عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ضرورت دارد تا دولت برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی برنامه‌ای منسجم‌تر را تدوین و اجرا کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی پازوکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: همان طور که شاهدیم، کشور‌های مختلف جهان، به تناسب شرایط اقتصادی و میزان آسیب وارده ناشی از شیوع این بیماری، حمایت‌های مختلف و عمدتا جامعی را از بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه گذاران خرد و کسب و کار‌های آسیب‌خورده به عمل آورده اند.

او تصریح کرد: از جمله این حمایت‌ها می‌توان به معافیت‌های مالیاتی، استمهال بدهی‌های بانکی اشاره کرد، در واقع دولت‌ها با حمایت‌های حقوقی، مادی و معنوی سعی دارند تا این بنگاه‌ها دچار ضرر و زیان کمتری شوند، حال اگر این واحد‌ها دچار بحران شوند و حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام نگیرد، قطعا این مسئله می‌تواند عوارض ناگواری را متوجه تولید ملی کند، به طوری که اگر تولید ملی کاهش پیدا کند، به تبع آن رفاه جامعه کاهش خواهد یافت و به دنبال آن جامعه متضرر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: شیوع ویروس کرونا تاثیرات زیادی بر بنگاه‌های اقتصادی و بازار داشته، چنان که تاکنون این ویروس ناخوانده فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و حمل و نقل را تحت الشعاع قرار داده است، البته ویروس کرونا نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهانی را نشانه رفته است. با این وجود، دولت باید اقداماتی موثرتر را اتخاذ کند چرا که تاثیرات بلندمدت این بیماری، می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصاد را به رکود و بحران دچار نماید.

پازوکی با بیان اینکه در شرایط فعلی هر کشوری که بتواند با رعایت نکات بهداشتی آسیب کمتری ببیند، قطعا به همان میزان کمتر از لحاظ اقتصادی دچار ضرر و زیان خواهد شد، افزود: اگر روند فعلی تداوم یابد، رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سنوات قبل، رو به کاهش خواهد بود. در واقع این مسئله یک پدیده جهانی است که امید می‌رود بشر بتواند با هوشمندی، درایت و سیاست‌های بخردانه بر این ویروس ناخوانده فائق آید.

او تصریح کرد:  بنگاه‌های اقتصادی در تمامی شرایط در کشور‌های توسعه یافته نیازمند حمایت هستند و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی یکی از وظایف حکومت‌ها به شمار می‌آید، اما آنچه که مسلم است حمایت تنها به کمک‌های مالی و مادی خلاصه نمی‌شود بلکه باید رشد تولید و توسعه بازار نیز مجدانه پیگیری گردد تا اثرات بلندمدت این بحران، مهار گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: به نظر می‌رسد دولت در این برهه، بیش از هر چیز باید به امر بهبود محیط کسب و کار همت بگمارد.
 
انتهای پیام// ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.