سرمربی تیم والیبال سایپا گفت: از نظر من فدراسیون والیبال بهترین تصمیم را در خصوص قطع همکاری با کولاکوییچ گرفت.

ناصر شهنازی سرمربی تیم والیبال سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: سال‌های پرفراز و نشیبی را در والیبال گذراندیم و مشکل ما این بود که بعد از رفتن داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در رابطه با ریاست فدراسیون دچار چالش شده بودیم. در ۸ سال ریاست او  بعد از آمدن ولاسکو ما یک جهش موشکی در والیبال داشتیم؛ و یک دگرگونی خاصی در والیبال ایجاد شد که توانستیم جزو تیم‌های  خوب دنیا باشیم.

او با اشاره به رفتن خولیو ولاسکو مربی آرژانتینی از تیم ملی والیبال ادامه داد: پس از رفتن ولاسکو مقداری شرایط برای ما سخت شد و آن زیبایی والیبال که در آن دوران داشتیم سال به سال دچار مشکل شد.

شهنازی گفت: اعتقاد من بر این است که در رده‌های پایه بیشتر از آنچه که به فکر نتیجه باشیم باید به فکر این موضوع باشیم بازیکنانی با تکنیک‌های درست برای رده بزرگسالان تربیت کنیم این موضوع خیلی مهم‌تر از بخش نتیجه است.

مربی تیم والیبال سایپا ادامه داد: در رابطه با بخش بزرگسالان ما نتوانستیم از پتانسیل واقعی بازیکنان در لیگ ملت‌ها استفاده کنیم تا جایی که اکثر ملت‌ها با تیم‌های دوم و حتی تیم سوم آمده بودند. ما می‌توانستیم آنجا برای اولین بار با توجه به اتفاقاتی که توسط باقی تیم‌ها رقم خورد بر روی سکو قرار بگیریم. اما با ترکیب ثابت رفتیم و دچار افول شدیم و این فشار روانی و جسمانی وارد شده به بازیکنان باعث شد که در مسابقات اولیه انتخابی المپیک در روسیه نتوانیم سهمیه را کسب کنیم.

او افزود: در بازی‌های آسیایی اطلاع داشتیم که تیم ما قهرمان آسیا خواهد شد و این موضوع پیش‌بینی شده بود. در خصوص مسابقات جهانی به علت اینکه فشار مضاعفی به بازیکنان وارد شده بود نتوانستیم یک برنامه‌ریزی اصولی و اولویت‌بندی برای مسابقاتمان داشته باشیم بنابراین دچار افول خیلی بدی شده بودیم و به رتبه هشتم رسیدیم.

شهنازی گفت: در مسابقات انتخابی المپیک هم متاسفانه در آن دوره لیگ را فدای مسابقات کردیم که از قبل پیش‌بینی شده بود صعود ما در آن مسابقات محرز بود و ۵۰ روز لیگ را تعطیل کردیم که این تعطیلی از نظر من کارشناسی شده نبود مقداری فشار بر باشگاه‌ها وارد شد.

سرمربی تیم سایپا افزود: صعود ما به المپیک که از قبل نیز پیش‌بینی شده بود با بازی بسیار سختی که مقابل کره جنوبی داشتیم و آن مدیریتی که سعید معروف داشت باعث شد که دومین سهمیه را کسب کنیم و به المپیک صعود کنیم.

شهنازی گفت:با شروع شدن لیگ بعد از ۵۰ روز با مشکل شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و همه باشگاه‌ها تعطیل شد. امیدوارم که بتوانیم با رعایت نکات بهداشتی این معضل از بین برود. از کادر درمانی و پزشکی نهایت قدردانی و تشکر را می‌کنم امیدوارم که قدردان این عزیزان باشیم.

او در پاسخ به این سوال که باتوجه به خبر فسخ قرارداد کولاکوویچ و قطع همکاری بااو چه نظری دارد، افزود: تا سال ۲۰۲۰ هیچ مسابقه رسمی نخواهیم داشت، زیرا المپیک یک سال به تعویق افتاده است و احتمال اینکه بازی‌های جام ملل هم برگزار نشود وجود دارد؛ بنابراین در این مدت زمان رویداد جهانی و رویداد مهمی پیش رو نداریم و نیازی نبود که مربی تیم ملی به کار خود ادامه دهد.

شهنازی ادامه داد: با توجه به این انتقاداتی که از قبل براو وارد بود و خیلی‌ها از عملکرد او ناراضی بودند، از نظر من فدراسیون والیبال بهترین تصمیم را در خصوص قطع همکاری با این مربی گرفت. برای انتخاب مربی جدید با توجه به زمان خیلی خوبی که در اختیار است می‌شود از این فرصت باقی‌مانده نهایت استفاده را برد و مربی خوبی برای تیم ملی انتخاب شود.

او درباره گزینه‌های مطرح شده از سایت لهستانی برای سرمربی‌گری تیم ملی، گفت: نوع نگرش و تمرینات آن‌ها با والیبال ما سنخیت ندارد. نوع والیبال کشور ما بیشتر به والیبال کشور‌هایی مثل ایتالیا و برزیل، آمریکا و اروپای غربی و آرژانتین شباهت دارد. والیبال کشور ما مبتنی بر حرکات تکنیکی و تاکتیک‌های متنوع روز است و کمتر به قدرت بدنی تاکید دارد و بیشتر خلاقیت بازیکنان و استفاده از تاکتیک‌های متنوع در حمله بوده که برای ما تاثیرگذار است و استفاده از مربیان کشور‌های ایتالیا، آمریکا، برزیل آرژانتین وفرانسه که در این سبک مربی‌گری می‌کنند و با والیبال روز دنیا آشنا هستند می‌توانند برای ما مفید باشند.

سرمربی تیم والیبال سایپا ادامه داد: در زمان ولاسکو مربی‌های بسیار زیادی کنار تیم ملی بودند که یک تعداد مانند من مدت زمان زیادی بودند و یک تعداد نیز در مدت زمان کمی بودند، از بهترین مربیانی که در والیبال کشور ما تاثیرگذار بودند زمانی بود که ولاسکو حضور داشت. زیرا در‌های تیم ملی را برای مربیان باز گذاشت. تاثیراتی که آن مربی‌ها در لیگ‌ها گذاشتند دقیقا از زمان ولاسکو شروع شد و همه مربی‌های آن دوره می‌توانند برای تیم ملی مفید باشند.

او افزود: امیدوارم در آینده هم مربی‌های سطح بالایی در والیبال انتخاب شوند که مربی‌هایی که در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند بتوانند والیبال روز دنیا را به خوبی یاد بگیرند. اعتقاد من این است که همه مربیان داخلی از مربیان بلوک شرق بهتر هستند و والیبال را بهتر می‌فهمند.

شهنازی گفت: چون در المپیک حضور داریم و دومین حضور ما در المپیک است مردم توقع دارند برخلاف دوره گذشته که فقط حضور داشتیم این دوره بتوانیم عملکرد خوبی نیز داشته باشیم. به نظر من اگر یک مربی رزومه‌دار خارجی که مورد قبول جامعه جهانی والیبال و هم سطح ولاسکو انتخاب شود  بهتر است. همچنین برای المپیک یک سال زمان باقی است تا از تاکتیک‌های آن مربی بهره برد.

او افزود:از نظر من همه مربی‌هایی که بزرگ می‌شوند و مورد قبول جامعه قرار می‌گیرند، مربیانی دارای فلسفه مربی‌گری هستند و برای این فلسفه مربی‌گری راهکارها و مرارت‌های بسیاری کشیدند تا فلسفه آن را بتوانند به اثبات برسانند.

شهنازی گفت: مهم‌ترین اصل مربی‌گری این است که صادق باشند و از عملکردشان دفاع و سعی کند واقعیت‌های خود را نمایان کنند.

او افزود: در کشور ما پتانسیل بسیار بالایی وجود دارد و آن خودباوری از زمان ولاسکو برای والیبال به وجود آمد .اینکه ما بتوانیم آن پتانسیل و واقعیت‌های بازیکنان را به روز کنیم و با برنامه جلو ببریم خیلی مهم است.

شهنازی ادامه داد: اگر تمرینات در رده‌های پایه با تمرینات به روز دنیا هم‌خوانی داشته باشد و بازیکنی که از رده‌های پایین به بزرگسالان می‌رسد مشکل تکنیکی نداشته باشد و به جای افزایش توان قدرت توان جسمی بازیکنان از لحاظ ضریب هوشی و نوع تکنیک بتوانیم  آن‌ها را به قدرت برسانیم، به طور اطمینان پتانسیل این را داریم که بازیکنان در آینده بازیکنان شاخص و جایگزین‌های خوبی خواهند شد و باید به مربی‌ها برای این برنامه‌ریزی‌ها فرصت داد.

سرمربی تیم سایپا درباره تغییرات تیم نوجوانان و جوانان والیبال و رفتن وکیلی، گفت: مربی‌گری در رده‌های تیم ملی ارثیه کسی نیست و اگر تغییری ایجاد می‌شود، ممکن است در این تغییرات یک سری انتقاداتی هم باشد ولی حق مسلم رئیس فدراسیون است که بخواهد  تغییراتی در ساختار تیم ملی ایجاد کند. این اتفاقات در سنوات گذشته هم رخ داده است.

او ادامه داد: به عنوان مثال بنده دو دوره مربی تیم نوجوانان بودم و نتایج درخشانی داشتم که بعد از کسب نتایج خوب من تغییر انجام شد و هیچ شکایتی نکردم زیرا مطیع دستور فدراسیون هستم. شاید قصد دارند به دیگر مربی‌ها در این فضا فرصت دهند و از توانایی‌های خودشان استفاده کنند. اگر آقای داورزنی رئیس فدراسیون والیبال تصمیمی می‌گیرند حتما آگاهی‌هایی نسبت به اتخاذ این تصمیم دارند و نباید در مقابل فردی که به ما کمک کرده تا مطرح شویم جبهه بگیریم.

سرمربی تیم سایپا گفت: ما به عنوان مربی زمانی مطرح می‌شویم که در رده‌های ملی بتوانیم کار کنیم و این موضوع را مدیون رئیس فدراسیون هستیم زمانی که ما مربی ملی هستیم همیشه قدردان رئیس فدراسیون و کسانی که ما را انتخاب کردند هستیم ولی زمانی که تغییری ایجاد می‌شود نباید گذشته را فراموش کرد.

 او ادامه داد: شاید خیلی ازمربی‌ها پتانسیل بالاتری از من و امثال من که در تیم ملی بودیم دارند. ولی این شانس به آن‌ها رو نکرده و خیلی‌ها باتوجه به ارتباطاتی که داشتند توانستند به رده‌های ملی برسند و مطرح شوند.

 سرمربی تیم سایپا گفت: همانطور که انتظار داریم که بازیکنانمان گذشته خود را فراموش نکنند، ما مربی‌ها هم باید گذشته خود را فراموش نکنیم و یادمان بیاید که در کجا قرار داشتیم و به کجا رسیده‌ایم. وقتی شناخته می‌شویم باید آن افرادی که ما را به این مرحله رسانده‌اند را فراموش نکنیم و نباید منکر گذشته شویم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار