مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد علت تخریب دیوار تاریخی این مجموعه را تشریح کرد.

کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، در خصوص چرایی تخریب بخشی از دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و تدابیر لازم برای مرمت آن، به خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دیواری که بخشی از آن تخریب شده، یک دیوار قدیمی و متعلق به دوره پهلوی است. بنابراین علت تخریب بخشی از آن قدمت دیوار است. دلیل دیگر تخریب بخشی از دیوار تاریخی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد این است که خیلی از جوی‌های آبی که شهرداری در مسیر دربند به تجریش درست کرده، خراب شده‌اند و آب به پایین می‌رود و در نتیجه دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که از جنس کاهگل و سنگ است، رطوبت را به خود جذب می‌کند.

او افزود: روز چهارشنبه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بخش تخریب شده دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بازدید کرد و پس از آن کارشناسان و معاون میراث فرهنگی کشور به همراه مدیرکل‌ها آن را دیدند. با توجه به اینکه منطقه مورد نظر تحت مدیریت ریاست جمهوری است، تلاشی دو جانبه برای مرمت دیوار تخریب شده شروع شده؛ ما در راستای همین تلاش دوطرفه با نهاد ریاست جمهوری جلسه گذاشتیم و شرح خدمات مرمت بخش تخریب شده دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آماده شده است.

علت تخریب بخشی از دیوار کاخ سعدآباد مشخص شد/ مرمت این دیوار تاریخی چقدر هزینه می‌خواهد؟

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: مرمت این بخش تخریب شده دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد پس از مشخص شدن پیمانکار و تأمین اعتبارات لازم آغاز خواهد شد البته برنامه این است که اگر بتوانیم بودجه کافی را تأمین کنیم. کل دیواری که بخشی از آن تخریب شده است، مرمت شود. طول این دیوار بیشتر از یک کیلومتر با ارتفاع ۴ متر است و برآورد میزان بودجه مرمت آن نیازمند بررسی‌های بیشتری است، اما منطقه‌ای از دیوار که ریزش کرده نزدیک به ۱۵ متر است و به نظر می‌رسد که با صرف هزینه بالغ بر ۲۰ میلیون تومان مرمت شود.

گفتنی است پیش از این در خبرها آمده بود، بارش‌های روزهای اخیر منجر به تخریب بخش‌هایی از دیوار کاخ‌ سعدآباد در خیابان جعفرآباد شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما در حفظ همه چیز اینگونه ایم حفظ پول اثار باستانی نیروی انسانی مخلص نیروی انسانی متخصص حفظ منابع طبیعی و ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مواظب باشید ازتوش برج بیرون نیاد
Switzerland
سید فروزان
۰۴:۳۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
زیر نظر ریاست جمهوری است این مجتمع فرهنگی ،تاریخی و حتما رئیس جمهور به بهانه اینکه بانک جهانی وام نمیدهد ، اعلام خواهد کرد بودجه را نمیتواند تامین کند ، تنها راه بروند از عزیزشان وزیر سابق مسکن مرد سوپر میلیاردی دستی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
این کاخها و صاحبان آنها که فکر میکنند صاحب و مالک آنها هستند سخت در اشتباه و گمراهی بسر میبرند اولا پیش عظمت و قدرت خداوند اندازه عنکبوت و کاخهای آنها خانه تار عنکبوتی بیش نیست و متاع نا قابل دنیاست و دست آخر از آن مردم مستضعف وستم دیده است یادمان باشد که خداوند با قارون و فرعون چه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خداوند چه کاخهایی از ظالمان وستمگران را در تاریخ خراب و ویران و محو کرد و آنان را به هلاکت رسانید تا برای ما انسانها درس عبرت گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
20 میلیون
عجب
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اول سلام. یادم افتاد به خسروپرویز ،بعد یادم افتاد به بی کفایتی بعضیا،موقع خسروپرویز هم همین بی کفایتی ها کاخ رو خراب کرد :))))
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۵:۲۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
درود ،

شاید هیچ موقع طاغوتیان گمان نمی بردند ،
سرنوشت لانه های امن آنها چنین باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اینها میراث فرهنگی کشور ماست و باید حفظ بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
طاغوتیان عنکبوت و لانه های آنها تار عنکبوتی بیش نیستند در مقابل قدرت و عظمت خداوند مثل قارون وفرعون
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۵۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
موقعیی که بخوان جایی را خراب کن // اول اب را میاندازن زیرش تا خراب بشه و کسی مقصر نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
بنازم به اينهمه دقت در تعمير و نگهداري
آخرین اخبار