سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت:مبارزه با آفت زنگ زرد غلات از اسفند سال گذشته تاکنون در سطح بیش‌از ۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت سیستان انجام شده است.

امان الله طوقی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصولات غله است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روز‌هایی که بارش‌ها در منطقه روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.

وی افزود: علایم این بیماری به صورت بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ بروز می‌کند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان ادامه داد: شرایط آب و هوایی، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت پایین از عواملی است که باعث بروز بیماری زنگ زرد در غلات به خصوص گندم می‌شود.

وی گفت: با وجودی که توسعه، ترویج و بهره‌گیری از ارقام اصلاح شده که مقاومت بیشتری در مقابل این بیماری دارند کشاورزان نسبت به کشت ارقام محلی اقدام کرده‌اند و همین مساله باعث گسترش این بیماری در منطقه شده است.

طوقی بیان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به آورد رودخانه هیرمند بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از اراضی سیستان زیر کشت غلات رفته است.

وی از کشاورزان شمال سیستان و بلوچستان خواست که برای استفاده از نظرات کارشناسان به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های پنجگانه سیستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.