نخست‌وزیر موقت عراق اعلام کرد نظامیان خارجی از شش پایگاه نظامی در این کشور خارج شده‌اند و هم‌اکنون فقط در سه پایگاه حضور دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر موقت عراق، در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت ملی این کشور که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت نظامیان خارجی از شش پایگاه نظامی در عراق خارج شده‌اند و  همچنین از حضور نیرو‌های خارجی در سه پایگاه نظامی در عراق خبر داد.

او در این نشست گفت: با خروج نیرو‌های خارجی از شش پایگاه نظامی در عراق در هفته‌های گذشته، این نیرو‌ها هم اکنون تنها در سه پایگاه نظامی مستقر هستند.

نخست وزیر عراق در ادامه تأکید کرد اوضاع کنونی تغییر کرده است و این شرایط ایجاب می‌کند تا پرونده حضور نیرو‌های خارجی بررسی مجدد شود تا در خدمت منافع عراق، جهان و واشنگتن باشد به اعتبار اینکه آن‌ها دوست و شریک عراق در زمینه مبارزه با داعش هستند.

نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا در هفته‌های گذشته شش پایگاه نظامی شامل القیاره در جنوب موصل، کی وان در کرکوک، الحبانیه و القائم در الانبار و نیز دو پایگاه در جنوب بغداد و استان نینوا را به دولت عراق تحویل دادند.

نظامیان آمریکایی در حال حاضر در سه پایگاه اصلی عین الاسد در استان الانبار، پایگاه هوایی البلد در استان صلاح‌الدین و پایگاه التاجی در شمال بغداد مستقر هستند.

عبدالمهدی همچنین در این جلسه محتوای یادداشتی را که دولت عراق اخیرا از آمریکا دریافت کرده است، فاش کرد. این یادداشت درباره آغاز گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور برای بررسی آینده همکاری امنیتی واقتصادی میان بغداد و واشنگتن است.

او افزود: این یادداشت شامل پیشنهاد واشنگتن برای گفتگوی راهبردی با دولت عراق در روز‌های ۱۰ و ۱۱ ژوئن (۲۱ و ۲۲ خرداد) در بغداد با هدف دستیابی به تفاهم درباره آینده همکاری‌های امنیتی و اقتصادی میان دو کشور است.

در ماه‌های اخیر حملات موشکی به پایگاه‌های نظامی نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به ویژه پایگاه‌های آمریکایی چند بار تکرار شده است. این حملات به ویژه از زمان اقدام آمریکا در ترور سپهد قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی، و ابومهدی المهندس، از فرماندهان ارشد نیرو‌های الحشد الشعبی عراق، در اوایل ماه ژانویه گذشته و تصویب طرح خروج نظامیان بیگانه در پارلمان عراق شدت یافته است.

نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی از چند هفته پیش، تخلیه پایگاه‌های خود در عراق را آغاز کردند. مقامات آمریکایی علت خروج این نیرو‌ها را شیوع ویروس کرونا در عراق و جهان اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار