رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری، از انجام ۴ هزار و ۸۷۶ زایمان طبیعی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ۴ هزار و ۸۵۲ مادر باردار در این بیمارستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد آفرید رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: ۴ هزار و ۸۷۶ زایمان طبیعی و کلاس‌های آموزشی برای ۴ هزار و ۸۵۲ مادر باردار به منظور ترویج زایمان طبیعی در این بیمارستان، در سال ۹۸ انجام شده است.

او ادامه داد: بیمارستان مادر و کودک شوشتری با برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه مادران باردار و ایجاد امکانات رفاهی و آگاهی از فواید زایمان طبیعی و عوارض ناشی از زایمان به روش سزارین، در گسترش و ترویج فرهنگ انجام زایمان طبیعی گام برمی دارد.

آفرید با بیان اینکه بیمارستان مادر و کودک شوشتری در سال ۱۳۴۱ از سوی مرحوم «محمدصادق شوشتری» به عنوان زایشگاه ساخته شده و پس از آن در حوزه مسمومیت‌ها نیز فعالیت داشته است، افزود: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ابلاغ سیاست‌های جمعیتی و در راستای طرح تحول نظام سلامت و ایجاد بسته ترویج زایمان طبیعی، بیمارستان مادر و کودک شوشتری مورد بازسازی قرار گرفت و در سال ۹۴ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت افتتاح شد.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری ادامه داد: این بیمارستان تنها مرکزی است که در آن به صورت مداوم و مستمر از روش‌های کاهش درد برای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی و بارداری بعدی انجام می‌شود که مصداق آن دستیابی به شاخص‌های سزارین و کسب جایگاه قابل توجهی در سطح ملی است.

آفرید بیان کرد: بیمارستان مادر و کودک شوشتری با ۶۴ تخت فعال به منظور ترویج زایمان طبیعی، با امکاناتی از جمله اتاق‌های LDR با فضایی خصوصی برای زایمان هر مادر، زایمان در آب، انجام زایمان فیزیولوژیک و بدون مداخله توانسته است با به کارگیری روش‌های نوین زایمان، رضایتمندی بسیاری از مادران را جلب کند.

او از انجام یک هزار و ۸۹۳ زایمان به صورت سزارین در این مرکز خبر داد و گفت: در این بیمارستان، در صورتی زایمان به روش سزارین انجام می‌شود که مادر در حاملگی قبلی سزارین شده باشد و یا با تشخیص پزشک زایمان طبیعی برای مادر باردار یا نوزادش خطر داشته باشد.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری با بیان اینکه طبق نظرسنجی در بین بیماران و همراهان، میزان رضایتمندی بیش از ۹۰درصد است که همچنان برای ارتقای آن تلاش مستمر ادامه دارد، افزود: بخش‌های کلینیکی بیمارستان مادر و کودک شوشتری شامل بلوک زایمان، بستری زنان، زایمان فیزیولوژیک، اورژانس، اتاق عمل و نوزادان است و همچنین واحد‌های پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه، داروخانه، شنوایی سنجی، رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی، واکسیناسیون و غربالگری نوزادان است؛ بخش اورژانس این مرکز نیز به طور شبانه روزی به عموم مراجعان ارائه خدمت می‌کند.

آفرید با بیان اینکه درمانگاه بیمارستان مادر و کودک شوشتری پذیرای عموم مراجعان است و تنها مختص مادران باردار و نوزادان نیست، اظهار کرد: این درمانگاه در دو نوبت صبح و عصر با دارا بودن متخصصانی در رشته‌های داخلی، زنان، اطفال، بیهوشی، طب سنتی، به بیش از ۳ هزار مراجعه کننده در هر ماه، خدمات ارایه می‌دهد.

او برگزاری کلاس‌های آمادگی مادران باردار در ۸ جلسه به طور مداوم، ویژه مادران باردار و به صورت رایگان را از دیگر خدمات این بیمارستان برشمرد و گفت: از جمله محور‌های آموزشی به مادران باردار، تغییرات آناتومیک و فیزیولوژیک دوران بارداری، شکایات شایع مادران باردار، اهمیت مراقبت‌های دوران بارداری، بهداشت فردی، رشد و تکامل جنین، بهداشت روان، تغذیه دوران بارداری و آموزش‌های مرتبط دیگر است.

رئیس بیمارستان مادر و کودک شوشتری افزود: در این کلاس‌ها مادران با استفاده از تمرین‌های کششی، تکنیک‌های تنفسی، تن آرامی، تجسم خلاق و روش‌های کاهش درد، آمادگی لازم برای زایمان طبیعی را کسب می‌کنند.

آفرید با اشاره به نقش موثر همسران در همراهی و همدلی با مادران، اضافه کرد: پدران نیز در کلاس‌های آمادگی بارداری در کنار همسران مراقبت‌های پیش از زایمان، کمک شیردهی مادر، مراقبت از نوزادان، نقش پدر شدن را آموزش می‌بینند.

او افزود: با توجه به اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر در رشد و تکامل نوزاد، در این مرکز نوزادان بلافاصله پس از تولد در اتاق زایمان و اتاق عمل تماس پوست با پوست مادر را تجربه می‌کنند، تغذیه انحصاری با شیر مادر نیز در کلاس‌های آمادگی مادران و در طول بستری در بیمارستان به طور مطلوب آموزش داده می‌شود.

آفرید در خصوص توانمندسازی کارکنان بیمارستان گفت: در این رابطه کارگاه و کلاس‌های آموزشی در خصوص روش‌های کاهش درد زایمان، شیر مادر، احیای نوزاد و بزرگسال به صورت مستمر برگزار می‌شود.

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری بیان کرد: این مرکز توانست در حوزه تحول اداری، پوشش، رعایت قانون انطباق در استان حائز مقام شود و همچنین عنوان بیمارستان برتر در ترویج زایمان طبیعی در کشور در سال ۹۷ را نیز به خود اختصاص دهد که این موفقیت ها، مرهون تلاش و کوشش مسئولان و کارکنان این بیمارستان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.