معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی از راه اندازی سیستم نگهداری و پرورش موش های SPF در این موسسه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، دکتر علی آمقی رودسری، معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اهمیت انجام تست‌های تضمین کیفیت موسسه بر روی واکسن‌های تولیدی گفت: به طور معمول واکسن‌ها بر روی حیوانات آزمایشگاهی مورد سنجش قرار می‌گیرند که یکی از پرمصرف‌ترین حیواناتی که در پروسه کنترل کیفیت واکسن‌ها استفاده می‌شود، موش‌های آزمایشگاهی از سویه‌ها و نژاد‌های مختلف است.

دکتر آمقی رودسری با اشاره به اینکه قدمت بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی در موسسه رازی به حدود ۷۵ سال پیش باز می‌گردد، افزود: از آن زمان تاکنون این بخش در موسسه رازی به عنوان خدمات رسان به سایر بخش‌های تولید کننده مطرح بوده و پایه‌ای برای کنترل صحیح واکسن‌های موسسه محسوب می‌شود.

او گفت: با توجه به اهمیت این مسئله و با در نظر داشتن استاندارد‌های روز دنیا در بحث کنترل واکسن و دارو‌های جدید تاکید شده که باید از حیواناتی استفاده شود که به صورت پیش فرض عاری از یک سری عوامل بیماری زا باشند که در همین راستا ماموریت جدیدی به دکتر نوید داداش پور دواچی به عنوان رئیس این بخش از نیمه دوم سال ۹۸ واگذار شد تا تغییری در سیستم پرورش ایجاد شود و به تکنولوژی تولید و پرورش حیوانات SPF به ویژه موش SPF دست یابیم.

معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی با بیان اینکه دستگاه‌های مذکور که برای پرورش و نگهداری حیوانات هستند، سال‌های پیش در موسسه خریداری شده، اما عملیاتی نشده بود، افزود: در مرحله نخست راه اندازی آزمون‌های کیفی بر روی دستگاه انجام شد تا از سلامت دستگاه اطمینان حاصل کنیم و پس از انجام تست‌ها واجرای پاره‌ای از اصلاحات مورد نیاز در خصوص استانداردسازی تولید حیوانات SPF، مبادرت به نگارش پروتکل بر اساس استاندارد‌های روز دنیا نمودیم.

دکتر آمقی با اشاره به اینکه در کنار خرید حیوانات SPF و پرورش آن ها، به تولید این حیوانات نیز مبادرت ورزیده شد که نتایج بسیار قابل توجهی را برای کشور در بردارد، گفت: در حال حاضر بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی این امکان را دارد که خدمات لازم در خصوص فروش حیوانات SPF را علاوه بر تامین نیاز داخلی موسسه برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی انجام دهد.

او افزود: نکته مهم آنکه با توجه به شرایطی که در سایر کشور‌ها از نظر استانداردسازی بخش حیوانات آزمایشگاهی وجود دارد، در راستای بهبود کیفیت تولیدات موسسه، رایزنی‌هایی با سازمان جهانی بهداشت انجام شده که تمام استاندارد‌های مرتبط با پرورش حیوانات آزمایشگاهی مطابق تاییدیه WHO و ICLAS انجام شود تا به زودی توانایی صادرات حیوانات را نیز داشته باشیم.

آمقی رودسری با اشاره به اینکه این یکی از ماموریت‌های واگذار شده به بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی بود و ماموریت بعدی که در راستای بهبود و ارتقا سیستم کنترل کیفی موسسه است، مرحله تولید حیوانات مدل است، گفت: با توجه به سال جهش تولیدکه توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده، در آینده‌ای نزدیک شاهد اخبار خوبی در این حوزه نیز خواهیم بود.

دکتر آمقی بازسازی کلونی قدیمی موسسه را از دیگر وظایف این بخش عنوان کرد و افزود: در این راستا نیز اقدامات لازم توسط ریاست بخش صورت گرفته و علاوه بر سویه‌های معمول سویه جدیدی از موش آزمایشگاهی به نام DBA۲ تهیه شده که در آینده‌ای نزدیک آماده ارائه خدمات به بخش تحقیقات موسسه و سایر مراکز و دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام / خ. م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.