رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: بنابر آمار ۲۰۰ هزار راس دام سنگین آماده کشتار در واحد‌های دامداری انباشت شده است.

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی نابسامان است، اظهار کرد: علی رغم آنکه جو، ذرت و کنجاله سویا در بنادر تحویل داده شده، اما دولت ارز مورد نیاز را تخصیص نداده است.

وی افزود: در حال حاضر دامداران در تامین نهاده‌های مورد نیاز با قحطی مواجه شدند به طوریکه دام‌ها از گرسنگی در حال تلف شدن هستند.

مقدسی ادامه داد: قیمت هر کیلو ذرت به سبب هزینه‌های نقل و انتقال از یک هزار و ۳۵۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه دامداران با مشکل جذب شیر خام از سوی کارخانه‌های لبنی مواجه هستند، بیان کرد: ۲ ماهی است که ۵۰ درصد شیر جذب صنایع به شیر خشک تبدیل می‌شود، این در حالی است که دولت تنها اجازه صادرات ۲۰ هزار تن شیر خشک را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت دامپروری در حال نابودی است، افزود: رئیس جمهور برای تخصیص ارز نهاده‌های دامی باید تمهیداتی بیندیشد، ضمن آنکه مجوز صادرات شیر خشک را بدهند تا از این طریق برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

به گفته مقدسی، با وجود افزایش ۲۱ درصدی حقوق و مشخص نبودن سایر هزینه‌ها همچون حمل و نقل، قیمت جو و سویا امکان برآورد قیمت تمام شده تولید و ارائه به ستاد تنظیم بازار برای بررسی نهایی وجود ندارد.

 واردات بی رویه علت اصلی انباشت دام در واحد‌های دامداری

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو گوساله نر را ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو گوساله نر با قیمت ۲۵ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار راس دام سنگین در واحد‌های دامداری انباشت شده است، گفت: بنابر آمار سرانه مصرف گوشت کشور ۹۰۰ هزار تن است که سال گذشته ۸۸۰ هزار تن از این میزان در داخل تولید شد که با این وجود تنها ۲۰ هزار تن نیاز کشور باید از طریق واردات تامین می‌شد، در حالیکه ۱۳۰ هزار تن گوشت وارد کشور شده است.

مقدسی در پایان تصریح کرد: با وجود مازاد دام، صدور مجوز صادرات امری ضروری است و به سبب عدم انتقال بیماری از دام به انسان مانعی در صادرات وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
قسطي بفروشن
آخرین اخبار