقش خود را دارند در واقع نقش اصلی موشک ها به ویژه موشک های بالستیک وارد کردن‌ ضربات کلی ومهلک به تاسیسات اساسی دشمن در ابتدای نبرد و هچنین بازدارندگی است اما از جنگنده در روال کلی جنگ استفاده می شود و برای مقابله با عملیات های دشمن است مثلا شما نمی توانید با موشک بالستیک از نیروی زمینی حمایت کنید وهمچنین نمی توانید با جنگنده با سرعت هزینه پایین به خاک دشمن ضربه بزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
جهان چون خط و خال و زلف و آبرویت
که هر چیزی بجای خویش نیکوست.
صنعت موشکی دنیای دیگری است صنعت هوایی دنیایی دیگر ،صنعت رادار هم دنیایی دیگر ،پس هر سه مهمند و پر کاربرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من متخصص نیستم اما موشک به هر حال از راه دور و هدایت از راه دور است ولی جنگنده با سرنشین مثل حضور یک انسان در سر صحنه است که با توجه به فضای درگیری بهتر می تواند تصمیم بگیرد همان طور که دشمنان ما از آن استفاده می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
این که قدیمیه و چیز خاصی نیست. اما ای کاش درکنار تجهیزات نظامی و پیشرفته کشور که ه روز یکیش را میزارین، از پیشرفتامون توی نقاط دیگه علم میزاشتیم. مثلا پیشرفتمون در صنعت خودروسازی
الان المان و ژاپن ارتش و تجهیزات نظامی که خودشون بسازن ندارن اما علم پیشرفته ای دارن که اگر الان بخوان میتونن بسازن. هر روز که میام تو سایت یکی از تجهیزات نظامی را گذاشتین. پیشرفت فقط نطامی نیست خیلی چیزای دیگه هم هست که باید بزارین
Netherlands
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئولیت ساخت تسلیحات نظامی با خودرو سازی و دیگر صنایع متفاوت میباشد
Germany
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگ پرایده؟!
قدیمیش از جدیدش بهتره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
شدیدا وجود جنگنده جدید وبروز نیازهست هرچقدر هم این جنگنده های قدیمی ارتقا داده شونده نسبت به جنگنده های بروز دنیا عقب هستن پروژه قاهر چی شد پس تاالان باید نتیجه می داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بزودی منتظر باش فعلا ماکتش پرواز کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونکه طرح بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقا محصولات ٤٥ سال پيش امريكا رو تبليغ نكنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
62 سال پیش
Netherlands
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اين جت مال سال ١٩٦٠ يعني ٦٠ سال پيش نه ٤٥ سال پيش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مال ۶۰ سال پیشه
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۰۹:۱۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
در زمان خودشون جز بهترین ها بودن....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر ارتش و سپاه . درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط اونایی که به این جمله منفی دادن دلم میخواد بدونن اینا اونور وطن فروشی هستن درود هزاران بار درود به دلاور مردان قهرمان ارتش و سپاهیان عزیزتر از جانم بخدا عشق میکنم با اینا بیستن بیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
باعث تعجب واقعا .شما فانتوم با اف ۱۵ واف ۱۶ مقایسه میکنید!!!!!بعدش هم میگید فانتوم نسبت به این دوتا هواپیما برتری داره!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اون احمقام نمیفهمن یه چیزی که پنجاه سال پیش ذاشتن از چیزی که الان دارن بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیز مامقایسه نکردیم،نشریه میلیتری واچ مقایسه کرده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو موزه هستند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشید خدمت تمامی پرسنل نیروی هوای مادلیر مردانی همچون عباس دوران .وشیرودی وکشوری داشتیم و داریم واین موضوع میطلبه که صنعت هوا فضای ایران تکنولوژی پیشرفته ترس در اختیار خلبانان خبره ما قرار بدهد ممنون .باز هم از همت شما سپاس گذاریم.
آخرین اخبار