نیمه شعبان شبی که در‌های رحمت خدا گشوده می‌شود.

نیمه شعبان، سالروز میلاد گنج نهان امامت و منجی عالم بشریتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،نیمه شعبان میلاد دوازدهمین گل بوستان امامت و ولایت حضرت امام عصر (عج) است، منجی که با ظهور خود بر جهان مجروح از غم هجران، التیام است و دنیا به امید ظهورش لبریز از شوق انتظار.

حضرت امام مهدی (عج) آخرین امام شیعیان در پانزدهم ماه شعبان ۲۵۵ هجری قمری چشم به جهان گشودند، نام پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری (ع) پیشوای یازدهم و مادر ایشان نیز نرجس خاتون (س) است. حضرت ولیعصر (عج) معصوم چهاردهم و امام دوازدهم شیعیان هستند و آنگونه که در جلد ۵۱ بحارالانوار صفحه ۱۷ آمده است، پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیز در وصف ایشان می‌فرمایند: (مهدی) از فرزندان من است، نامش نام من (محمد) و کنیه اش کنیه من (ابوالقاسم) است، در صورت و سیرت از همه کس به من شبیه‌تر است. برای او غیبتی است که در آن مردم دچار حیرت می‌گردند و بسیاری از دسته‌ها و گروه‌های مردم، گمراه می‌شوند، آنگاه مانند ستاره تابانی از پرده غیبت بدر آید و زمین را پر از عدل و داد کند.

حضرت، ولی عصر (ع) روز جمعه نیمه شعبان ۲۵۵ هجری قمری متولد شده اند، شب این میلاد آن حضرت یعنی نیمه شعبان را «شب برات»، «شب مبارک» و «شب رحمت» خوانند.

به تعبیر برخی از محققان، نیمه شعبان اگر چه شرافتش را وامدار مولود خجسته‌ای است که در این روز زمین را با قدوم خویش متبرک ساخته است، اما همه عظمت آن در این خلاصه نشده و در تقویم عبادی اهل ایمان نیز از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار است.
سلام بر مهدی، آنکه نام دلنشینش جان را معطر می‌کند و یاد دل‌انگیزش روح را طراوت می‌بخشد...

با فرارسیدن نیمه شعبان با کارشناس مذهبی هم صحبت شدم.

نیمه شعبان شبی که در‌های رحمت خدا گشوده می‌شود

حجت الاسلام طالبی در این خصوص گفت: شب نیمه شعبان، فارغ از ولادت حضرت، ولی عصر (عج) یک ارزش و فضیلت خاصی دارد که ولادت امام زمان (عج)، مزید بر شرافت و فضیلت این شب شده است.

او با اشاره به فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان بیان داشت: فضیلت، اهمیت و همچنین احیا و عبادت شب نیمه شعبان در روایات و منابع متعدد شیعه و اهل سنت بیان‌شده است به طوری که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «من شب نیمه شعبان خوابیده بودم که فرشته وحی جبرئیل به نزدم آمد و گفت:‌ای محمد! آیا در این شب می‌خوابی؟ گفتم:‌ای جبرئیل! مگر این شب چه شبی است؟ جبرئیل گفت: این شب، شب نیمه شعبان است.

کارشناس مذهبی ادامه داد: امام رضا (ع) هم در روایتی می‌فرماید امیرالمؤمنین (ع) در سه شب نمی‌خوابیدند؛ شب بیست و سوم ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمه شعبان، همان شبی که روزی‌ها، اجل‌ها و آنچه در طول سال اتفاق می‌افتد، مشخص می‌شود.

حجت الاسلام طالبی اظهار داشت: توصیه‌ها و اعمالی که در این شب واردشده است خود نشان از اهمیت، عظمت و شرافت این شب دارد و به همین سبب اعمال بسیاری در کتاب مفاتیح‌الجنان برای شب نیمه شعبان ذکرشده که یکی از آن‌ها، احیا و شب‌زنده‌داری و همچنین دعای برای ظهور امام زمان (عج) است، تا بتوانیم به برکت چنین شبی از یاران و دوستداران آن حضرت به هنگام ظهور و البته در زمان غیبت ایشان باشیم.

این کارشناس در خصوص دعای کمیل و شب نیمه شعبان تأکید کرد وافزود: دعای کمیل اگرچه بنا به سنت معمول، در شب‌های جمعه قرائت می‌شود، اما ویژه این شب است، هرچند خواندن آن در شب‌های دیگر نیز بسیار بافضیلت است.

او ابراز داشت: نیمه شعبان شبى است که خدا به ذات مقدس خود قسم یاد کرده که سائلى را از درگاه خود دست خالى برنگرداند و شبى است که حَق تعالى آن را براى ما قرار داده ،بنابراین باید در دُعا و ثنا بر خداى تعالى دراین شب مبارک کوشش کرد .

حجت الاسلام طالبی با اشاره به اینکه زیارت امام حسین (ع) افضل اعمال در نیمه شعبان است اظهار داشت: اعمال به ترتیب چنین است، در ابتدا غسل کردن که باعث تخفیف گناهان است و دوم: شب زنده دارى به نماز و دعا و استغفار، چنان که امام زین العابدین علیه السّلام انجام می‌دادند، و در روایت آمده هرکه این شب را به راز و نیاز و عدالت بپردازد دل او نمیرد در روزى که دل‌ها بمیرند همچنین گرفتن روزه نیز یکی دیگر از اعمال روز  نیمه شعبان است.

کارشناس مذهبی بیان کرد: خواندن زیارت امام حسین علیه السّلام از افضل اعمال این شب است و باعث آمرزش گناهان می‌شود.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار