به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حتماً با چنین آدمهایی رو به رو شده اید یا شاید هم خودتان از همین دست باشید؛ گاهی برای چیزهای گران قیمتی که واقعاً هم واجب نیستند پول زیادی خرج میکنیم، اما وقتی برای خریدن مواد غذایی به سوپرمارکت میرویم امکان ندارد از بقیهی پول مان صرف نظر کنیم.
جالب است که برخی آمار و ارقام نشان داده در میان کسانی که گوشی آیفون دارند، از هر ۵ نفر یکی با مشکلات مالی دائمی دست و پنجه نرم میکند. در ادامه میخواهیم بدانیم چرا آدمها اینگونه رفتار میکنند، برای چیزهای لوکس ولخرجی میکنند، اما برای چیزهای روزمره خساست به خرج میدهند.
۱- وقتی مبلغ بالا است فرقش را متوجه نمیشویم
بعد از اینکه غذایتان را در رستوران تمام کردید، پیشخدمت یک صورتحساب ۸۳ هزار تومانی برایتان میآورد. احتمالاً یک چک پول ۱۰۰ هزار تومانی به پیشخدمت میدهید و بقیهی پول تان را هم فراموش میکنید بگیرید. شاید با خود فکر کنید که بقیهی پول مبلغ نسبتاً کمی است، چون هزینهی غذایتان چندین برابر این مبلغ بوده.
در موقعیتی دیگر، اما مثلاً یک کیلو سیب زمینی به قیمت ۶ هزار تومان میخرید و ۱۰ هزار تومان به فروشنده میدهید. بعید است کسی از گرفتن بقیهی پولش صرف نظر کند، چون با آن پول میتواند سیب زمینی بیشتری بخرد.
۲- بدون آنکه متوجه باشیم تحت تأثیر قرار میگیریم
بازاریابی برای خود یک علم است و بازاریابی خوب کار سختی محسوب میشود. روانشناسی انسان پایه و اساس این علم را تشکیل میدهد و اگر شما ندانید که چطور یک خودکار معمولی را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان بفروشید، احتمالش کم است که در جای معتبری استخدام شوید. ترفندهای زیادی وجود دارد که برای ترغیب شما به خرید طراحی شده اند. فروشنده احتمالاً ابتدا چیزی را رایگان پیشنهاد میدهد تا شما را به عمل متقابل وا دارد و بعد از طریق شبکههای اجتماعی مزایای یک محصول را به شما نشان میدهد.
۳- دوست نداریم کسی فکر بدی در موردمان کند
در اینجا هم با مقولهی روانشناسی طرف هستیم و چیزی که در مورد آن صحبت میکنیم نوعی «اثر جمع» است. در کافهها و رستورانهای گران قیمت، پیشخدمتها اغلب بقیهی پول را برنمی گردانند مگر اینکه خودتان از آنها بخواهید و آدمها در آنجا معمولاً با دست و دلبازی انعام میدهند. ما هم ناخودآگاه فکر میکنیم درست نیست رفتار دیگری داشته باشیم، بنابراین مثل بقیهی مشتریها رفتار میکنیم.
۴- حضور در محیطهای لوکس به ما آرامش میدهد
نقطهی مشترک فروشگاههای لباسهای برند، رستورانهای لوکس و فروشگاههای ماشینهای گران قیمت چیست؟ محیط آن ها! صاحبان این مکانها از دکوراسیون گران قیمت و اثاثیهی لوکس استفاده میکنند، نه فقط برای اینکه پول بیشتری خرج کرده باشند، بلکه برای اینکه ما را غرق در این جو لوکس کنند. در چنین مکانهایی آدمها به راحتی «فراموش میکنند» که باید حساب قران قران پول شان را داشته باشند.
۵- میخواهیم اطرافیان مان را تحت تأثیر قرار دهیم
آزمایشی در حوزهی اقتصاد رفتاری نشان داد اگر از آدمها بپرسید که ترجیح میدهند خودشان ۵۰ هزار دلار بگیرند و بقیه ۲۵ هزار دلار، یا اینکه خودشان ۱۰۰ هزار دلار بگیرند و بقیه ۲۰۰ هزار دلار، اغلب افراد گزینهی اول را انتخاب میکنند. این نکته ثابت میکند که در اغلب موارد ما سعی داریم دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم؛ در واقع این در ذات ما است؛ بنابراین یک راه برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران میتواند پول خرج کردن بیشتر از نیاز باشد.
۶- از خدماتی که به ما ارائه شده واقعاً راضی هستیم
اگر از چیزی واقعاً خوشتان آمده باشد، احتمالش هست که مایل باشید کمی بیشتر پول خرجش کنید. در واقع مکانهایی در دنیا هست که توجیهی برای قیمت بالایشان وجود دارد. وقتی کارکنان مؤدب باشند، غذا خوشمزه و باکیفیت باشد و سرعت خدمات رسانی بالا باشد، چرا با کمی پول بیشتر از آنها تشکر نکنیم؟
منبع: روزیاتو
انتهای پیام/