این روزها یاد آور بزرگ مرد معنوی خراسان شمالی ،یار دیرین رهبری و انقلاب ،آیت الله مهمان نواز است.

آیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،آیت الله حبیب الله مهمان نواز در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در روستای کاریزیک کال شهرستان نیشابور در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود. ایشان پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در مکتب خانه روستا، در دوره جوانی به توصیه پدر وارد حوزه علمیه گلشن نیشابور شد و در ادامه دوره تکمیلی دروس حوزوی را در مدارس علمیه مشهد مقدس آغاز کرد و در این سال‌ها از محضر اساتید بنامی همچون محمدتقی نیشابوری معروف به ادیب ثانی، حاج سید محمد مدرس، حاج شیخ هاشم قزوینی، حاج شیخ کاظم دامغانی، حاج شیخ حسنعلی مروارید، آیت ا... میلانی و حاج میرزا جواد آقای تهرانی دروس خارج فقه، اصول، فلسفه و عرفان را فراگرفت.

آیت ا... مهمان نواز سپس به نجف اشرف عزیمت کرد و در حوزه علمیه نجف در محضر اساتید بزرگی همچون آیت ا... خویی، آیت ا... حکیم و آیت ا... شاهرودی مدارج عالی حوزوی را پشت سر گذاشت و پس از پایان تحصیلات حوزوی به بجنورد بازگشت و به تاسیس حوزه علمیه این شهر به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.

فعالیت سیاسی او از زمانی آغاز شد که موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱ شمسی مطرح شد. آن روز بدون توجّه به اختناق حاکم بر جامعه، در هر فرصت و به هر نحو ممکن، مردم را متوجّه نقشه‌های شوم استعمار و سر سپردگی حاکمان وقت میکردند.
ماجرای پانزدهم خرداد همان سال و قیام انقلابی امام ایشان را در عزم شان مصمّم‌تر کرد و زمانی که دولت شاه لوایح شش گانه را به رفراندوم گذارد، از سوی استادشان، حاج میرزا جواد آقا تهرانی، همراه چند تن از دوستان برای افشای طرح‌های شوم دولت، به مناطق مختلف اعزام شدند.

این مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز نستوه از همان آغازین روز‌های مبارزات سیاسی – اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۱ در صف یاران امام از جمله حاج آقا سید عباس قوچانی و شهید عبدالکریم هاشمی نژاد قرار گرفت و در این مسیر خطیر بار‌ها از سوی ساواک دستگیر، زندانی و شکنجه شد.

ایشان در سال‌های مبارزاتی برای پیروزی انقلاب اسلامی و در مسیر آگاه سازی مردم منطقه شمال شرق کشور، مخاطرات زیادی را متحمل شد. دوبار آتش سوزی منزل آیت ا... توسط عمال رژیم ستمشاهی از جمله روز‌های سخت و پرالتهاب زندگی آیت ا... بود. آیت ا... مهمان نواز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران تثبیت و تحکیم نظام اسلامی خدمات شایانی در راه ایجاد وحدت بین اهل تشیع و تسنن در منطقه خراسان شمالی و تقویت وحدت اقوام مختلف، مبارزه با منافقین و کمونیست‌های منطقه و تشکیل نهاد‌های انقلابی انجام داد.

آیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگی

آیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگی

 

آن مجاهد الهی، در ۱۸ شهریور ۱۳۵۹ با حکم حضرت امام خمینی (ره) به امامت جمعه بجنورد منصوب شد و در بیش از سه دهه از عمر گرانبهای خویش، نقش انکارناپذیری در شکوفایی و توسعه منطقه ایفا کرد. آیت ا... مهمان نواز در سال‌های بعد از رحلت امام خمینی (ره) به عنوان یار صدّیق و وفادار مقام معظم رهبری همواره در صف مقدم پشتیبانی از ولایت فقیه و نظام اسلامی قرار داشت و همواره مورد توجه رهبری معظم انقلاب بود.

این عالم ربانی دو سال پس انتصابش در سمت امامت جمعه شهر بجنورد، در آذرماه ۱۳۶۱ از نخستین دوره تشکیل مجلس خبرگان رهبری به عنوان یکی از نمایندگان استان‌های خراسان در این مجلس انتخاب شد و سپس از سال ۱۳۸۳ به عنوان نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری باقی ماند.

آیت الله مهمان نواز، پس از نیم قرن مجاهدت و تلاش بی بدیل در راه اعتلای انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلام ناب محمدی بعد از ۳۲ سال اقامه نماز شهر بجنورد، به دلیل کهولت سن و وضع جسمانی ضعیف در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۱ با اقامه آخرین نماز جمعه بجنورد در مصلای امام خمینی (ره) / مسند امامت جمعه را به حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده کنونی، ولی فقیه در خراسان شمالی، به عنوان امام جمعه جدید بجنورد سپرد.

مردم بجنورد به پاس قدردانی از خدمات چهل ساله این بزرگ مرد معنوی خراسانی، پس از کناره گیری از امامت جمعه آیین بزرگداشت باشکوهی برای ایشان برگزار کردند.

همایش نکوداشت آیت الله حبیب‌الله مهمان نواز، در ۳۰ مردادماه ۱۳۹۲ با حضور، شخصیت‌هایی، چون آیت الله سید رضا تقوی رئیس وقت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، عبدالعلی ابراهیمی معاون وقت امور استان‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام ابراهیم معادی، مسئول وقت دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی و شمار دیگری از مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.
در این همایش، از تمبر یادبود آیت الله مهمان‌نواز رونمایی شد.

آیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگی

 

آیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگی

 

آیت الله مهمان نواز در نگاه رهبر معظم انقلاب نیز جایگاهی خاص داشت و معظم له در سفر تاریخی هشت روزه خود به خراسان شمالی در مهرماه ۹۱، با حضور در منزل آیت الله مهمان نواز، از او که بیمار بود، عیادت کردند.

مقام معظم رهبری در این سفر با تحسین خدمات آیت‌الله مهمان نواز٬ وجود ایشان را برکتی برای این منطقه توصیف کردند.
آیت الله همان نواز علاوه بر خدمت در کسوت نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، چند دوره و تا پایان عمر به عنوان نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.

این فاضل جلیل القدر پس از تحمل یک دوره بیماری سخت و طاقت فرسا، بعد از ظهر امروز دوم اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۹۲ سالگی، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. روحش شاد/ و یاد و نامش گرامی

آیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگی

آیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگیآیت الله مهمان نواز مردی از تبار اخلاص و سادگی

انتهای پیام/دانش طلب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.