گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات اطلاعاتی آمریکا ماه‌ها پیش از شیوع کرونا در شهر ووهان چین درباره عواقب فاجعه‌بار شیوع احتمالی این ویروس هشدار داده بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آمریکایی هیل، مقامات اطلاعاتی آمریکا در ماه نوامبر هشدار داده بودند که شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود.

ای‌بی‌سی نیوز امروز با اعلام این خبر به نقل از دو منبع آگاه در این زمینه نوشت مرکز ملی اطلاعات پزشکی ارتش نگرانی‌ها در مورد مراحل اولیه همه‌گیر‌ی این بیماری را در یک گزارش اطلاعاتی مستند کرده است. بنا به نوشته ای‌بی‌سی نیوز در این گزارش چگونگی مختل شدن روال عادی زندگی و کسب و کار و همچنین تهدیدی که در انتظار جمعیت شهر ووهان بود نیز بیان شده است.

ای‌بی‌سی در ادامه نوشت در این گزارش تاکید شده که مقامات ماه‌ها پیش از آنکه ویروس کرونا به آمریکا برسد اطلاعات کافی در اختیار داشتند که برای مقابله با آن اقدام کنند. یکی از این منابع آگاه گفت: «تحلیلگران به این نتیجه رسیده بودند که این ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود.» این منبع در ادامه اضافه کرد که آژانس اطلاعات دفاعی، کارکنان مشترک پنتاگون و کاخ سفید چندین بار از این موضوع مطلع شدند.

به نوشته ای‌بی‌سی نیوز، نخستین بار در اوایل ژانویه بود که در گزارش اطلاعات محرمانه روزانه به رئیس‌جمهور از کروناویروس صحبت شد. کسانی که بر روی گزارش‌های روزانه رئیس‌جمهور کار می‌کردند، از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات گفتند نگرانی‌های اولیه در بررسی‌ها و تحلیل‌های روز‌ها و هفته‌های بعد رفع خواهد شد.

یک منبع دیگر در خصوص گزارش‌های اولیه از شیوع کرونا در ووهان گفت: «جنبه اطلاعاتی این موضوع ممکن است به زمان‌های خیلی پیشتر از آنچه بحث شد برگردد.» او در ادامه تاکید کرد: «اما قطعا در اواخر نوامبر این موضوع به صورت گزارشی که ارتش باید به آن واکنشی نشان می‌داد منتشر شده است.»

بنا به نوشته ای‌بی‌سی نیوز کاخ سفید و پنتاگون حاضر به اظهارنظر در خصوص این خبر نشدند. دولت ترامپ با انتقادات بسیاری پس از شیوع کرونا در این کشور روبروست. منتقدان معتقدند دولت باید کار‌های بیشتری در این خصوص انجام می‌داد.

در حال حاضر، آمریکا با بیش از ۴۰۰ هزار مبتلا به کرونا در صدر جدول کشور‌های آلوده به این ویروس قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار