مصطفی الکاظمی با اجماع جریانات شیعه و حمایت جریانات اهل‌سنت و کُرد به‌عنوان نخست‌وزیر تشکیل کابینه معرفی شده، انتخابی که از سوی ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

نخست‌وزیر جدید عراق و مهمترین اولویت‌های دولت آیندهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز پنجشنبه سرانجام پس از یک ماه کش‌وقوس در فضای سیاسی عراق، عدنان الزرفی که با حرف و حدیث‌های بسیاری از سوی برهم صالح رئیس جمهور این کشور مأمور تشکیل کابینه شده بود، از این مسئولیت کناره گرفت تا مصطفی الکاظمی که مسئولیت سرویس اطلاعاتی عراق را به‌عهده داشت این مهم را اجرایی کند.

انتخاب الزرفی برای تشکیل کابینه پس از آن بود که توفیق علاوی پسرعموی ایاد علاوی با دیدن اقبال کم گروه‌های شیعه به خود، پیش از تشکیل نشست پارلمان استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده بود.

الزرفی با استفاده از موقعیت و شرایط موجود سیاسی در این کشور، اقدام به معرفی خود به برهم صالح کرد تا او را مأمور تشکیل کابینه کند، اتفاقی که کم‌سابقه بود و طی ۳۰ روز گذشته باعث تحرک در جریانات شیعه شد و سرانجام به این جمع‌بندی رسیدند که او نمی‌تواند عراق را از وضعیت موجود خارج کند.

مصطفی کاظمی کیست؟

«مصطفی عبداللطیف مشتت» معروف به مصطفی الکاظمی متولد ۱۹۶۷ میلادی در شهر بغداد است. او مدرک دیپلم خود را در بغداد به دست آورده و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به‌دنبال صدور حکم اعدام علیه او به‌دلیل وابستگی به حزب الدعوه اسلامی عراق، کشور را ترک کرد. او در دهه ۸۰ به حزب الدعوه اسلامی عراق پیوسته است.

وی در سال ۲۰۱۴ توانست مدرک کارشناسی رشته حقوق را از یکی دانشگاه‌های خصوصی در عراق دریافت کند. الکاظمی در طول دوران معارضه علیه رژیم صدام به‌عنوان یک خبرنگار معارض شناخته می‌شد.

کاظمی تاکنون چند کتاب به رشته تحریر درآورده است. وی بعد از ۲۰۰۳ وارد عراق شد و در سلیمانیه به کار رسانه‌ای خود ادامه داد و در همین برهه نیز رابطه خوبی با دو حزب بزرگ کردستان (دموکرات و اتحادیه میهنی) برقرار کرد.

او در ۲۰۰۷ با همکاری «برهم صالح» رئیس جمهوری کنونی عراق، نشریه‌ای به‌نام «الاسبوعیه» (هفته‌نامه) را منتشر کرد.

الکاظمی در ایام معارضه مدیرعامل بنیاد «الذاکرة العراقیه» بود که برای مستندسازی و بایگانی جنایات رژیم صدام تأسیس شد، بر همین اساس گفته می‌شود که او در زمینه تهیه اسناد به‌ویژه فیلم از قربانیان جنایات رژیم سابق تجربه زیادی دارد.

وی پس از مدتی مدیر بنیاد «الحوار الانسانی» (گفتمان بشری) شد که یک بنیاد مستقل برای حل اختلافات اجتماعی و فرهنگی و رواج گفتگو برای حل بحران‌ها به‌جای استفاده از خشونت است.

حیدر العبادی نخست وزیر وقت عراق او را در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان رئیس سازمان امنیت و اطلاعات عراق برگزید.

حامیان کاظمی چه گروه‌هایی هستند؟

پس از استعفای عبدالمهدی که در پایان سال گذشته میلادی انجام گرفت، جریان حکمت ملی عراق، کاظمی را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مناسب این پست معرفی کرد، اما در آن زمان اجماعی روی وی حاصل نشد و توفیق علاوی و سپس عدنان الزرفی کاندیدا شدند. اما پس از عدم توفیق این دو گزینه، مجدداً نام کاظمی مطرح شد و این بار اقبال عمومی در جریان‌های سیاسی عراق را نصیب خود کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، نخست وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار