به نوشته روزنامه گاردین، کارشناسان قطع کمک مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه شیوع بین‌المللی ویروس کرونا را «جنایت علیه بشریت» خواندند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشت: کارشناسان برجسته بهداشت و درمان از سراسر جهان تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را برای قطع کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت «جنایت علیه بشریت» و اقدامی «نفرت‌انگیز» خواندند که به قیمت جان انسان‌ها تمام خواهد شد.

این اقدام همچنین انتقاد دبیرکل سازمان ملل را در پی داشت. وی گفت سازمان جهانی بهداشت «در تلاش‌های جهانی برای پیروزی در جنگ علیه کووید-۱۹ نقش بسیار حیاتی دارد.»

ترامپ اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد کمک مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت را به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به منظور بررسی سوء مدیریت شدید این سازمان در شیوع ویروس کرونا متوقف خواهد کرد. آمریکا بزرگترین حامی مالی سازمان جهانی بهداشت است.

ریچارد هورتون، سردبیر نشریه پزشکی لنست، نوشت تصمیم ترامپ «جنایت علیه بشریت» است ... هر دانشمند، کارمند بهداشت و درمان و هر شهروندی باید در مقابل این خیانت وحشتناک علیه هبستگی جهانی مقاومت و به آن اعتراض کند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت اکنون زمان قطع کمک مالی یا زیر سوال بردن اشتباهات نیست. «وقتی که ما سرانجام صفحه این بیماری همه‌گیر را ورق زدیم زمانی است که به عقب برگردیم و ببینیم این بیماری چگونه بوجود آمد و به این سرعت در سراسر جهان شیوع یافت و افراد درگیر چگونه به آن واکنش نشان دادند.»

او افزود: «درس‌هایی که از آن یاد گرفتیم برای مواجهه موثر با چالش‌های مشابهی که ممکن است در آینده ایجاد شود، ضروری خواهد بود. اما اکنون زمان آن نیست. اکنون همچنین زمان کاهش کمک به فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت یا هر سازمان بشردوستانه دیگری در جنگ با این ویروس نیست.»

دکتر امش ادالجا، محقق ارشد مرکز سلامت دانشگاه جانز هاپکینز، نیز با تکرار اظهارات گوترش، گفت سازمان جهانی بهداشت اشتباهاتی مرتکب شده است و ممکن است نیاز به اصلاحاتی داشته باشد، اما این اصلاحات باید پس از عبور از این بحران انجام شوند. در میانه یک بیماری همه‌گیر زمان انجام چنین کاری نیست.»

دکتر ناهید بهادلیا، متخصص بیماری‌های عفونی و دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه بوستون، گفت قطع کمک مالی «یک فاجعه محض» است. وی افزود: «سازمان جهانی بهداشت یک شریک فنی جهانی است، بستری که از طریق آن کشور‌های مستقل داده‌ها و فناوری‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.»
لوری گارت، عضو ارشد سابق شورای روابط خارجی، گفت این تصمیم یک اقدام «نفرت‌انگیز» از سوی ترامپ «کینه‌توز» است و به قیمت جان انسان‌ها تمام خواهد شد. وی افزود: «در عین حال، سازمان جهانی بهداشت، تنها شاهرگ حیاتی برای بسیاری از کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا اقیانوسیه است.»

لورنس گاستین، رئیس مرکز سلامت عمومی و حقوق بشری سازمان جهانی بهداشت، پیش‌بینی کرد آمریکا سرانجام شکست خواهد خورد، زیرا کشور‌های دیگر این خلاء را با افزایش کمک‌های مالی خود پُر خواهند کرد.

وی افزود: «در مسئله بهداشت جهانی و در بحبوحه یک بیماری همه گیر، آمریکا نفوذ و جایگاه خود را از دست خواهد داد.»

ترامپ زمانی قطع کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت را اعلام کرد که به علت ناتوانی در آماده شدن برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مورد انتقاد قرار گرفته است. در این کشور بیش از ۶۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا و بیش از ۲۴ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا بیشترین آلودگی به ویروس کرونا را در جهان دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۱۶:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
شما میگویید : قطع کمک مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت جنایت علیه بشریت است ، کدام عملکرد آمریکا جنایت علیه بشریت نبوده است . میتوانید یکی دوتا را بیان کنید . آیا جنگ ده ساله سوره جنگ ششساله یمن جنگ 28 ساله افغانستان وجنگهای عراق لیبی جنگ هفتاد ساله فلسطین . ویتنام . لبنان . کره .افریقا . ودیگر کشورها کدامش . جنایت علیه بشریت نبود .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
خب حق دارن. پول میدن بهشون بعد کم کاری هم میکنن. همین سازمان پیشنهاد ادامه پرواز های چین رو داد که امریکا مخالفت کرد.
آخرین اخبار