کارشناس مسائل آمریکا گفت: برای کشوری که سالی یک تریلیون دلار هزینه نظامی پرداخت می‌کند، کمبود لوازم پزشکی سرشکستگی است.

وضعیت ایالات متحده به شکل نگران کننده‌ای وخیم است/ شاخص‌های اقتصادی نیز از یک فاجعه در ایالات متحده خبر می‌دهدامیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش سطح رضایت عمومی مردم آمریکا از دونالد ترامپ و تاثیر آن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، گفت: پیش از آنکه بخواهم درباره با این موضوع صحبت کنم، لازم می‌دانم دو نکته را به عنوان مقدمه ذکر کنم.

او افزود: نخست اینکه اغلب روسای جمهور آمریکا در زمان تصدی این سمت با مشکل نارضایتی مواجه می‌شوند و نظر سنجی‌ها همیشه نشان می‌داد که میزان نارضایتی از رضایتمندی بیشتر است؛ به جز مقاطع خاصی که بحرانی پیش می‌آمد و نیاز به یک اجماع برای مواجهه و مدیریت بحران شکل می‌گیرد.

ابوالفتح تصریح کرد: زمانی که حادثه یازده سپتامبر اتفاق افتاد میزان حمایت عمومی از رئیس جمهور وقت بالا رفت و محبوبیت جورج بوش پسر رکوردی تاریخی در ایالات متحده به ثبت رساند، اما بلافاصله با سرنوشت دیگر روسای جمهور آمریکا مواجه شد.

با شیوع کرونا، مشخص شد که دولت آمریکا توان مدیریت بحران را ندارد

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به شیوع کرونا در ایالات متحده، اظهار کرد: با شیوع کرونا در آمریکا تابع همین روند سنتی در این کشور بود؛ در روز‌های نخستین این بحران، اجماعی برای حمایت از رئیس جمهور در راستای مبارزه با این بیماری شکل گرفت، اما با گذشت زمان، مشخص شد که دولت آمریکا توان مدیریت این بحران را ندارد و نوعی سردرگمی و ناهماهنگی در داخل این کشور بوجود آمد.

او ادامه داد: ترامپ پس از شیوع کرونا نتوانست انتظارات دولت‌های ایالتی، کادر درمان، فعالین کسب و کار، مردم عادی و ... را برآورده کند، بنابراین بسیار طبیعی بود که دوباره  نارضایتی در این کشور گسترش یابد و میزار نامحبوبی از میزان محبوبیت پیشی بگیرد.

ابوالفتح با بیان اینکه در حال حاضر در دوره‌ای هستیم که وضعیت ایالات متحده به شکل نگران کننده‌ای وخیم است، توضیح داد: در حال حاضر این کشور بالاترین تعداد مبتلایان، بالاترین تعداد قربانیان و هم رکورد دار تعداد جان باخته طی ۲۴ ساعت است و چشم انداز روشنی برای آمریکا وجود ندارد.

۲۳ میلیون نفر در آمریکا شغل خود را از دست داده اند

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به شاخص‌های اقتصادی در ایالات متحده گفت: شاخص‌های اقتصادی نیز از یک فاجعه در ایالات متحده خبر می‌دهد که حدود ۲۳ میلیون نفر شغل خود را از دست داده، قرنطینه به قوت خود باقی است و بازار‌های سهام هم سقوط کرده است و شکاف‌های اجتماعی هم روز به روز بیشتر می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که در این شرایط نارضاتی از رئیس جمهور به عنوان مسئول اداره کشور افزایش پیدا کند.

او با اشاره به تاثیر نارضایتی عمومی در آمریکا بر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، اظهار کرد: فاکتور‌های دیگری هم در نتیجه انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایالات متحده وجود دارد که باید منتظر آن بود؛ از جمله اینکه نامزد حزب رقیب ترامپ که احتمال قریب به یقیین جو بایدن خواهد بود، چه برنامه‌ای می‌تواند ارائه دهد؟ آیا این برنامه انقدر جذاب و مطلوب هست که حمایت را از رئیس جمهور فعلی تغییر داده و باعث شود مردم به شخص دیگری در کوران یک بحران بزرگ رای دهند؟

ابوالفتح ادامه داد: فعلا نمی‌توان با قطعیت گفت که کاهش محبوبیت فعلی الزاما منجر به شکست رئیس جمهور ایالات متحده در انتخابات آتی می‌شود؛ روسای جمهور پیشین آمریکا هم بعضا با چنین مشکل‌هایی مواجه بودند و در زمان‌هایی نارضایتی عمومی نسبت به آنها افزایش پیدا کرده بود، اما در نهایت در دور بعدی ریاست جمهوری پیروز شدند.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۴ و باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ نیز مطابق آمار‌ها با کاهش محبوبیت در میان مردم مواجه بودند، اما در نهایت پیروز شدند.

کمبود لوازم پزشکی برای ایالات متحده سرشکستگی است

او در پاسخ به این سوال که مدیریت ضعیف باعث بحران در ایالات متحده شد یا این سردرگمی طبیعی بوده است، اظهار کرد: تمام کشور‌ها با شیوع کرونا درگیر بحران و معضل شدند، اما چند مورد نسبت به ایالات متحده حساسیت‌ها را بیشتر می‌کند؛ نخست اینکه آمریکا یک کشور در حال توسعه، فقیر و ... نبوده است؛ این کشور ابر قدرت اقتصادی و سیاسی در جهان، از پایه‌های علمی و پزشکی قوی برخوردار است و برای این کشور کمبود ماسک، گان و ... سرشکستگی است.

ابوالفتح ادامه داد: برای کشوری که می‌تواند ناو هواپیما بر بسازد، کشوری که در فضا تشکیلات نظامی مستقر می‌کند، سالی یک تریلیون دلار هزینه نظامی پرداخت ‌می‌کند، کمبود لوازم پزشکی، بهداشتی و ... دور از انتظار بود؛ اگر این اتفاق برای کشوری که در حال جنگ، آشوب‌های داخلی دارد و تحریم است این اتفاق خیلی تعجب بر انگیز نبود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دونالد ترامپ دیر عمل کرد، افزود: ترامپ در تلاش است که بار مسئولیت بحران کرونا را متوجه چین و سازمان بهداشت جهانی کند و بگوید که آنها دنیا را فریب دادند؛ اما فارغ از نقش آنها، تقریبا این موضوع قطعی است که رئیس جمهور آمریکا در ابتدا تلاش کرد موضوع کرونا را کم اهمیت جلوه دهد و بار‌ها توییت کرد و امید داد که هیچ خطری متوجه آمریکا نخواهد بود.

او در پایان با اشاره به گستردگی بحران کرونا در ایالات متحده، بیان کرد: اکنون به تدریج اسنادی در حال انتشار است که بی توجهی دولت به هشدار دستگاه‌های اطلاعاتی را نشان می‌دهد که مسئولان و مقامات آمریکایی باید پاسخگو آن باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار