لزوم تعطیلی واحدهای صنفی در طرح فاصله گذاری اجتماعی، باعث کسادی بازار فروشگاه هایس سنتی شده است. به نظر می رسد برای عبور از بحران، باید در شیوه های فروش سنتی و حضوری، ابتکاری ایجاد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معمولا تعطیلات نوروز و مناسبت هایی مثل اعیاد رجب و شعبان، فرصت های درآمدزایی برای صاحبان کسب و کار بود اما این روزها با شیوع چشم‌گیر کرونا در سراسر دنیا از جمله ایران کسب و کارها با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند. کسب و کارهای سنتی مانند مغازه‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی تا حد زیادی به تعطیلی کشیده شده‌اند اما باید در نظر داشته باشید که در همین روزهای سخت بعضی از کسب و کارها فروش چند برابری محصولات و خدمات‌شان را تجربه کرده‌اند.

 

مدیریت کارآمد،اصل یک کسب و کار

کسب و کارهایی که در روزهای اخیر توانسته‌اند فروش زیادی را تجربه کنند از روش‌هایی استفاده کرده‌اند که در زمان مدیریت کارآمد است. این روش‌ها، عجیب و غریب نیستند و شما هم می‌توانید با انجام روش‌هایی که در این مطلب گفته می‌شود فروش خود را افزایش دهید.

 در نظر داشته باشید که این روش‌ها برای بعضی از کسب و کارها مناسب نیستند اما ممکن است با کمی چرخش بتوان آن را برای هر کسب و کاری شخصی سازی کرد. همچنین ممکن است،بعضی از این روش‌ها برای شما هزینه‌بر باشند اما مطمئن باشید که این هزینه خیلی زود به شما بازخواهد گشت.

 

احترام به بازخوردهای مشتریان

برای بهترین نتیجه باید بازخوردهای مشتریان و کاربران‌تان را نیز دریافت کنید و سعی کنید خدمات و محصولات‌تان را درست بر اساس نیاز مشتریان‌تان فراهم کنید.

 

نوآوری از طریق مشورت با افراد با تجربه

زمانی‌که می‌خواهید برای کسب و کار خود یک نوآوری جدید ایجاد کنید بهتر است این کار را با مشورت افراد خبره انجام دهید و همچنین سعی کنید به‌صورت یک‌باره هزینه زیادی را خرج نکنید. زیرا که ممکن است کار شما متناسب کسب و کار شما نباشد و هزینه زیادی را از دست بدهید.

 

انتظارات مشتری در زمان شیوع ویروس کرونا

در نظر داشته باشید که مشتریان شما در زمان شیوع ویروس کرونا بیش‌تر از هر چیز دیگری به‌دنبال دریافت خدمات با بهداشتی‌ترین شرایط ممکن هستند. به همین خاطر باید بتوانید اعتماد مشتریان و کابران را از سلامت محصولات و خدمات‌تان جلب کنید. در شبکه های اجتماعی بسیاری از شرکت‌های خدمات‌دهی ایرانی تیزرهای تبلیغاتی جالبی را در مورد رعایت نکات بهداشتی بسته‌بندی کالاها منتشر کرده بودند که باعث شد مخاطبان و کاربران فضای مجازی اعتماد بیش‌تری به این نوع کسب و کارها داشته‌ باشند در عین حال توجه داشته باشید مشتری زمانی به شما وفادار می‌شود که احساس کند شما در کنار او هستید تا نیازهای او را برطرف کنید. اما اگر به هر نحوی سعی کردید از مشتریان‌تان سوء استفاده کنید و یا آن‌ها را پلی برای رسیدن به اهداف‌تان فرض کردید مشتری شما را ترک می‌کند.

 

اقدامات پیش‌گیرانه در محل کسب و کار

اگر شما هم یک کسب و کار فیزیکی دارید و می‌خواهید اطمینان مشتریان و کاربران‌تان را جلب کنید بهتر است تمامی تدابیر لازم را بیاندیشید تا مشتریان با خیال راحت بتوانند از شما و خدمات‌تان استفاده کنند. برای مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه لباس هستید می‌توانید یک کارشناس سایز در فروشگاه‌تان مشخص کنید تا مشتریان را در این مورد راهنمایی کند و نیازی به پرو لباس نباشد.

همچنین توصیه می‌شود در زمان‌های تعطیلی فروشگاه‌ تمامی سطوح و محصولات را به‌صورت کامل ضدعفونی کنید و این روند را در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ خود منتشر کنید تا بقیه افراد نیز شاهد رعایت بهداشت در فروشگاه یا شرکت شما باشند و با خیال راحت از شما خرید کنند. برای این‌که بتوانید بیش‌ترین بازده را از این موضوع داشته باشید بهتر است از تجربه خرید مشتریان‌تان فیلم‌های کوتاهی تهیه کنید و از آن بخواهید تا در مورد نحوه رعایت بهداشت در فروشگاه شما صحبت کنند. انجام این کارها باعث می‌شود افراد به خرید حضوری از فروشگاه یا شرکت شما ترغیب شوند.

 

بذری که در آینده ثمر می دهد

البته هرچقدر هم که از نکات بازاریابی استفاده کنیم ممکن است فروش شما به‌ اندازه فروش سنتی‌ و فیزیکی‌تان نباشد اما اگر به‌صورت مداوم در فضای دیجیتال فعالیت کنید و این فعالیت به‌صورت اصولی باشد مطمئن باشید که بعد از گذشت چند سال می‌توانید چندین برابر فروش سنتی‌تان سود به‌دست آورید.

در فروش آنلاین شما هیچ محدودیتی جغرافیایی برای عرضه محصولات‌ و خدمات‌تان ندارید به همین خاطر می‌توانید فروشی بیش‌تر از فروش سنتی را داشته باشید اما در هر صورت ممکن است رسیدن به این میزان فروش در فضای مجازی چند سالی زمان ببرد. استفاده از تکنیک‌های بازاریابی می‌تواند این مسیر را سریع‌تر و کوتاه‌تر کند.

 

احتیاط شرط عقل است

در زمان شیوع ویروس کرونا باید احتیاط زیادی داشته باشید تا مخاطبان به برند شما اعتماد کنند. بسیاری از پست‌ها و محتواها در زمان‌های بحران به‌جای کمک به برند باعث بی‌اعتمادی مخاطبان به آن برند می‌شود. برای مثال ممکن است شما در یکی از شبکه‌های اجتماعی‌تان پستی در مورد این بحران بگذارید اما نتوانید احساسات کاربران را کنترل کنید و این موضوع باعث می‌شود تا کاربران و مخاطبان به‌جای اعتماد بیش‌تر به کسب و کار شما، از شما دلخور شوند.

 

سخن آخر

فرقی ندارد که ویروس کرونا را پذیرفته باشیم یا نه، در هر صورت این ویروس روی همه کسب و کارها تاثیرات بسیار زیادی گذاشته است. در این شرایط می‌توانیم بی‌خیال باشیم و منتظر برگشت اوضاع به روال قبل باشیم و یا سعی کنیم در این شرایط فروش آنلاین‌مان را بهبود دهیم و به کمک روش‌های مختلف بازاریابی آنلاین، در فضای دیجیتال فعالیت‌مان را شروع کنیم. فعالیت در فضای مجازی می‌تواند نقطه عطف کسب و کار شما شود البته به شرطی که طبق اصول آن پیش بروید.

 

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۳:۰۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
بحران کرونا را باید جدی گرفت