سرانجام پس از هفته‌ها رقابت و زورآزمایی، سناتور برنی سندرز از نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حمایت کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام پس از هفته‌ها رقابت و زورآزمایی، سناتور برنی سندرز از نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حمایت کرد. این سناتور ایالت ورمونت که تا چند روز پیش با معاون رئیس جمهور سابق آمریکا بر سر کسب عنوان نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری رقابت داشت، در گفت و گوی ویدئویی خطاب به بایدن گفت: «من امروز از تمامی آمریکایی ها، دموکرات ها، افراد مستقل و بسیاری از جمهوری خواهان می‌خواهم که در این مبارزه در کنار هم جمع شوند و از نامزدی شما همانند من حمایت کنند تا از این موضوع مطمئن شویم که فردی را که من معتقدم خطرناک‌ترین رئیس جمهور در تاریخ معاصر این کشور است، شکست دهیم». بایدن نیز پس از این سخنان، عکس دو نفره خود با سندرز را در شبکه توئیتر منتشر کرد و زیر آن نوشت: «اتحاد». دموکرات‌ها امیدوارند با اعلام حمایت سندرز از بایدن، به اختلافات داخلی میان جناح‌های سیاسی پایان دهند و تمام انرژی خود را بر مبارزه با ترامپ در رقابت‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری متمرکز کنند. در ماه‌های اخیر، دو جناح مرکزگرا به نمایندگی بایدن و ترقی خواه به نمایندگی سندرز، حملات تندی را متوجه یکدیگر کرده بودند. مرکزگرایان، سندرز را فردی چپ گرا و رادیکال می‌خواندند که قصد دارد ارزش‌های آمریکایی از جمله مالکیت خصوصی را از بین ببرد. در مقابل، ترقی خواهان، بایدن را فردی وابسته به اولیگارشی مالی حاکم بر آمریکا می‌خواندند که در تلاش است حقوق کارگران و افراد ضعیف جامعه را پایمال کند.

ادامه این تنش تا زمان پایان انتخابات مقدماتی و برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات می‌توانست لطمه سنگینی به موقعیت این حزب در برابر جمهوری خواهان وارد کند، به همین دلیل در نهایت با وساطت چهره‌های بانفوذ حزب دموکرات از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، این اختلافات کنار گذاشته شد. با این حال، صرف اتحاد میان دو جناح اصلی حزب دموکرات به منزله پیروزی قطعی در انتخابات ماه نوامبر نخواهد بود. البته هم اکنون به دلیل سوءمدیریت دولت ترامپ در مواجهه با بحران ویرانگر ویروس کرونا، موقعیت رئیس جمهوری آمریکا برای پیروزی مجدد در انتخابات تضعیف شده است. اما دموکرات‌ها بدون راه انداختن یک کمپین موفق انتخاباتی شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ندارند. هم اکنون برآورد دقیقی از حمایت حامیان گسترده سندرز از بایدن در دست نیست.

چه بسا گروه زیادی از حامیان سندرز، به ویژه در میان جوانان و طیف‌های لیبرال تر، از اعمال نفوذ سران حزب به نفع بایدن سرخورده شوند و از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر انصراف دهند. حتی ممکن است تعدادی از آنان نیز در نهایت به نفع جمهوری خواهان رای دهند. از سوی دیگر، بایدن با مشکلات دیگری مواجه است از جمله این که وی به عنوان معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، مسئول وقوع برخی نابه سامانی‌ها و کم کاری‌ها در دولت سابق است. همچنین در رسانه ها، به مشکلات جسمانی بایدن و حواس پرتی وی اشاره شده است که می‌تواند در طول برنامه‌های بسیار فشرده انتخاباتی برای دموکرات‌ها دردسرساز شود. ضمن این که تاب آوری بایدن در برابر شیوه‌های تهاجمی و پرخاشگرایانه دونالد ترامپ در مناظرات تلویزیونی نیز محل تردید جدی است. به هر حال، اتحادی که سندرز و بایدن در داخل حزب دموکرات شکل داده اند، برای به ثمر نشستن باید از مانع بزرگی عبور کند و آن نیز شکست رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات پیش رو است.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار