یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: راهکار‌های قانونی بسیاری وجود دارد تا سرپرست بتواند در زمان حیات آینده کودک را تامین کند.

علی اکبرآقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: قانونگذار مقرر کرده است که افراد در صورتی از یکدیگر ارث می‌برند که یا رابطه زن و شوهری داشته باشند و یا رابطه خونی بین آن‌ها برقرار باشد. در غیر این صورت امکان ارث بردن از متوفی غیر ممکن است.

او ادامه داد: رسیدگی به ایتام در احکام دین ما جز اعمال صالحی است که بسیار توصیه شده است، زیرا عهده گرفتن مسئولیت انسانی که دارای سرپرست نیست امری خداپسندانه و اخلاقی است که تاثیرات غیرقابل انکاری بر جامعه خواهد گذاشت.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: یکی از مسائلی که خانواده‌ها در هنگام عهده گرفتن مسئولیت فرزند با آن مواجه می‌شوند مبحث ارث فرزندخوانده از سرپرست است.

آقایاری افزود: همانطور که گفته شد افراد در صورتی از یکدیگر ارث می‌برند که رابطه سببی (زن و شوهر با هم رابطه سببی دارند) داشته باشند و یا رابطه نسبی (رابطه خونی) ما بین آن‌ها وجود داشته باشد و، چون فرزند خوانده از هر دو این حالات مستثنی است مستحق ارث بردن از سرپرستان خود نیست.

او عنوان کرد: حتی اگر اسم فرزند خوانده در شناسنامه شخصی که او را به فرزند خواندگی پذیرفته وارد شده باشد باز هم از ارث محروم است و در گواهی انحصار وراثت فرزند خوانده جایگاهی ندارد البته باید گفت که به استناد قانون سرپرست نیز از فرزندخوانده خود ارث نخواهد برد و این یک رابطه دو سوی است.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: با این حال به دلیل علاقه عاطفی و روحی که مابین سرپرست و فرزندخوانده ایجاد می‌شود سرپرست تمایل دارد که فرزندخوانده همانند فرزند خود از ورثه ارث بگیرد که در همین راستا راهکار‌های قانونی وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند از این راهکار‌ها استفاده کنند.

آقایاری تشریح کرد: راهکار نخست این است که سرپرست در وصیتنامه خود بخشی از اموالش را به فرزندخوانده واگذار کند این گونه پس از فوت سرپرست فرزندخوانده به استناد وصیت نامه می‌تواند مالک آن بخش از اموال باشد که در وصیتنامه مقرر شده است.

او در خصوص بخشش اموال در زمان حیات سرپرست بیان کرد: خانواده‌هایی که سرپرستی فرزندی را می‌پذیرند می‌توانند در زمان حیات خود بخشی از اموال شان را به نام فرزندخوانده بزنند تا پس از فوت فرزندخوانده دچار مشکل نشود.

این کارشناس رسمی دادگستری در پایان اضافه کرد: هر چند که فرزندخوانده از سرپرست ارث نمی‌برد، اما سرپرست می‌تواند اموال خود را از طریق بخشش مال یا صلح به او واگذار کند بدین گونه می‌توان آینده کودک را پس از فوت سرپرست نیز تامین کرد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۲۰:۳۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
با سلام و خسته نباشید ، در مورد فرزند خوانده به مشکل بر خوردم اسم فرزند خوانده عموم در شناسنامه نوشته شده به هر جا مراجعه میکنم از دادن گواهی حتی به دستور دادگاه خوداری میکنند به جز ثبت احوال ولی مدرکی را که ثبت احوال داده دادگاه قبول نمیکند اگر دادگاه برای حق خواهی هست چرا حق و ناحق میکند؟!!
آخرین اخبار