جدیدترین تصویر ماهواره‌ای ناسا از آتفشان خمشگین اندونزیایی

ناسا به تازگی یک تصویر ماهواره‌ای از کراکاتائو، آتفشان خمشگین اندونزیایی، منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، روی زمین کوه‌های مختلفی وجود دارند اما یکی از آن‌ها که در بعضی مواقع می‌تواند برای انسان خطرساز شود، کوه آتشفشان است. برای مثال ما در ایران کوه دماوند را داریم که یک آتشفشان خاموش است. کشورهای دیگر نیز از این مسئله مستثنی نیستند و کوه‌های آتشفشانی دارند. ناسا به تازگی اطلاعات جدیدی از یکی از این کوه‌ها در فضای مجازی منتشر کرده است.

آتشفشان کراکاتائو

آتشفشان اندونزیایی کراکاتائو (Krakatau که گاه Krakatoa نوشته می‌شود)، به دلیل فوران سال ۱۸۸۳، به عنوان یکی از بزرگترین و خشمگین‌ترین‌ها در تاریخ ثبت شده است. آناک کراکاتاتو جزیره آتشفشانی که در سال ۱۹۲۷ از دهانه کراکتاتو تشکیل شده، در سال ۲۰۲۰ سر و صدای جدیدی را آغاز کرده است. یک نمای ماهواره‌ای جدید عملکرد آن را به ما نشان می‌دهد.

تصویر ماهواره‌ای ناسا از آتشفشان کراکاتائو

تصویر ماهواره‌ای ناسا و آمریکا Landsat 8 از تاریخ ۱۳ آوریل، یک ستون گسترده از بخار آب و گاز را نشان می‌دهد که شبیه ابر است. علائم قرمز نشان دهنده تشخیص امواج مادون قرمز است که احتمالاً باید گدازه باشد. در ادامه این تصویر را مشاهده می‌کنید:

جدیدترین تصویر ماهواره‌ای ناسا از آتفشان خمشگین اندونزیایی


بیشتر بخوانید: اقدام متحورانه مرد ماجراجو روی آتشفشان فعال!


در این تصویر مشاهده می‌کنید که ابر بخار ستونی شکل بیشتر جزیره را پوشانده است. یکی از آتشفشان‌شناسان در رصدخانه زمین ناسا روز چهارشنبه گفت: "آتشفشان آناک کراکاتائو طی چند سال گذشته این انفجار‌های کوچک را به طور دوره‌ای نشان داده است. با این حال، این همچنین می‌تواند فعالیت مخرب‌تر مانند فوران‌های ناشی از سونامی را نشان دهد".

یکی از این سونامی‌های ویرانگر در سال ۲۰۱۸ رخ داد که جان باختن صد‌ها نفر را به دنبال داشت. در حالی که عملیات‌های اخیر این آتشفشان چشمگیر به نظر می‌رسید، ناسا فعالیت ماه آوریل آن را "نسبتاً کوچک" توصیف کرد. این یک خبر بسیار خوب در زمان نگرانی جهانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار