حریرچی گفت: شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از کرونا در جهان بین فقرا بیشتر بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: در شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا در فقرا بیشتر است و در برخی ایالت‌های آمریکا نسبت مرگ و میر در سیاه پوستان بیشتر است و علت آن دسترسی کمتر به امکانات درمانی در اقشار ضعیف‌تر است. خانواده‌های با درآمد کمتر، روزمزدان و شاغلان بخش خصوصی در معرض از دست دادن شغل هستند اثرات اقتصادی کرونا بر اقشار ضعیف بسیار بیشتر از اغنیا است.

به کمک خیرین نیازمندیم

او ادامه داد: ایران در حال حاضر هم با تحریم و هم با کرونا مقابله می‌کند. به دنبال کاهش قیمت نفت نیاز به کمک به اقشار ضعیف از طرف خود مردم و خیرین داریم. کشور ما همزمان با تحریم‌ها و بیماری کرونا مبارزه می‌کند و دولت با تمام قوا به مبارزه با کرونا آمده است، اما به دلیل کاهش درآمد دولت و قیمت نفت، نیاز به کمک خیرین است.

حریرچی گفت: علت اصلی مرگ و میر ایرانیان، بیماری‌های قلبی عروقی سرطان و دیابت است. اخیرا مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی به علت بیماری‌های غیر از کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است و علت اصلی آن ترس از کرونا و بسته شدن مراکز خصوصی است. این موضوع باعث پیشرفت انواع بیماری‌ها و امکان کمتر موفقیت درمان در بعضی بیماری‌هاست؛ بنابراین مراکز دولتی و وابسته به نهاد‌های عمومی و اکثر مراکز خصوصی از این هفته و حداکثر اوایل هفته بعد فعالیت معمول خود را با رعایت مسائل حفاظتی انجام خواهند داد.

استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به کرونا ضروری است

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: دستورالعمل چگونگی فعالیت مطب‌ها دردوره همه‌گیری کرونا چهارشنبه ابلاغ شده و دستورالعمل جراحی نیز امروز ابلاغ خواهد شد. استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به کرونا و افراد مراقب ضروری است.

حریرچی درباره شلوغی حمل و نقل عمومی اظهار کرد: حمل و نقل عمومی ۲۶.۵ درصد عامل ابتلا به کرونا در کشور بوده است و مدارس به میزان ۱۱.۵ درصد و دانشگاه‌ها ۷ درصد عامل ابتلا به کرونا بودند. حمل و نقل عمومی می‌تواند منجر به آلودگی افراد شود به همین منظور شهرداری ها، کمک‌های خوبی داشته اند.

او ادامه داد: آنچه که از نظر تئوری در نظر گرفته شده تدابیر خوبی است، اما باید ببینیم این تمهیدات چقدر عملیاتی می‌شود و باید توجه داشت نمی‌توان مشاغل را بدون افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی بازگشایی کرد.

با بازگشایی مشاغل کم ریسک، خطر شغل مطرح نیست

معاون کل وزارت بهداشت گفت: امروز تهران با دو سوم ظرفیت باز بود؛ اگر از هفته‌های آینده مشاغل کم ریسک بازگشایی شود، خطر شغل دیگر مطرح نیست بلکه بار حمل و نقل و افراد در حال تردد نیز از نظر خطر آلودگی به ویروس کرونا هم حائز اهمیت است.

حریرچی درباره اینکه طرح فاصله‌گذاری هوشمند تا چه اندازه تضمین کننده سلامت مردم است، گفت: مبنای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، یکی از مبانی اصلی آن لحاظ ملاحظات اقتصادی و هم ملاحظات بیماری است. ما در ۲ جبهه اصلی می‌جنگیم؛ هم با تحریم‌ها و هم بیماری کرونا.

او افزود: اگر بازگشایی زودرس منجر به شروع بیماری و تعطیلی دوباره شود، اثر آن بر اقتصاد سهمگین خواهد بود. معیار اول ما در بازگشایی‌ها بهداشتی درمانی و این است که مردم از لحاظ درآمد به مشکل نخورند. طبق مصوبات ستاد، یکی از خصوصیات این فاصله‌گذاری هوشمند ارزیابی مکرر است.

حریرچی درباره استفاده از تله مدیسین اظهار کرد: پیش از این مقاومت زیادی درباره ارائه خدمات سلامت به صورت تله مدیسین وجود داشت؛ اکنون که مردم نگران هستند باید از این تکنولوژی‌ها و روش درمان در منزل استفاده کنیم.

او با بیان اینکه علم پزشکی آزمایش و رادیولوژی را تجویز کرده است، گفت: اکنون پزشکان و مجموعه‌های رادیولوژی و آزمایشگاهی به کمک فضای مجازی، تبادل اطلاعات می‌کنند. در اپیدمی مثل کرونا که تا مدتی مهمان است، تا ۱۸ ماه از شروع بیماری، افق روشنی برای تهیه واکسن و دارو وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: بازگشایی کسب‌وکارها باعث شیوع بیماری کرونا نمی‌شود؟


در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هیچ عجله‌ای نیست

معاون کل وزارت بهداشت درباره زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: همانطور که رییس جمهور محترم اعلام کردند، در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هیچ عجله‌ای نیست؛ اولویت بازگشایی کسب و کار‌ها و تولید است.

او افزود: هر اقدامی که انجام می‌شود، از حدود ۵ تا ۱۰ روز آینده میزان اطلاعات را می‌توانیم اندازه بگیریم؛ از حدود ۲ هفته تا ۲۰ روز بعد موارد بستری در بیمارستان و از یک ماه بعد موارد مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند. اکنون در فاز بهره برداری تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها از اسفند و تعطیلی نوروز هستیم و برای بازگشایی مدارس و دانشگاه عجله‌ای نداریم؛ زود است که برای مدارس و دانشگاه‌ها اظهار نظر کنیم.

خطرناک‌ترین افراد برای انتقال بیماری، جوانان هستند

حریرچی گفت: برخلاف مستندات قبلی طبق مطالعات کره جنوبی نشان داده شده جوانان هم مبتلا می‌شوند و دیگران را مبتلا می‌کنند. خطرناک‌ترین افراد برای انتقال بیماری، افراد جوان کم علامت و بدون علامت هستند. فرد مسن مبتلا می‌شود توان حرکت ندارد و در خانه یا بیمارستان باقی می‌ماند، اما طبق مطالعات جوان‌ها بیشتر از پیر‌ها مبتلا می‌شوند، اما بی علامت هستند و در جامعه تردد می‌کنند؛ به همین دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به خصوصیات این مراکز و ضرورت سفر و تراکم بالا‌ی دانشجو در خوابگاه‌ها و کلاس‌های دانش آموزی و دانشگاهی که یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اکنون در دستور کار نیست؛ضمن اینکه آموزش مجازی حجم زیادی از آموزش‌ها را به عهده گرفته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: حدود ۱۴ میلیون دانشجو و ۴ میلیون دانش آموز داریم که با معلمان نزدیک به یک چهارم جمعیت هستند به همین دلیل عجله برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نداریم چرا که جمعیت زیادی از کشور را تشکیل می‌دهند.

وزارت بهداشت درخصوص اشتغال و میزان حقوق، دخالتی ندارد

حریرچی درباره اینکه نظام پرستاری اعلام کرده است که تعدادی پرستار در بخش خصوصی اخراج شدند، گفت: در همه دنیا بخش خصوصی تابع مقررات خود بوده و در مورد این موضوعات قانون کار حاکم است و حتما درمورد به کار گیری و عدم به کار گیری و بیمه بیکاری قاعدتا وزارت رفاه و کار در این زمینه اقدام خواهند کرد.

او ادامه داد: نقش اصلی وزارت بهداشت، نظارت بر اقدامات بهداشتی و درمانی است و در مورد اشتغال و میزان حقوق وزارت بهداشت دخالتی ندارد. درخواست و توصیه ما این است که سال‌ها کادر پرستاری و پیراپزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی کار کردند و هیچ‌یک از این عزیزان سهام‌دار نبودند و فقط حقوق‌بگیر بودند. انتظار داریم متولیان بیمارستان‌های خصوصی در شرایط سختی مثل بحران کرونا با کادر بیمارستان‌ها مدارا کنند و عدم به کارگیری و پایان کار را به صفر برسانیم.

توان تولید داخلی تست‌های سرولوژیک، وجود دارد

حریرچی درباره تست‌های سرولوژیک و رپید تست‌ها اظهار کرد: خوشبختانه توان تولید داخلی تست‌های سرولوژیک با تکنولوژی الایزا وجود دارد، اما دقت تست الایزا بیشتر است، البته همه این‌ها باید در کشور بررسی شود و زمانی که این تست‌ها تاییده‌های لازم را اخذ کردند، استفاده از عموم توصیه می‌شود.

او ادامه داد: میزان استفاده به نحوه سیاست‌گذاری ما و میزان شیوع ابتلا در جامعه دارد. یک هدف این است که ما با استفاده از این تست‌ها بدانیم در جامعه شیوع بیماری چقدر است و حساسیت و دقت آن بالاتر از تست‌های PCR است، تست‌های PCR زمانی مثبت می‌شوند که ویروس در بدن فرد فعال و فرد علامت‌دار باشد و معمولا این تست‌های ویروسی، دقت نسبتا کمی دارند. تست‌های PCR در بار اول ۳۰ درصد حساسیت تشخیصی دارند و در دو نمونه گیری این حساسیت به ۶۰ درصد می‌رسد و علت آن سختی نمونه گیری از بینی و حلق است.

حریرچی درباره طرح ترافیک در تهران اظهار کرد: به دلیل اینکه میزان تقاضا برای حمل و نقل عمومی کم بود عزیزان ما به این نتیجه رسیدند بار روی حمل و نقل عمومی کمتر شود؛ بنابراین طرح ترافیک برداشته شد چرا که حمل و نقل عمومی در ماشین با ۲ نفر یا یک نفر ایمن‌تر است، اما به دلیل بازگشت مشاغل و به دلیل پیش بینی ترافیک تصمیم گیری بر این شد زمان طرح ترافیک بعد از شروع کار باشد و امکان خروج را برای کارمندان در بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ مجاز کردند که کمی پیچیده است. در تلاشیم که میزان خطر را به حداقل برسانیم.

نزولی شدن به معنی صفر شدن موارد جدید نیست

او با اشاره به روند نزولی ابتلابه کرونا در ایران گفت: باید توجه داشت که نزولی شدن به معنی صفر شدن موارد جدید نیست؛ در ۱۰ روز گذشته با وجود اینکه روند نزولی داشتیم، اما تعداد موارد ابتلا بیشتر شده است، اما در روند نزولی نسبت به قبل تعداد بستری کمتر می‌شود و تعداد بهبودیافتگان افزایش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانیدضعیت کرونا در تهران نگران کننده است


تهران و شهرستان‌های تابع، پاشنه آشیل کرونا در کشور

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه تهران و شهرستان‌های تابع می‌توانند پاشنه آشیل کرونا در کشور باشند، گفت: به دلیل رفت و آمد‌ها با شهرستان‌های مختلف، تهران می‌تواند پاشنه آشیل کرونا باشد. یک و میلیون و ۲۰۰ هزار تردد با شهرستان‌های اطراف و حاشیه‌های تهران و شهرهای اطراف داریم. به دلیل تعداد جمعیت در واحد سطح و زندگی آپارتمانی درباره تهران نگران هستیم چرا که تهران می‌تواند کانون آلودگی باشد و به همین دلیل بازگشایی‌ها در تهران با احتیاط‌های بیشتری است.

حریرچی با اشاره به ثبت نام مشاغل و اصناف در سامانه سلامت وزارت بهداشت گفت: ۳۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر از مشاغل مختلف در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت نام و پروتکل‌های بهداشت مورد نیاز خود را دریافت کردند. برا‌ی ۱۲ هزار نوع شغل ۹۸ پروتکل تدوین کرده ایم و مشاغل و اصناف باید بر اساس این پروتکل‌ها عمل کنند و مردم موارد تخلف را از طریق سامانه SAJAM اعلام کنند.

معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال صعودی شدن روند ابتلا اظهار کرد: پایان اردیبهشت پیش بینی روند صعودی را نداریم مگر اینکه یک اتفاق غیرمحتملی رخ داد. باید توجه داشت که ما در کارخانجات تولیدی مثل غذا و دارو تعطیلی نداشتیم و برخی تعطیلات عید نوروز را به کرونا نسبت دادند و در ایام نوروز کارخانجات غذایی و دارویی تعطیل می‌شدند، اما امسال این گونه نبود و سلامت مردم برای ما مهم است و اگر صرف اقتصاد را هم در نظر بگیریم باید در بازگشایی مشاغل محتاط باشیم.

حریرچی توصیه کرد: ماسک N۹۵ فقط در مواردی که افراد با بیماران مبتلای شدید برخورد دارند توصیه می‌شود. حتی بعضی از منابعی که توصیه می‌کنند، ماسک N۹۵ را برای افرادی که با بیماران کرونایی بستری معمولی هم درگیر هستند توصیه نمی‌کنند؛ لذا ماسک N۹۵ در سطح شهر اصلا مورد استفاده ندارد.


بیشتر بخوانید: عدم رعایت شیوه‌نامه‌های اصناف از فردا موجب پلمب می‌شود


منحنی ابتلا و مرگ و میر در اکثر استان‌های کشور نزولی شده است

او گفت: از همان ابتدا شیوع کرونا ما در وزارت بهداشت براساس سناریو‌های مختلف، عدم اقدام، اقدامات ضعیف، متوسط و بسیار شدید پیش‌بینی شد خوشبختانه در اکثر استان‌های کشور ما منحنی ابتلا و مرگ و میر نزولی شده است، گرچه در بعضی استان‌ها افزایش شیوع داریم که شدید نیست.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: پیش‌بینی‌ها این بود که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، بیماری روندی کاهشی داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که بیماری صفر شود و این به مسائل مختلف بستگی دارد. در چین هم نصف موارد در ووهان بوده و نصف موارد دیگر در سایر شهر‌ها بوده است که توانستند با روش‌های غربالگری بیماری را کنترل کنند.

حریرچی درباره اینکه برخی پروتکل‌ها در عمل اجرایی نمی‌شود و این موجب نگرانی است، گفت: برآورد ما در هفته گذشته این بود که ترافیک ۷۰ درصد حمل و نقل شهری در تهران نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اما تعداد زیادی از مردم  درآمد آن‌ها وابسته به کار روزانه است و دولت نمی‌تواند فقط به نظرات کسانی که درآمد ثابت دارند، توجه کند. خانواده‌ای که درآمد آن پایین است از لحاظ تغذیه هم نیاز به منابع دارد؛ ما باید اقتصاد و بهداشت و درمان را با هم در نظر داشته باشیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار