متخصص عصبی – عضلانی، از باید‌ها و نباید‌های فعالیت‌های ورزشی در ایام قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا ویروس گفت.

متخصص عضلانی: قرنطینه نباید باعث آسیب به سیستم اسکلتی شودعارف سعیدی، متخصص عصبی - عضلانی، در گفتگو با خبرنگار حوزه پزشکی ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در اهمیت حفظ سلامت سیستم اسکلتی بدن به ویژه در ایام قرنطینه، گفت: به علت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه شدن مردم در خانه، خصوصا سالمندان، خانم‌های خانه دار و بسیاری از کارمندان که مشغول انجام وظایف خود به صورت دورکاری هستند؛ کم تحرکی در جامعه به اوج رسیده است.

سعیدی افزود: همان طور که سلامتی جسم، ریه، سیستم گوارش، در مجموع سیستم داخلی بدن، سیستم مغز و اعصاب و دیگر بخش‌های بدن مهم است؛ سیستم اسکلتی-عضلانی هم به سلامتی نیاز دارد. حفظ و ارتقاء این بعد از سلامتی، مستلزم داشتن تحرک کافی و فعالیت مناسب است که در دوران قرنطینه دچار اختلال شده است.

سعیدی تصریح کرد: به همه و به طور جدی ورزش را توصیه می‌کنم. همه باید در منزل، با شدت کمتر و زمان بیشتر، با تجهیزاتی که در منزل فراهم است، ورزش کنند.

تجهیزاتی مانند تردمیل و دوچرخه ثابت می‌توانند انتخاب خوبی باشند. حتی از فضای حیاط منزل، پشت بام یا پارکینگ می‌توان برای فعالیت‌های فیزیکی استفاده کرد.

سعیدی ادامه داد: از ورزش‌های سبک، کششی و انعطافی استفاده کنند. همان ورزش‌های صبحگاهی که پیش از قرنطینه انجام می شد را ادامه دهند، اما مدت زمان بیشتری را صرف کنند.

سعیدی با تاکید بر لزوم ورزش برای سالمندان گفت: این توصیه‌ها برای قشر سالمند، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ ورزش برای سالمندان، حیاتی است. چرا که برای سیستم قلبی – عروقی و گردش خون موثر بوده و به ضعیف نشدن عضلات و مفاصل آن‌ها کمک می‌کند. با بالارفتن سن، ترشح مایعات مفاصل کمتر شده و مفاصل دچار خشکی می‌شوند؛ به خصوص در زمان صبحگاه این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد؛ لذا حتما لازم است که ورزش‌ها انجام شوند.

سعیدی با اشاره به لزوم ایجاد تعادل در ورزش‌ها اضافه کرد: ورزش‌ها نباید خیلی زیاد و یا خیلی کم، بلکه باید در حد توان باشد. بیش از حد زیاد، آسیب زا است و خیلی کم بودن هم، ورزش را بی اثر می‌کند.

سعیدی ورزش را برای خانم‌های خانه دار هم واجب دانست و گفت: نکته مهم دیگر این است که، خانم‌های خانه دار به خصوص خانم‌های باردار، باید حتما یک ورزش را به صورت منظم به ویژه پیاده روی را در برنامه داشته باشند. می‌توانند در منزل هم پیاده روی کنند. سعی کنند تحرک و فعالیت بیشتری داشته باشند و از استراحت‌های طولانی مدت بپرهیزند، چرا که برای سلامتی مضر است.

سعیدی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در هرگونه تجمعی گفت: پارک‌ها برای جلوگیری از تجمع، تعطیل شده اند؛ لذا توصیه می‌کنم تا جایی که امکان دارد از پیاده روی در معابر و پیاده رو‌ها هم اجتناب کنند. اگر امکان پیاده روی در منزل به هیچ وجه وجود ندارد، تا حد امکان این کار را به ساعات پایانی شب و در مکان‌های خلوت، موکول کنند. تا حد امکان از پشت بام منازل یا حیاط برای پیاده روی، استفاده کنند، تا هم اثرات مثبت خود را برای سیستم اسکلتی، قلب و عروق، تنفسی و داخلی داشته باشد و هم در معرض خطر ویروس کرونا قرار نگیرند.

سعیدی به اثرات مثبت تمرین‌های تنفسی و نقش موثر آن در کاهش آسیب‌های بیماری‌هایی مانند کرونا، تاکید کرد و گفت: نکته مهم دیگر، توجه به تمرینات تنفسی است. افراد سالم باید سعی کنند تمرینات تنفسی را به خوبی انجام دهند تا ظرفیت و حجم ریوی و تنفسی شان بالا رود. این کار باعث می‌شود، در صورت ابتلا، بهبودی سریع‌تر حاصل شود. حجم کم ریه، در هنگام بستری در بیمارستان، می‌تواند دردسر ساز باشد. به همین جهت توصیه می‌کنم هر روز ۵ الی ده بار، تنفس عمیق، حبس نفس به مدت ۳ الی ۴ ثانیه و در نهایت بازدم‌های آرام آرام را در برنامه خود داشته باشند. این کار باعث افزایش ظرفیت و حجم تنفسی می‌شود.


بیشتر بخوانید : خلیلیان: هیچکس نمی‌تواند زمان از سرگیری فعالیت‌های ورزشی را مشخص کند/ باشگاه‌هایی که تمرین کنند، پلمب و جریمه می‌شوند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار