یزدانی گفت:علاقه‌مندان، میراث معنوی زادگاه خود را که از آن اطلاع کامل دارند به معاونت میراث فرهنگی قم اعلام کنند.

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازقم، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، حمید یزدانی،مدیر این کل با اشاره به ثبت ملی ۴۰ اثر میراث‌فرهنگی قم گفت: پارسال ۹ اثر ناملموس، پنج اثر طبیعی، ۱۴ اثر منقول و ۱۲ اثر غیرمنقول  استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او بابیان این‌که مهم‌ترین ثبت در زمینه میراث معنوی و ناملموس استان جشن نیمه شعبان با محوریت مسجد جمکران است، تصریح کرد: جشن نیمه شعبان باعث وفاق ملی و اجتماعی و ایجاد حس همبستگی در جامعه می‌شود، این جشن بزرگ و فرخنده به مناسبت تولد حضرت مهدی (عج) در سراسر ایران با شور و شعف برگزار می‌شود، اما مرکزیت این جشن که معمولاً از اقصی نقاط کشور و بعضاً از سایر کشور‌های دیگر در آن شرکت می‌کنند، مسجد مقدس جمکران قم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به پنج اثر طبیعی ثبت‌شده در استان قم در سال ۹۸ گفت: ثبت آثار طبیعی در فهرست آثار ملی در یک منطقه، بدون شک جاذبه‌های فراوانی برای مردم ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث جذب گردشگر شود.

او با تأکید بر اینکه برای شناسایی آثار و ثبت آنان در فهرست آثار ملی نیازمند مشارکت عمومی و همراهی مردم در معرفی آداب‌ و رسوم مناطق مختلف استان هستیم، گفت: از همه علاقه‌مندان درخواست داریم تا میراث معنوی روستا و زادگاه خود را که از آن اطلاع کامل دارند به معاونت میراث فرهنگی قم اعلام کنند.

میراث فرهنگی و معنوی یا میراث فرهنگی ناملموس به جنبه‌های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می‌شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می‌گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند.

این موارد شامل ارزش‌های اجتماعی، هنر‌های نمایشی، هنر‌های دستی و سنتی، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باور‌های زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکرد‌های انسانی است. به‌طور کلی حفظ میراث معنوی دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی مادی است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار