رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی این استان با به کارگیری دو استراتژی افزایش بهره وری و جایگزینی واردات دنبال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی با کشاورزی دانش بنیان، محقق می‌شود و دانش امروز ما تکافوی این موضوع است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پارسال، بیان کرد: به منظور تأمین امنیت غذایی و بهبود وضعیت بخش کشاورزی با برنامه ریزی و استراتژی محور اقدام شد و سه رکن هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت کشاورزان به عنوان ذی نفعان اصلی در دستور کار قرار گرفت.

قاسمی با تکیه بر دانش و افزایش بهره وری در منابع تولید، با وجود مشکلات، چالش‌ها، کمبود‌ها و تحریم‌ها، استان فارس همچنان سهم ۱۰ درصدی از تولیدات کشاورزی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، افزایش عملکرد در واحد سطح را از اهداف کلان این سازمان برشمرد و افزود: تنوع بخشی به بذر و تأمین بذر گواهی شده مناسب از جمله اقدامات در این رابطه بود به صورتی که ۵۴ هزار تن بذر گواهی شده گندم از ارقام متنوع که غالباً مقاوم به خشکی یا آفات و بیماری‌ها هستند تولید شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

او از تسطیح لیرزی، تجهیز و نوسازی اراضی و استفاده از فن‌آوری‌های جدید مکانیزه در حوزه کشاورزی به منظور افزایش بهره وری در واحد سطح نیز سخن گفت و تصریح کرد: در سال گذشته با هدف توسعه مکانیزاسیون در زیربخش‌های زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان، اموردام و منابع طبیعی ۱،۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون و ۲،۷۵۰ میلیون ریال اعتبارات یارانه‌ای بلاعوض در استان فارس پرداخت شد.

قاسمی افزود: استان فارس همچنان بر سکوی اول اجرای آبیاری تحت فشار در کشور قرار دارد و اراضی این استان به سیستم‌ها و سامانه‌های آبیاری نوین از جمله آبیاری قطره‌ای، آبیاری تیپ و آبیاری بارانی مناسب مجهز شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به نقش این سازمان در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی، گفت: در همین رابطه استان فارس با تعداد ۸۰ واحد جدید به بهره برداری رسیده صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی در سالی که گذشت از رتبه چهارم به رتبه دوم کشور ارتقا یافت.

او با اشاره به اینکه این اتفاق باعث شد که بیش از ۱۷ درصد ظرفیت فرآوری طی ۴۱ سال اخیر فقط در سال ۹۸ رقم زده شود، افزود: اشتغال ایجاد شده از واحد‌های جدید ۱۲۸۵ نفر است.

قاسمی بیان کرد: کل واحد‌های به تولید رسیده در استان فارس با مجوز جهاد کشاورزی ۷۷۴ واحد است که با جذب ماده خام بالغ بر چهار میلیون و ۸۱۰ هزارتن فعالیت می‌کنند.

او افزایش ظرفیت سردخانه‌های استان فارس را ازگام‌های موفق در بهبود قیمت محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: در حال حاضر سردخانه‌های استان فارس ظرفیت نگهداری ۴۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی دارد و با توجه به اینکه فارس یک استان باغی است در صورت افزایش این ظرفیت تا ۸۰۰ هزارتن نیز تولیدات ما جوابگو خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تعیین تکلیف بدهی‌های معوق کشاورزان و پرداخت جرایم و دیرکرد این بدهی‌ها توسط دولت را از دیگر اقدامات در بهبود وضعیت کشاورزان دانست و تصریح کرد: استان فارس در این زمینه دارای مقام اول در کشور است.

او در ارتباط با همکاری بهره برداران بخش کشاورزی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نیز سخن گفت و افزود: تراکتورداران در اکثر شهرستان‌های استان فارس در امر گندزدایی و ضدعفونی معابر مشارکت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه تولید تعطیل بردار نیست از این رو برای حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا؛ تمهیداتی به منظور ارائه خدمات به صورت غیرحضوری به بهره برداران بخش کشاورزی اندیشیده شده است، تصریح کرد: مراجعین می‌توانند درخواست‌های خود را از طریق پیام رسان‌ها به شماره تماس ۰۹۰۱۸۳۹۷۲۶۹ ارسال کنند.
قاسمی افزود: با راه اندازی شبکه درون سازمانی، درخواست‌های ذی نفعان جهاد کشاورزی در اسرع وقت و حداکثر تا ۲۴ ساعت بررسی و نتیجه به آنان اعلام خواهد شد.

او گفت: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نیز با همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌ها، موظف به ایجاد «شبکه و سامانه غیرحضوری» شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه خدمات الکترونیک این سازمان از قبل وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، ادامه داد: تا اعلام رفع بحران از سوی وزارت بهداشت و درمان، فعالیت «شبکه و سامانه غیرحضوری» این سازمان نیز ادامه دارد، از این رو هم استانی‌ها به منظور حفظ سلامت خود و دیگران حتی الامکان از مراجعه حضوری خودداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار