سردرگمی مقامات آمریکایی برای مقابله با بحران شیوع کرونا در این کشور، نشان‌دهنده شکنندگی ساختار امنیتی آن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در مقاله‌ای در نشریه فارن پالیسی آمده است: همه‌گیری ویروس کرونا تنها بحرانی است که نشان دهنده شکنندگی شدید ساختار گسترده امنیت ملی آمریکا است. شیوع این ویروس نشان دهنده ساختار اسکلتی توخالی است که سه چهارم قرن قدمت دارد و برای دوره‌های گذشته طراحی شده بود.

سامانه عملیاتی امنیت ملی آمریکا برای مقابله با چالشی در قرن بیست و یکم در ابعاد ویروس کرونا اصلا آماده نبود. دموکراسی‌های جوان‌تر و پرانرژی تری که با سرعت و اثربخشی بیشتری به این ویروس واکنش نشان دادند، در نهایت توانستند منحنی گسترش این ویروس را صاف کنند و جان هزاران تن را نجات دهند.

دروغ گویی‌ها و سردرگمی بروکراسی در آمریکا سبب شد تا ایالت‌ها در این کشور از خود دفاع کنند و مردم در آستانه فروپاشی روانی قرار گیرند. باید این هشدار را جدی گرفت: این آخرین همه گیری نیست که این کشور در قرن بیست و یکم با آن مواجه است. اما ایجاد تغییرات اساسی در ساختار امنیت ملی آمریکا تنها در ارتباط با ارتقاء فن آوری‌های اطلاع رسانی و ارتباطی دولت نیست تا کارکنان بتوانند آسان‌تر ارتباط برقرار کنند. بهترین ساختار شبکه‌ای در جهان نمی‌تواند خودش این مشکل را حل کند، زیرا این سیستم برای بهره برداری از مزایای ناشی از فن آوری‌های مدرن طراحی نشده است.

آمریکا چند دهه است که برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی تلاش می‌کند. آمریکا طی یک نسل شاهد ناکامی‌های مکرری بوده که سبب تضعیف ظرفیت، اراده و اعتبار این کشور شد. هم پیمانان، شرکا و به صورت فزاینده‌ای خود آمریکایی‌ها اکنون آمریکا را قدرتی در حال افول می‌دانند که نمی‌تواند خودش را مدیریت کند چه برسد به این که هدایت جهان را در دست داشته باشد. زمانی آمریکا قدرتی بلامنازع بود، اما هژمونی جهانی آمریکا ابدی نخواهد بود. به نظر می‌رسد این هژمونی در مقابل چشمان ما در حال از بین رفتن است.

قانون امنیت ملی سال ۱۹۴۷ سبب ایجاد سیستمی شده است که آمریکا هم اکنون از آن استفاده می‌کند. پس از جدال سیاسی در پایان جنگ جهانی دوم مقامات آمریکایی ساختار امنیتی این کشور را در مواجهه با شرایطی رقابتی اصلاح کردند. این سیستم در زمان جنگ سرد کارآمد بود، اما اکنون دیگر کارایی لازم را ندارد. مشکلاتی مانند مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا راه حلی ندارند. گسترش سریع این ویروس قابل توجه‌ترین نمونه از بحران در حال ظهوری محسوب می‌شود که بر نشست‌ها و فرمان‌های جغرافیایی یا فهرست اولویت‌ها و چرخه بودجه تأثیری ندارد. آمریکا باید از نو آغاز کند.

آمریکا با ۱۴ هزار و ۷۹۵ مورد فوتی و بیش از ۴۳۰ هزار مبتلا در صدر کشور‌ها به لحاظ تعداد موارد ابتلا به کرونا قرار دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار