میرزابیگی گفت: سالیانه ۵ هزار پرستار بازنشسته می‌شوند و کمبود نیروی پرستاری در دوران شیوع کرونا بسیار پررنگ شد.

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  آخرین وضعیت پرستاران با توجه به شیوع کرونا در کشو اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا با  بحث عمده کمبود نیرو مواجه بودیم و کمبود نیروی پرستاری در این ایام بسیار پررنگ شد. سالیانه بین ۴ الی ۵ هزار پرستار در کشور  بازنشسته می‌شدند در صورتی که در این مدت هیچ استخدامی صورت نمی‌گرفت و از طرفی حدود ۴ هزار تخت بیمارستانی در این بازه زمانی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی  اضافه شده است.

او  ادامه داد: براساس حداقل استاندارد‌هایی که برای کشورمان تعریف کرده ایم باید دو و نیم نفر از گروه پرستاری در ۲۴ ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی مشغول به ارائه خدمت  باشد و این استاندارد بسیار کمتر از دنیا است. اما در طول این مدت نه تنها پرستاری به کادر پرستاران اضافه نشد بلکه با   خروج حدود ۵ هزار نفر از کادر پرستاری و اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی بار سنگین و مضاعفی بر دوش پرستاران موجود گذاشته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه برای جبران کمبود نیروی پرستار  اضافه کار اجباری به پرستاران داده می‌شود، بیان کرد:  برای پرداخت میزان اضافه کار به بهانه نرم افزار قاصدک سقف تعیین شده و  خود جریان قاصدک نیز با تغییرات فراوان باعث می‌شود  تا موضوع نظام پرداخت  پیچیده شود.

میرزابیگی تاکید کرد: مسئولان قول‌های مساعدی به ما دادند که نیروی انسانی پرستاری را به سطح قابل قبولی می‌رسانند و نظام پرداخت در نظام سلامت را عادلانه‌تر خواهند کرد که شروع آن با حذف نرم افزار قاصدک باشد و هرگونه تغییر در نظام پرداخت نیز با همکاری و محوریت  سازمان نظام پرستاری پیش رود.

او اضافه کرد: بر همین اساس شورای عالی سازمان نظام پرستاری، با بهره گیری از نظر متخصصان اقتصاد سلامت و سایر صاحب نظران در تاریخ ۲۸ بهمن ماه  آیین نامه جدید نظام پرداخت را که تدوین کرده بود در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت انجام کار‌های غیرضروری در مطب پزشکان


رئیس سازمان نظام پرستاری یاد آوری کرد: پرستاران تمام تلاش خود را برای سلامتی مردم به کار گرفتند تا بحران کرونا را تمام کنند. اما پس از کرونا و در اولین فرصت و  عادی شدن وضعیت کشور از مجاری قانونی پیگیر حقوق شان خواهند شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار