رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر لزوم حضور حداکثری استادان در ارائه دروس الکترونیکی تاکید کرد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست مجازی (وبینار) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با محوریت بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا برگزار شد.

در این نشست نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی توجه به مسائل روحی و روانی دانشجویان درخصوص شیوع ویروس کرونا را ضروری دانست و اظهار کرد: سرور‌های دانشگاه به ۶۰۰۰ دانشجو خدمات ارائه می‌دهند و تا میزان ۱۶ ترابایت دروس را ذخیره می‌کنند. تاکنون تولید چندین فیلم توجیهی و آموزشی در خصوص مسایل شیوع کرونا توسط دانشکده روان شناسی انجام شده است.

اوتاکید کرد: حضور حداکثری استادان در ارائه دروس الکترونیکی لازم است.

 ارائه برخی دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا

مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز به تشکیل ستادی متشکل از روسای دانشگاه‌های استان درخصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد دروس به صورت برخط و برون‌خط ارائه شده است.

او خواستار ادامه ارائه برخی دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا و همچنین کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان درخصوص آموزش‌های مجازی و تولیدات‌شان شد.

 ضرورت توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها

نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان دیگر سخنران این نشست مجازی به عدم آمادگی دانشجویان و اساتید از نظر روحی و روانی برای حضور در دانشگاه اشاره کرد و اظهار کرد: ۹۰ درصد از دروس دانشگاه به صورت الکترونیکی ارائه شده است.

او بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: لازم است وزارت علوم ارزیابی جامعی درخصوص مزایا و معایب آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها انجام دهد.

رئیس دانشگاه زنجان گفت: استفاده از تجربیات دانشگاه‌های داخلی و خارجی در زمینه آموزش‌های مجازی، اصلاح آیین‌نامه‌ها درخصوص ارائه دروس به صورت الکترونیکی و ادامه ارائه دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا در دانشگاه‌ها لازم است.

 ایجاد انگیزه در استادان و دانشجویان برای استفاده از آموزش‌های مجازی

ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در ادامه این نشست گفت: با وجود داشتن سیستم آموزش مجازی از اولین دانشگاه‌هایی بودیم که به این روش اقدام کردیم؛ بنابراین لزوم پشتیبانی مستمر از سیستم نقش کلیدی در ارائه دروس دارد.

او با اشاره به اینکه حضور دانشجویان دکترا در آزمایشگاه‌ها با رعایت تمام مسائل ایمنی و بهداشتی انجام می‌شود، بر لزوم ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان برای استفاده از آموزش‌های مجازی و تفویض اختیارات و برداشتن محدودیت‌ها در ارائه دروس الکترونیکی تاکید کرد.

آموزش‌های مجازی؛ فرصتی مناسب برای تحقق دولت الکترونیک

در ادامه مولوی، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: آموزش‌های مجازی، فرصتی مناسب برای تحقق دولت الکترونیک است. در این مسیر باید وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، ارتباطات و آموزش و پرورش پیشقدم باشند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری افزود: آموزش الکترونیکی رابطه استاد و دانشجو را ۲۴ ساعته برقرار می‌کند.

مولوی، پیشنهاد کرد: بهتر است مدت دوره کارشناسی با توجه به ارائه آموزش‌های مجازی و ضرورت مستندسازی علمی یا توجه به ارائه دروس به صورت مجازی، به سه سال کاهش یابد.

الزام آمادگی روحی و روانی دانشجویان برای حضور در کلاس‌ها

 حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: حضور دانشجویان در دانشگاه نیازمند گواهی سلامت است که باید انجام شود؛ چراکه آمادگی روحی و روانی دانشجویان برای حضور در کلاس‌ها را الزامی است و توسعه زیر‌ساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها  ضرورت دارد.

تشکیل جلسه برای اساتید و توجیه آنان درخصوص لزوم ارائه دروس به صورت مجازی دیگر موردی بود که رئیس دانشگاه خوارزمی به آن اشاره کرد.

فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف بر لزوم عدم بازگشایی رستوران‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی تا پایان شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

ضرورت برنامه‌ریزی برای دفاع از پایان‌نامه‌ها به صورت غیرحضوری

کریمی، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان دیگر سخنران این نشست اظهار کرد: ۹۵ درصد کلاس‌ها به صورت برخط برگزار می‌شوند.

برنامه‌ریزی برای دفاع از پایان‌نامه‌ها به صورت غیرحضوری، اختصاص یک بسته اینترنتی ۱۰۰ گیگ سه ماهه به دانشجویان از محل درآمد‌های اختصاصی دانشگاه و برگزاری کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی در تابستان از دیگر مواردی بود که رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان به آن‌ها اشاره کرد.

لزوم برنامه‌ریزی برای حضور دانشجویان دکترا در آزمایشگاه‌ها

 نصیری، رئیس دانشگاه سمنان به تشکیل کلاس‌های ۵۷۰ استاد به صورت مجازی اشاره کرد و گفت: با فعالیت ۷ سرور تاکنون ۶ هزار کلاس درس مجازی ارائه شده است.

او تصریح کرد: کلاس‌های درس ضبط می‌شود و برای غایبین نیز ارائه می‌شوند.

نصیری برای پذیرش دانشجویان سایر استان‌ها در دوره بحران کرونا اعلام آمادگی کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای حضور دانشجویان دکترا در آزمایشگاه‌ها لازم است.

لزوم ارائه بسته‌های اینترنتی رایگان به دانشجویان

محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز بر لزوم توسعه و تقویت زیر ساخت‌های آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها و ارائه بسته‌های اینترنتی رایگان به دانشجویان تاکید کرد.

او گفت: امکان تهیه و در دسترس بودن سیستم‌های سخت افزاری برای همه دانشگاهیان ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار