یک شرکت داخلی موفق به تولید فیلتر گاز طبیعی خشک شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آب متداولترین و نامناسب­ترین ناخالصی موجود در گاز است. حضور آب در جریان گاز سبب بروز برخی مشکلات در عملیات مربوط به تولید می‌­شود. بسته به دما و فشار موجود در تأسیسات، آب ممکن است به مایع تبدیل شده و منجر به تشکیل هیدرات­ها، ترکیبات جامد یا در صورت حضور سازنده­ای اسیدی در گاز، منجر به خوردگی شدید شود.

تشکیل هیدرات چه در فرایند و چه در حمل و نقل و انتقال صورت گیرد، باعث گرفتگی در شیر‌ها و مسیر خطوط لوله ارتباطی گاز شده و سبب از کار اندازی و خرابی دستگاه­های ارزشمند می‌­شود؛بنابراین جداسازی آب از گاز، فرایندی ضروری به شمار می­‌رود.

 نانوفلیتری که قابلیت جداسازی ذرات جامد را از گاز سیال عبوری دارند

یک شرکت دانش بنیان, در کنار تولید فیلتر هوای لوکوموتیو، فیلتر هوای کمپرسور و فیلتر هوای ورودی توربین که حاوی نانوالیاف هستند، اقدام به تولید فیلتر گاز طبیعی خشک کرده است.

این شرکت داخلی موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون ذرات جامد از گاز طبیعی خشک (فیلتر گاز خشک) شده است. این نوع فیلتر‌ها در خطوط انتقال گاز و واحد‌های فیلتراسیون ایستگاه‌های گاز استفاده می‌شوند که قابلیت جداسازی ذرات جامد از سیال گاز عبوری را دارند. این نوع فیلتر‌ها در پایش ذرات با ابعاد مختلف با کلاس‌های کاری ۱۵۰ الی ۶۰۰ توسط شرکت آزاد فیلتر تولید می‌شوند.

اجزا به کار رفته در این نوع فیلتر‌ها از جنس پلی‌پروپیلن، پلی‌استر و سلولز بوده و در ساختار این فیلتر‌ها از لایه‌های توری پشتیبان به منظور بالا بردن مقاومت بدنه فیلتر در فشار‌های بالای گاز استفاده شده است. فیلتر‌های تولیدی این شرکت با گارد داخلی Spiral تولید می‌شوند که باعث بالا بردن مقاومت گارد داخلی در برابر فشار می‌شود.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا سبب تعطیلی بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های زمین شد


علاوه‌براین، آزاد فیلتر انواع مختلف فیلتر‌ها نظیر فیلتر‌های هوای لوکوموتیو، فیلتر هوای کمپرسور و فیلتر هوای ورودی توربین را تولید و به بازار عرضه می‌کند. برای ساخت این نانوفیلترها، از کاغذ‌های سلولزی ویژه‌ای استفاده می‌شود که روی آن‌ها الیاف پلیمری سنتزی قرار داده شده و در ادامه نانوالیاف به این محصول اضافه می‌شود.

فناوری تولید نانوالیاف نیز توسط شرکت فناوران نانومقیاس ارائه شده است. این شرکت فناوری تولید نانوالیاف را به همراه تجهیزات مرتبط برای تولید انواع مختلف نانوالیاف برای مصارف در صنایع مختلف در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهد. از ویژگی‌های جالب توجه این فیلتر‌ها می‌توان به افت فشار پایین، راندمان بالا، طول عمر بیشتر و دبی بیشتر نسبت به فیلتر‌های بدون پوشش نانو اشاره کرد.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید: فیلتر‌های نانویی به دلیل استفاده از موادنانوساختار امکان تصفیه هوا با کارایی بالا را دارا هستند. از این رو ما فیلتر‌هایی برای استفاده در بخش نیروگاهی تولید کرده و نیروگاه‌های متعددی در کشور از این فیلتر‌ها استفاده کردند.

به گفته مدیرعامل این شرکت، این شرکت آزمایشگاه اندازه‌گیری نانوذرات را راه‌اندازی کرده که در آن امکان اندازه‌گیری ذرات نانومتری وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار