مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: امسال در مساحتی بالغ بر هزار و ۵۳۰ هکتار از عرصه‌های کشاورزی مشهد به کشت کلزا اختصاص پیدا کرد که ۲۰ درصد از کشت کلزای استان را شامل شده است.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با بیان اینکه مشهد رتبه نخست کشت کلزا در استان را دارد، گفت: در مقایسه با سال قبل بیشتر از ۳ برابر سطح کشت کلزا افزایش یافته که نتیجه فعالیت‌های ترویجی و تعامل با کشاورزان است.

او افزود: روغن کلزا از ارزشمند‌ترین فرآورده‌های روغنی محسوب شده و نیاز کشور به روغن مایع از طریق کشت این محصول تا حدی مرتفع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه تاکنون خواستگاه کشت کلزا در ایران، شمال کشور بوده، ادامه داد: رطوبت بالای سرزمین‌های شمال کشور افزایش یافته که احتمال کپک زدگی را بیشتر می‌کند لذا در مقابل اقلیم خاص خراسان رضوی باعث افزایش کیفیت محصول می‌شود.

طهماسبی زاده با اشاره به اینکه کم آب طلب بودن این محصول در کنار شرایط اقلیمی مشهد و تداوم دوره خشکسالی از مزایای کشت کلزا است، بیان کرد: غنای خاک و امکان بهره مندی از شیوه کشت تناوبی، گام برداشتن به سمت تحقق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش به منظور ارتقاء امنیت غذایی و عدم نیاز به تامین واردات روغن و دانه‌های روغنی، وجود کارخانجات روغن گیری در مشهد و نیشابور از جمله نکات مهم برای توجه به توسعه کشت این محصول می‌باشد.

او تصریح کرد: از اهرم‌های تشویقی برای کشت کلزا می‌توان اختصاص وام‌های سرمایه در گردش و اعطای سهمیه سوخت اضافی و البته مشاوره‌های فنی به طور ویژه و خاص را برشمرد که باید بیشتر شود.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.