معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع سازمان آب و برق خوزستان آخرین وضعیت سد های استان خوزستان را تشریح کرد.

فراز رابعی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه در حوزه آبریز کارون، ۵ سد بزرگ وجود دارد، گفت: روی رودخانه دز نیز سدی با همین نام قرار دارد، در حوزه آبریز کرخه ۲ سد کرخه و سیمره ساخته شده و در حوزه آبریز مارون نیز سد‌های مارون و جره هستند.

او افزود: ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب حجم کلیه مخازن سد‌های خوزستان است که از این مقدار ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن مفید و قابل برنامه ریزی است و ۹ و نیم میلیارد نیز حجم مرده مخازن یا خالی آن است.

رابعی  در خصوص مجموعه سد‌های کارون بیان کرد: حجم خالی مخازن حوزه کارون ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که حجم قابل برنامه ریزی آن نیز ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب بر آورد می شود.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع سازمان آب و برق خوزستان حجم خالی سد‌های دز، کرخه، مارون و سیمره را به ترتیب ۷۷۰، یک میلیارد و ۴۱ میلیون، ۴۹۱، ۳۱۱ میلیون متر مکعب عنوان کرد و حجم قابل برنامه ریزی سد‌ها نام برده را نیز به ترتیب یک میلیارد و ۲۲۵، ۲ میلیارد و ۷۷۸، ۵۰۲ و ۱۲۸ میلیون متر مکعب دانست.

این مقام مسئول اظهار داشت: میزان آورد حوزه مارون نسبت به شرایط معمولی بیش از ۳۵ درصد کاهش داشته است که این به معنا ذخیره کمتر آب در پشت سد و در نتیجه برطرف نشدن کامل نیاز‌های این حوزه در پایین دست است و بنابراین بر اساس اولویت بندی مشخص شده؛ ابتدا تامین آب آشامیدنی، تامین کشت‌های دائم از جمله نخیلات، حقابه زیست محیطی تالاب و مقدار محدود کشت که بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تامین می‌گردد.

فراز رابعی همچنین از تامین تمام نیاز‌های پایین دست در حوزه‌های دز، کرخه و کارون اطلاع داد.

او در پایان بیان داشت: با برنامه ریزی دقیق که روزانه انجام می‌شد ما آمادگی مواجه با سیلاب را داشتیم، به طوری که قبل از بهمن ماه و شروع فصل سرد حدود ۸.۸ دهم میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی در مخازن ایجاد شد و خوشبختانه این مسئله موجب مهار تمامی سیلاب‌های بهمن، اسفند و نیمه اول فروردین شد و خروجی‌ها نیز کمتر از تاب آوری پایین دست بود.

رابعی در ادامه اذعان داشت: امسال در هیچ زمین کشاورزی و منازل روستایی شاهد خسارت از جانب رودخانه‌ها نبوده ایم در حالی که اسفند پر آبی را پشت سر گذاشتیم و آورد رودخانه در سد کرخه در نیم قرن اخیر دومین اسفند پر آب بوده است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.